Motor uit, airco aan

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

Enige tijd geleden schreef ik dat spontaan mijn accu leeg (na een goed uur) was en dat de anwb toen niets heeft kunnen vinden. Accu en dynamo in orde etc.

Nu was ik lekker op de camping de afgelopen weken en daar staat de auto naast de caravan. Na een rit begint na een half uur spontaan de airco te draaien, en jawel het werd lekker koel in de auto met de volle zon erop. Nu begrijp ik waarom de accu leeg loopt.

Is dit normaal, een instelling die ik moet aanpassen, een fout in de computer, een kortsluiting?

Kent iemand dit of wordt het een vraag voor de Volvo-dealer?

Groet Gert
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

De airco kan nooit draaien zonder dat de motor loopt,je bedoeld denk ik de koelvin..
Auto kan ook nooit koel worden als de vin draait.
Als de motor niet loopt,draait de aircopomp niet,dus onmogelijk dat hij koel wordt de auto.
De fout zit dus in de koelvin.
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

Bedenk even dat ik een leek ban op dit gebied....

Toen er een vin/fan ging draaien en ik weer in de auto stapte branden de lampjes op de airco unit en was het echt aan het koelen of zo voelde het door de luchtverplaatsing in het interieur....
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Gebruikersavatar
spooky202
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
Locatie: Maarsbergen

Is dit niet de nablaasfunctie van de airco? Heb ik ook wel eens meegemaakt: auto stond al een tijdje geparkeerd, ik pakte er iets uit en merkte toen dat de aanjager aan het blazen was.
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10692
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Doet de mijne ook. Ik ben blij dat ie dat doet...
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
pieneman
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 30.09.2006 - 22:34
Locatie: Noord-Holland

Zelfde viel mij deze vakantie ook op. Al twee keer ben ik bij de auto gekomen na een rit en draait de ventilatie in de auto. Het komt uit alle gaten. Ik heb er geen aandacht aan geschonken omdat ik er eerder iets over gelezen heb. Het stopt vanzelf weer, zonder dat mijn accu leeg is.
XC60 2.4D AWD GT Kinetic
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Over die nablaasfunctie om de verdamper droog te blazen is al veel geschreven. Dit is een "feature" bij veel Volvo's. Kan natuurlijk natuurlijk niet zo zijn dat het de accu leeg trekt.
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

Ik heb zojuist het forum uitgespit en inderdaad er is al veel over geschreven. Ik zal nog eens goed opletten wat er precies aanstaat als ik het weer hoor.

Het blijft vreemd dat de accu is doorgemeten en nog uitstekend is bevonden maar toch binnen een 2 uur leeg is.
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

bij ons ook uitstekend bevonden, zat in de radio.
deze trok hem leeg, volgens de dealer iets wat veel voorkomt bij originele volvo radio's, vaak was de accu naar een uur (!!) al leeg.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

Laguna-S60 schreef:bij ons ook uitstekend bevonden, zat in de radio.
deze trok hem leeg, volgens de dealer iets wat veel voorkomt bij originele volvo radio's, vaak was de accu naar een uur (!!) al leeg.
Maar hoe dan, en zomaar spontaan ineens? Wat doet de radio wat hij voorheen niet deed?
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

er bleef iets doorgaan bij de CD speler dacht ik, kon je ook horen.

en dat trok de accu dus leeg..., wat voor radio hebben jullie?
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

De HU603....
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

Owke, heb ik het nog niet over gehoord maar dealer zij dat het bij alle radio's voor kwam.

als je de auto uitzet en je de sleutel uit het contact haalt en dan je oor bij de cd speler legt, hoor je dan ook wat?

hoorde daar dus wat met de oude radio, met de nieuwe niet meer...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21506
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat met die radio had ik ook. Maar mijn schuld was omdat ik de gehele radio direct op de accu had gemaakt en via het contact.
En inderdaad werd de radio nogal heet bij stilstand en de accu was de volgende dag leeg. Snel maar weer de bedrading origineel gemaakt en probleem is over.

Maar die na-blaas-functie mag helemaal de accu niet leeg trekken: dat draaien duurt toch maar enkele minuten?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Wij hebben eens gehad dat de klimaatcontrole/ventilator enkel was te stoppen door ontkoppeling van de accu. Dit bleek een kapotte weerstand te zijn.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
Zegge
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 10.04.2012 - 22:54
Locatie: Noord-Brabant

BartS schreef:Wij hebben eens gehad dat de klimaatcontrole/ventilator enkel was te stoppen door ontkoppeling van de accu. Dit bleek een kapotte weerstand te zijn.
Waren dat dezelfde symptomen als ik omschrijf? Kan ik dat zelf of moet ik naar de dealer?
Volvo V70 2.4T 2000
Saab 9-5 Aero 2000
Volvo V70 2.5D 2000

Volvo 262C
Volvo V40 1.9D 2001
Volvo S40 2.0 1997
Volvo 440 2.0 1994
Volvo 440 1.8 1993
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

Als wij de auto na een rit van het contact zetten, bleef de ventilator vol doordraaien (dit was zeker niet de nablaasfunctie). Niets hielp, behalve de accupool loshalen. De dealer heeft de oorzaak pas kunnen achterhalen, toen dit zich ook voordeed tijdens controle. Toen was het een kwestie van doormeten en was de boosdoener, een motorweerstand, snel gevonden.

Ik heb geen idee of je dit zelf kunt achterhalen zonder juiste diagnoseapparatuur. Het zal een kwestie van elimineren zijn.

De nablaasfunctie kan bij erg warme omstandigheden ook pas enige tijd na aankomst pas inschakelen, dit was bij ons dus niet het geval.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

die weerstand zit in de koelvin,is een compeet ding en het komt vaker voor..
Vervangen is de oplossing.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”