Pagina 1 van 1
Hou ik hem of niet?
Geplaatst: 20.08.2012 - 10:29
door BG_Volvoforum
Hallo,
ik rij een V50 2.0 D, 6 jaar is ie, 110 K KM.
We hebben beslist om de wagen maar te houden en op te rijden tot ie uiteen valt.
Reden; de wagen rijdt gewoonweg te goed, al mijn vorige zijn vertrokken op dit punt (waren geen VOLVO's).
Maar ik denk dat er nu een paar kosten gaan komen die me toch effe pijn gaan doen;
die dieselfilter (of is dat die roetpartikelfilter) van een goede 1000 euro meen ik,
vrees datd e turbo eraan gaat gaan ( hoor een nieuwe extra fluittoon rechtsvoor als ik rij, ik vermoed dat dat slijtage is)
en, de ambreage, of ontkoppeling of hoe heet dat in het Amsterdams haalt volgens mij niet het einde van de levensduur, laatst eens in tweede vertrokken, en het viel me op dat ze wat slipte, dus waarschijnlijk haalt ie geen 50 K km meer extra.
De airco heeft een lek, steenslag want hetwas heel ineens.
Die vier grappen bij mekaar kosten me waarschijnlijk een 3000 euro vrees ik.
Wat doe ik, hou ik hem, of vervang ik hem?
Heb de wagen met seriuze korting kunnen kopen, dus die 3 K euro kan ik wel absorberen, maar, zouden er nog kosten komen in die grootte orde?
Geplaatst: 20.08.2012 - 11:00
door Phacoid
Het groot onderhoud op 120k met de dieselpartikelfilter was bij mij 962 euro. Dat waren alle filters en olie.
De andere zaken zijn toch moeilijk te beoordelen. Zou je hem niet beter eerst eens laten volledig nazien om zeker te zijn welke problemen naar boven gaan komen?
Geplaatst: 20.08.2012 - 13:28
door dutchlimits
Da's wel een aardige lijst slijtage na zo weinig km's. Denk niet dat je meer problemen gaat krijgen. Mijn airco is ook lek (condensor) maar werkt nog steeds goed na 4 maand (toen bijgevuld), dus daar is (bij mij) geen haast bij.
Geplaatst: 20.08.2012 - 20:48
door Gait
Lijkt me inderdaad verstandig om de koppeling en de turbo eerst na te laten kijken. Als dat meevalt scheelt het financieel nogal en dat maakt de keus wellicht wat makkelijker. Koppeling én turbo na 110k km is vrij vlot volgens mij.
Punt is dat repareren misschien duur is, maar inruilen op wat anders kost ook geld. Als koppeling en turbo en airco niet in orde zijn, zul je dat ook in de inruilwaarde terug zien vrees ik. Daarbij is het natuurlijk wel leuk eens wat anders te rijden, maar je weet ook niet wat voor kosten je aan een andere auto gaat krijgen. Het blijft toch een beetje een gok.
Ik heb zelf voor de keus gestaan toen mijn motor vervangen moest. Gekozen dit wel te doen omdat ik de kosten ervoor linksom of rechtsom toch zou zou moeten nemen, maar achteraf weleens gedacht dat ik hem toen beter van de hand had kunnen doen. Zwak uitgedrukt is er weleens wat met de auto aan de hand geweest en heeft het onderhoud me heel zwak uitgedrukt 'best wel wat' gekost. Maar dat is makkelijker, want met de kennis van nu.
Geplaatst: 20.08.2012 - 21:40
door V50-Mart
Ik zou em ook houden. 110k is weinig voor een diesel. Die kosten kun je ook bij een volgende auto weer hebben, dat kun je toch nooit voorzien. Als je die kosten nu gespreid uitgeeft, dan rij je nog jaren met veel veilig plezier..das toch ook wat waard!
Geplaatst: 21.08.2012 - 19:03
door indoboy22
110 k is nog niet eens ingereden joh! en die roetfilter zou ik niet meteen vervangen. Ik rij met mijn s40 2.0d nu al 358.000 km rond met nog de eerste roetfilter. Bij 350.000 km heb ik het massa vliegwiel en de complete koppeling pas vervangen dus 110 k lijkt me wel heel snel versleten voor een koppeling.
