S40 T4 uit 1999

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Aaron-460
2nd Gear member
Berichten: 147
Lid geworden op: 17.09.2011 - 13:12
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Dag trouwe volvo rijders.

na 1 jaar tevreden met mijn volvo 460 2.0 gereden te hebben is het nu tijd voor iets anders. op het verlanglijstje staat onder andere een S40 T4 automaat uit 1999 met 205000 op de teller.

nou ben ik zelf niet zo bekend met deze auto, dus mijn vraag aan jullie is of jullie mij advies kunnen geven over de aanschaf van de auto.

- is het een goed blok, of is de 2.0t beter?
- wat zijn aandachtspunten van de S40? (waar moet ik naar kijken bij aanschaf?)
- hoe zijn de automaten in de S40?

graag jullie advies!
Volvo XC40 T3 Automaat R-Design 2021 - zakelijk
Volvo S60 T6 Recharge R-Design 2021 - zakelijk
Volvo V40 D3 Polar+ Sport 2020 - zakelijk
Volvo V40 D2 Nordic+ 2017 - Bedrijf
Volvo V70 2.5T AWD 1999 - 293.500 - Hobby
Volvo V40 T4 Intro 1998 - 241000KM
BMW 530iA Special Executive 2002 - 214500KM
Porsche 944 S Targa 1987 - 253500KM
Volvo 480 2.0i ES GT 1995 - 272000KM
Volvo 460 2.0i GLE 1993 - 211500KM
Honda Civic III 1.3 Luxe 1987-122500KM
TvM
3rd Gear member
Berichten: 380
Lid geworden op: 06.11.2011 - 12:38
Locatie: Gelderland

Als ik jou was zou ik sowieso voor een fase II gaan, betere ophangingen, bakken e.d. daarnaast ook gewoon mooier. Je bent voor een fase II iets meer kwijt, echter verdiend zich dat terug in het rijgenot. Heb zelf een V40 2.0T van 2004, bevalt super! Succes met de aanschaf.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik heb een V40 T4 gehad. Turbo was volledig verziekt door de vorige eigenaar.

Als je proef gaat rijden, neem een tstukje en een slang en turbodruk meter mee en check of de turbodruk tijdens het rijden boven de 0,9 bar stabiele overdruk tijdens accelleraties geeft. Piek drukken horen ruimschoots boven de 1,2 bar overdruk te komen.

Heb je een stabiele druk van rond de 0,6 bar met af en toe een piekje naar onder 1,0, laat de auto dan voor wat hij is. Want je kunt er dan van uit gaan dat het systeem ergens lek is en de turbo overtoeren heeft gedraaid. Ik kan je voorekenen wat het je gaat kosten en daar wrdt je niet blij van.
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

TvM schreef:Als ik jou was zou ik sowieso voor een fase II gaan, betere ophangingen, bakken e.d. daarnaast ook gewoon mooier. Je bent voor een fase II iets meer kwijt, echter verdiend zich dat terug in het rijgenot. Heb zelf een V40 2.0T van 2004, bevalt super! Succes met de aanschaf.
Phase II is vanaf 2000, hoe is overigens als bouwjaar 2000 te onderscheiden of het een I of II is?
Zelf heb ik ook een zoektocht namelijk, ik wist niet dat I en II nog veel maakte...

Zover ik gelezen heb (dus helaas geen eigen ervaring) moet de automaat uit de S40 toch wel behoorlijk goed zijn.
rottierood
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 25.02.2011 - 16:39

Je kan het onderscheid zien door:
Andere vorm van de bumpers
sidemarkers zijn wat groter
de bedieningsknoppen van de kachel zijn kleiner
heldere achterlichten.

Ik heb een Fase I uit 2000 en heeft wat opties uit de Fase II maar heeft een uiterlijk van de Fase I oftewel een overgangsmodel.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Automaatbakken zijn geen problemen mee,maar een T4 is helaas geen succes!
Veel ellende mee in de meeste gevallen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Tonkey schreef:
TvM schreef:Als ik jou was zou ik sowieso voor een fase II gaan, betere ophangingen, bakken e.d. daarnaast ook gewoon mooier. Je bent voor een fase II iets meer kwijt, echter verdiend zich dat terug in het rijgenot. Heb zelf een V40 2.0T van 2004, bevalt super! Succes met de aanschaf.
Phase II is vanaf 2000, hoe is overigens als bouwjaar 2000 te onderscheiden of het een I of II is?
Zelf heb ik ook een zoektocht namelijk, ik wist niet dat I en II nog veel maakte...

Zover ik gelezen heb (dus helaas geen eigen ervaring) moet de automaat uit de S40 toch wel behoorlijk goed zijn.
Fase 1 heeft grijze soort van side skirt op zijkant achterbumper. Grijze onderskirt rand op voorbumper vergelijkbaar met sideskirts. Minder heldere knipperlichten, minder helderw achterlicht units, iets anders, gevormde middenplaat achter, kleinere wielkassen. De sidemarkers in de zijkant van voor en achterumper van fase 1 zijn heel klein, fase 2 is bijna 2x zo groot.

Let op echter.... de achterlichten en middenplaat van fase 2 passen gewoon op fase 1. Koplamp units en achterbumpers passen ook zonder problemen. Ik heb het niet over de stekkers origens. De grille past ook.

De knipperlichten en voorbumper passen niet, tenzij je fase 2 spatborden monteert, dan passen fase 2 knipperlichten en fase 2 voorbumper zonder problemen op een fase 1.

Zo weet ik zeker dat er ten minste 1 fase 1 T4 met fase 2 facelift en pianoblack xenon en knipperlichten rondrijdt.
rottierood
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 25.02.2011 - 16:39

Maar als je Fase II spatborden monteert op een Fase I,dan staan je voorwielen niet cemetrisch in het midden van de ronding van het spatbord.
Het schijnt dat je dan de ophanging moet veranderen.Althans,dat heb ik een keer gezien hier op het forum.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Nee hoor dat is onzin. Formeel past 17 inch niet op fase 1 en wek op fase 2. Met fase 2 voorspatborden passen ze zonder problemen en aanlopen ze ook niet aan met een verlaagd onderstel. Bij de fase 1 achter spatborden heb je kans, zeker bij een verlaagd onderstel, dat je de binnenrand van de boog naar binnen moet vouwen. Of de wielkast laten uitrollen.

Het is vast zo dat de wielophanging en onderstel ten opzichte van een fase 2 ten opzichte van de fase 1 is gewijzigd, maar de plaats van het wiel is niet essentieel gewijzigd. Dat zou ook niet logisch zijn. De koets is namelijk hetzelfde gebleven.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear member
Berichten: 1827
Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart

Ik heb 18 inch met band dikte 35 en de auto is 3,5 cm verlaagt en kan drempels nog altijd nemen zoals elke andere auto. Van mij mocht me auto zelfs nog wel lager maar dan is het comfort weg.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60

EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Tonkey
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 13.01.2011 - 20:06

rottierood schreef:Je kan het onderscheid zien door:
Andere vorm van de bumpers
sidemarkers zijn wat groter
de bedieningsknoppen van de kachel zijn kleiner
heldere achterlichten.

Ik heb een Fase I uit 2000 en heeft wat opties uit de Fase II maar heeft een uiterlijk van de Fase I oftewel een overgangsmodel.
Dat scheelt, dank je!
Ik ben wel om, heb een 1.8 gezien uit 2001. Electrisch pakket en wit leer en stof interieur. Prachtig! Hebben hebben...

Dit, dit dus:
http://www.autowereld.nl/volvo/s40/1-8- ... tails.html
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”