Pagina 1 van 2

145 - 1970 voorruit vervangen

Geplaatst: 08.08.2012 - 15:36
door ovlov2
Hallo

Ik wens de gekleefde voorruit van mijn 145 uit 1970 te vervangen door een exemplaar in rubber (zoals in mijn 144 uit 1969). Ik heb al heel wat voor en achterruiten vervangen zowel gekleefd als in rubber , maar heb nog nooit een gekleefde vervangen door één in rubber.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt op voorhand!

Geplaatst: 08.08.2012 - 15:41
door Gast
Heeft een 145 niet altijd een raam in rubber?
Volgens mij zijn er namelijk geen geplakte ruiten in een 145 geleverd, pas de latere 240's (eerste volgens mij ook met raam in rubber).
Daarnaast is het niet mogelijk om dit uit te wisselen/aan te passen. De hele constructie is namelijk totaal anders.

Geplaatst: 08.08.2012 - 15:47
door ovlov2
Hallo

Dacht ik ook eerst . Ik vermoed dat de ruit die er nu inzit achteraf ingezet is en toen gekleefd. Dit verklaart misschien ook waarom er zoveel kit rondzit om ze waterdicht te maken. Echt ettelijke kilo's.

Ik ga ze er gewoon uitsnijden en vervangen door een "rubber"-model .

Bedankt voor de reactie.

Geplaatst: 08.08.2012 - 15:59
door Gast
Ik weet niet hoe het bij de 145 zat, maar de 240's wilden nog wel eens last hebben van een lekkende raam - ook bij geplakte ramen.
Wellicht heeft die van jou ook gelekt, waarna ze de boel helemaal dicht hebben gekit.

Geplaatst: 08.08.2012 - 20:33
door admiral
dbosker schreef:Heeft een 145 niet altijd een raam in rubber?
Volgens mij zijn er namelijk geen geplakte ruiten in een 145 geleverd, pas de latere 240's (eerste volgens mij ook met raam in rubber).
Daarnaast is het niet mogelijk om dit uit te wisselen/aan te passen. De hele constructie is namelijk totaal anders.
de eerste serie heeft idd ramen in de rubbers maar later zijn ze overgestapt op lijmen.

Geplaatst: 09.08.2012 - 14:59
door Dirk86
bij mijn 145 zit ie ook met rubbers vast, en hij lekt.

het lijkt me voor ovlov2 slim om eens wat foto's te posten zodat de heren expert kunnen zien hoe het nu precies zit. (en ik wil gewoon eens een andere 145 zien als de mijne)

Geplaatst: 09.08.2012 - 15:33
door ovlov2
Dirk86 schreef:bij mijn 145 zit ie ook met rubbers vast, en hij lekt.

het lijkt me voor ovlov2 slim om eens wat foto's te posten zodat de heren expert kunnen zien hoe het nu precies zit. (en ik wil gewoon eens een andere 145 zien als de mijne)
Dag Dirk

Ik zal één van de volgende dagen enkele foto's maken .

Bij mijn 144 en p1800 heb ik beide voorruiten perfect waterdicht gekregen met Rubson anti-lek voor dakgoten in het zwart. Een groot bijkomend voordeel van dit product is dat het snel droogt , elastisch blijft en eens uitgedroogd heel gemakkelijk te verwijderen zonder schade aan lak etc.

Groetjes

Geplaatst: 10.08.2012 - 14:25
door biadman
mijn 145 feb. 74 had een gelijmde ruit (was al bijna 244)

Geplaatst: 13.08.2012 - 11:32
door Dirk86
en dat rubson antilek spul werkt niet in een 145?

ben benieuwd naar de foto's!

Geplaatst: 14.08.2012 - 00:06
door laptoprob
vanaf modeljaar 1970 heeft de 140 serie gelijmde voorruiten. Als ze goed gelijmd zijn, is er geen probleem met lekkage. Ook goed zelf te doen. De schade door roestende lijst-klemmetjes moet je wel goed oplossen.

enkele foto's

Geplaatst: 24.08.2012 - 13:26
door ovlov2
Hierbij enkele detailfoto's van de venster en de massa's plamuur ...

