Pagina 1 van 1

voorverwarming diesel in bumper?

Geplaatst: 12.08.2012 - 09:45
door tom_goteborg
Een vriend van mij wil een S60 kopen, waarbij in de voorbumper linksvoor een aansluiting zit, zie advertentie:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/s60/8689005

Het betreft een auto met volledige Nederlandse geschiedenis.
Is dit een voorverwarming voor het blok? Is dit een originele optie?
Is dit een overheidsauto (KLPD of politie) geweest?

Groet Tom

Geplaatst: 12.08.2012 - 09:57
door bart simpson
is idd een origineel accessoire

Geplaatst: 12.08.2012 - 12:20
door Johan s60
Is idd een voorverwarming voor de motor die werkt op 220 volt.
Vraag of het bijbehorend snoer er ook nog bij zit.

Geplaatst: 12.08.2012 - 13:05
door Gast
naar wat ik een keer in Zweden begreep (waar het veel gebruikt wordt) vergeet men ook nog wel eens om de stekker los te halen. Met alle gevolgen van dien.

Geplaatst: 13.08.2012 - 08:11
door Rutger
Wagens in koude gebieden hebben dit veel, ook in Canada. Stekker vergeten geeft idd een hoop schade.

Geplaatst: 13.08.2012 - 18:04
door ovlov058
Net als aan de benzinepomp :oops:

Geplaatst: 13.08.2012 - 18:20
door Mart van der Steeg
Op zich is het een goedkoper systeem -verwarming koelwater- (in aanschaf) dan standverwarming.
Volgens dealer wordt het in NL niet veel geleverd. Met de huidige meegespoten strips (ipv zwart) weet ik ook niet of het nog netjes is weg te werken.

Geplaatst: 13.08.2012 - 22:01
door Andrew82
Is dat dan echt nodig als het zo koud is, de motor warmt toch best snel op als deze eenmaal loopt? Of is het om de motor makkelijker op gang te krijgen?

Geplaatst: 13.08.2012 - 22:05
door Laguna-S60
Andrew82 schreef:Is dat dan echt nodig als het zo koud is, de motor warmt toch best snel op als deze eenmaal loopt? Of is het om de motor makkelijker op gang te krijgen?
voor in de winter is het erg fijn, is de motor al warm dan wordt de kachel ook meteen warm in de auto.

Geplaatst: 13.08.2012 - 22:07
door Mart van der Steeg
Diesel duurt wel even, in afgelopen winter bij -15. Toen zitten denken aan een dergelijk systeem.

Geplaatst: 14.08.2012 - 10:17
door Andrew82
Het is dus eerder een zaak van comfort dan technisch noodzakelijk/wenselijk?

Geplaatst: 14.08.2012 - 11:15
door JeroenSpock
Mart van der Steeg schreef:Diesel duurt wel even, in afgelopen winter bij -15. Toen zitten denken aan een dergelijk systeem.
Ja wie niet, behalve Kuupertje en V70/2.4D/2003.... Zij hebben er toen één ingebuwd en dat beviel goed. Als het kmende winter weer zo koud wordt wil ik er ook 1. Nadeel is dat de auto bij huis moet staan, of je moet er 20 meter verlengsnoer naar toe leggen.

Geplaatst: 14.08.2012 - 11:53
door diesel01
De oem standverwarming is met 20 minuten warm, staat hij 40min te draaien is het sauna en ijsvrij, das ook best prettig.
Als het op de volgende auto er niet op zit laat ik een Webasto inbouwen..

Geplaatst: 14.08.2012 - 17:07
door JeroenSpock
De orginele werkt toch ook met en spiraal in de oliecarter?

Oh wacht, zie nu dat je standverwarming schreef.

Geplaatst: 26.10.2012 - 11:32
door VolvoS60D5Black
Het is toch maar 4 dagen per jaar koud in NL :D

Geplaatst: 26.10.2012 - 11:32
door JeroenSpock
Het is pas koud als het vriest.

Geplaatst: 26.10.2012 - 12:06
door ivoandriessen
Hoeft niet perse OEM te zijn. Ik heb een Defa systeem met dezelfde aansluiting. Als ik de inbouw instructie van Volvo ernaast houd dan lijken deze systemen toch wel heel erg op elkaar.

Ik heb overigens de bumperdoorvoer origineel bij de dealer gekocht, de rest is van Defa.

's Ochtends staat alles een uurtje aan, dan is het blok wat warmer geworden, althans, de olie in het carter. En heeft de binnen verwarming de rest lekker warm gemaakt, ideaal met sneeuw en ijs. Ik hoef niet meer te krabben in de ochtend.

Nadeel t.o.v. de brandstof varianten, als ik 's middags weer naar huis ga is de auto dus koud........