Geplaatst: 21.08.2012 - 22:00
door toppertje
ik ken "pedaalridders" die een koppeling in 10dkm
op rookten!
Geplaatst: 22.08.2012 - 09:45
door BG_Volvoforum
allo,
bednakt voor de terugkoppeling, hij zal eens naar de garage moeten zoals jullie voorstelden, financieel blijkt dat ik hem niet moet inruilen , een andere is niet duurder, noch beterkoop, misschien inderdaad het effe houden met wat ik ken,
dakrails gaan eraf, misschien dakspoiler er op, en wat meer paarden in de wei zullen mijn midlifecrisis wel helpen onderdrukken

Geplaatst: 22.08.2012 - 22:15
door V50-Mart
goeie keus! veel rijplezier
Geplaatst: 23.08.2012 - 13:57
door Exeres
Het fluiten van de turbo heb ik ook. Da's een ringtje dat ergens 'op' is. Maar mij werd er gemeld dat dit geen ramp is (lees: vaak voorkomt). Ik zit nu op 230k km en hij doet het nog steeds.
Geplaatst: 23.08.2012 - 18:05
door Rutger
Ik laat het DPF ook niet vervangen hoor...tenzij zij nukken begint te vertonen. Zit nu op bijna 95k (auto heb ik net 2 jaar en een paar maanden).
Geplaatst: 30.08.2012 - 20:31
door Hoekstra
koppeling na 110K is het zwakke punt van de 2.0D. Dat heb ik al eens vaker gehoord. Bij mij is ie ook toen vervangen alleen heb ik hem pas daarna gekocht. En nog steeds dezelfde, Nu 225K op teller en rijd nog fantastisch bij het schakelen etc
Geplaatst: 31.08.2012 - 08:55
door BG_Volvoforum
Dag Hoekstra,
enig idee wat je dat destijds gekost heeft?
Ik zal nog wel een jaartje verder kunnen, maar 200K haal ik zeker niet.
Geplaatst: 31.08.2012 - 20:42
door Hoekstra
Dat weet ik niet precies, maar ja dat soort dingen als een koppeling valt onder slijtage. Als er flink mee gereden is dan is het eerder aan vervanging toe.
Je moet eens een volvospecialist zoeken ipv naar de dealer oid. voor dure reparaties kan dat enorm schelen. Gewoon wat adressen bellen en vragen wat het kost. Kun je altijd wat besparen.
Geplaatst: 03.09.2012 - 09:32
door BG_Volvoforum
volvospecialist?
interessant, dus in NL is er een tweede circuit Volvo garages, of hoe moet ik dat zien?
Geplaatst: 07.09.2012 - 12:55
door Hoekstra
Niet de officiele dealer maar een garage gespecialiseerd in onderhoud van volvo. In Nederland heb je er zat van!
Geplaatst: 07.09.2012 - 13:36
door BG_Volvoforum
lap, dat ken ik hier niet, alle garages zijn merkgebonden, of sommige hebben drie merken of zo, maar een onafhankelijke volvo garage?
Wel zijn er hier wat mensen die bvb op Ford werken en na de uren aan auto's wat sleutelen. Das dan in het zwart, maar ene die aan Volvo's werkt heb ik hier nog niet gevonden.
Vroeger gebeurde het al eens dat een bandenspecialist ook klein onderhoud deed, maar de fiscus heeft eens huis gehouden, en sindsdien durven die heren hun vingers niet meer te verbranden, dus alles via de Volvo garage.
Maar toch interessant om te weten, zit er zo eenjte ergens rond Maastricht? Woon zelf maar 20 km van Maastricht/Heerlen.
Geplaatst: 07.09.2012 - 16:20
door Exeres
In België heb je er zo ook hoor. Denk maar aan Caryncar (Lovendegem), Van Isacker (Hoevenen)...
Geplaatst: 07.09.2012 - 16:37
door volvocarv50
In Beringen Paal ook