Geplaatst: 24.08.2012 - 15:01
door admiral
uhm dit wordt niet een simpel plak klusje, als je hier aan begint wordt het een volledige restauratie. suc6 met het raam

Geplaatst: 24.08.2012 - 16:25
door Arjan.
Hmm, welkom bij de club.

Het zag er bij mij zo uit:

Afbeelding

Na verwijderen van de sierstrip zag het er zo uit...

Afbeelding

Op zich allemaal wel te doen maar wel laswerk en miss een nieuwe ruit.

Geplaatst: 24.08.2012 - 22:05
door volvo lover
Mijn voorruit zat ook gelijmd, het is een 144 uit '71.
Ik wilde een rubber kopen maar dat heeft dus geen zin omdat hij gelijmd zit?

Roest eronder viel dik mee, geen gaten!

Geplaatst: 25.08.2012 - 11:02
door laptoprob
Waarom wisselen voor rubber? Minder stijve constructie, meer kans op lekkage!

Geplaatst: 27.08.2012 - 12:44
door twaintje
De "geplakte" ruit van de 140-serie is NIET geplakt, maar zit in de Bostik-kit die eeuwig soepel blijft.
Roestprobleem zijn de krammen van de sierstrip (welke voor de daadwerkelijke vergrendeling van de ruit zorgt) die in de sleufjes in de carosserie gestoken worden en daardoor zelfs bij de hagelnieuwe auto reeds het lakwerk onder de strip en kit beschadigen en dus voor roest zorgen.
Als de roest zichtbaar wordt, is de ellende al héél ver gevorderd.
Nadat de sponning gerepareerd is, kun je de ruit (140 en 240 is identiek en gewoon bij carglas op te halen) er met de moderne PU-ruitenkit in (laten) plakken.
In mijn geval heb ik de RVS-sierstrip vervolgens (ZONDER KRAMMEN) op de ruit geplakt.
Werkt perfect en zit al 8 jaar!

Geplaatst: 23.09.2012 - 20:32
door retsok
De oorspronkelijke vraag was: KUN JE EEN GEPLAKTE RUIT VERVANGEN VOOR EEN RUIT IN RUBBER???
Moet je dan een andere ruit kopen? Is de sponning hetzelfde?
Dit soort vragen zou ik in dit topic graag beantwoord zien.
Er zijn meer 140 of 164 rijders die dit probleem hebben.
Een rubber is namelijk heel simpel lekvrij te krijgen door te monteren met glasheldere tectyl. Dan kun je eventueel altijd zelf je ruit eruit halen en terugplaatsen.
Prachtig hoor, al die reacties, maar de eerste vraag wordt niet beantwoord.

Geplaatst: 23.09.2012 - 22:31
door laptoprob
Goed dan, antwoord JA
En heel veel kitten en duimen. Maar waarom? Een goed gekitte ruit lekt niet.

Geplaatst: 23.09.2012 - 22:34
door laptoprob
En of de sponning en de ruit precies hetzelfde zijn weet ik niet. Zoek de onderdeelnummers van de ruiten van vóór en na modeljaar 1970 op. Als die niet hetzelfde zijn, zal de gelijmde ruit iets groter zijn. Die valt op de sponning, ruit in rubber wellicht iets anders.

Geplaatst: 24.09.2012 - 23:48
door retsok
laptoprob schreef:Goed dan, antwoord JA
En heel veel kitten en duimen. Maar waarom? Een goed gekitte ruit lekt niet.
Maar roesten doet het wel onder de kit. En daarna krijg je lekkage. Helaas merk je dit veel te laat. Ik heb een 144 met kit. Heel veel roest en lekkage. Ik heb een 164 met rubber. Beetje lekkage omdat het rubber oud is. Schoongemaakt, ingespoten met tectyl en het probleem is opgelost. Wij willen ook de 142 en de 144 van een ruit in rubber voorzien. Vandaar dat ik de vraag beantwoord wilde zien.
Wij willen ook de kitrotzooi eruit halen en dezelfde ruit met een "ouderwets" rubber terugplaatsen.