Pagina 1 van 3

chip 2.4D 126pk

Geplaatst: 22.08.2012 - 09:44
door icevolvo
Hoi,

na de zoekfunctie nagekeken te hebben zag ik niet onmiddelijk een topic of ervaringen met het chippen van deze motorisatie.

Net 18" pegasusen gekocht voor op de Volvo s60 my 2009.
Standaard ligt daar 126pk in, heeft nu 90000km(hoofdzakelijk snelweg).
Ik ben een rustige chauffeur die in het weekend af en toe wel es wat BMW's 316's, 318's als ze hun best niet echt doen achter mij wil laten.
Nu lukt dat wel maar die 320's daar heb ik nog problemen mee.
Concreet wil ik dus hem chippen maar het volle vermogen ga ik dus niet constant aanspreken(de wegen in België zijn toch dichtgeslibd).

Bij BSR: vindt ik 185 of 220pk met een top van 230 lijkt met mooi.
Apec: 215pk
Rica: 185

Iemand ervaring met het chippen hiervan of andere aanbieders?
Ik hoor het graag

Geplaatst: 22.08.2012 - 10:10
door bart simpson
De remmen zijn onderbemeten, de versnellingsbak is onderbemeten en je maakt je kenteken ongeldig doordat je niet meer een de typegoedkeuringeisen voldoet.
Die eerste twee is extra omzet voor een dealer, die laatste mogelijk een duur verhaal voor uzelf

Geplaatst: 22.08.2012 - 10:33
door diesel01
Dat wat bart simpson zegt heeft mij doen besluiten om mijn vorige 126pk S60 niet te chippen en gewoon een std 185pk V70 D5 te kopen.
Rica geeft als specificatie van 126pk naar 226 elk weldenkend mens snapt dat de techniek berekent is op die 126pk ineens 100 pk erbij kan niet goed gaan.
Tel daarbij het doel(dwars zitten van BMW's) en leeftijd op en ik voorspel niet veel goeds.

Geplaatst: 22.08.2012 - 12:04
door V70/2.4D/2003
Ergo:
* andere versnellingsbak
* andere remmen
* tuning er op
* herkeruing ivm niet langer voldoen aan de typegoedkeuring

Gelet op de kosten dezes en de kennelijk aanwezige behoefte voor meer power rest slechts de goedkopere optie van inruilen of, nog goedkoper, tevreden zijn met wat je hebt.

* En met 131 paardjes treiter ik ook BMW's....maar dat is dan na 205 km/h op de A31 wel afgelopen *

Geplaatst: 22.08.2012 - 12:12
door diesel01
Dat is ook hard zat met een comfortabele V70 2000-2007.
Helemaal als daar op de open stukken wat wind staat en de kont een beetje "los" word.

Geplaatst: 22.08.2012 - 12:26
door V70/2.4D/2003
Ach ja, wat jeugdige ondeugd op middelbare leeftijd, moet kunnen zo af en toe.

Geplaatst: 22.08.2012 - 12:40
door The Volvoboy
V70/2.4D/2003, Het zag er in ieder geval niet uit alsof je te weinig vermogen had toen je ons voorbij kwam stomen :lol:

Geplaatst: 22.08.2012 - 14:49
door icevolvo
Owkey, dus komt erop neer het niet te doen.
Remmen: is niet legaal in belgië om die te veranderen
herkeuring: gaat niet in België
inruilen voor 185pk versie: dat krijg ik nooit(erg duur) verzekerd op mijn leeftijd.
chippen ook niet legaal, als er in België iets gebeurd met een aangepaste wagen ben je dus potentieel de sigaar i know.
Dus in belgen is niks legaal wat dat betreft.
Onder mijn vespa's zit een andere uitlaat en schijfrem: ook niet legaal.
Er groeien rare groene planten in mijn tuin => ....

Ik weet dus dat het niet het beste is om te doen maar wat is dan wel "veilig" te noemen: Zeg maar hem naar 163pk - 185pk laten brengen met een op maat tuning zou dan beter zijn?
Bij apec kan ik gemakkelijk extra restricties erin laten steken.


about mijn leeftijd: ik doe er zakelijk en privé 30000 op een jaar.
Ik rij af en toe met gehandicapten rond dus roekeloos ben ik zeker niet.

Geplaatst: 22.08.2012 - 14:53
door V70/2.4D/2003
@ The Volvoboy: Aldus.....verder betoog is zinloos en aldus concludeer ik dan maar dat voor normaal gebruik het geboden vermogen meer dan voldoende is 8)

Geplaatst: 22.08.2012 - 16:41
door icevolvo
Mensen die het effectief gedaan hebben en die hun ervaring willen delen?

Geplaatst: 22.08.2012 - 17:11
door sbv
Je mag in Belgie dus niet bijv een Brembo set welke origineel voor Volvo gemaakt is monteren.
Een upgrade van 286 naar 305 volledig origineel mag dan ook niet. Gaat men eea nameten dan ?

Geplaatst: 22.08.2012 - 17:18
door euerw
Heb mijn vorige 130pk naar 200+ laten tunen maar heb begrepen dat de 126pk een iets andere motor is.
Die van mij was gelijk aan de 163pk motor.
Zal wel een zeur zijn maar waarom niet even mailen met de experts?

Geplaatst: 22.08.2012 - 17:35
door icevolvo
Nee ze gaan dit niet nameten bij de keuring maar mochten ze dit doen heb je een probleem.
In de tuningsrichtlijn staat dat je de remmerij niet mag aanpassen.
kennis van mij rijdt met een chipte MB ml( van 211 tot 280pk).
Zit al nieuwe versnellingsbak in btw.
Zijn vorige heeft hij per total gereden tegen een stilstaande camion.
De verzekering heeft zijn wagen gecheckt en niks afwijkends gevonden.
een upgrade van de remmen heb ik al overwogen.
Kon een set overnemen die vanonder een politie S60 kwam.
Maar mijn garagist wou die niet plaatsen, te groot risico zei die.
chippen zag hij dan weer wel zitten.

Op mun brommer vroeger: de brommerhandelaar verkoopt wel 70cc blokken maar wou ze niet plaatsen, is niet legaal.
Er zijn heel veel chipboeren in België maar is niet legaal.
Behalve als er een nieuwe COC(attest van gelijkvormigheid) afgeleverd wordt.
Dit kan enkel als het door het automerk zelf goedgekeurd is.
BVB abt doet dit bij vw en audi.

Voor mijn vespa's komt er een keuring begin 2013.
Ik verkoop ze in duitsland en daar ga ik dan verbeterde vespa's kopen die volledig correct geregistreerd zijn. je zet op een oldtimer een schijfrem en dat zou niet mogen.

België soms tof ook soms zwaar poesje.

Geplaatst: 22.08.2012 - 17:42
door icevolvo
euerw schreef:Heb mijn vorige 130pk naar 200+ laten tunen maar heb begrepen dat de 126pk een iets andere motor is.
Die van mij was gelijk aan de 163pk motor.
Zal wel een zeur zijn maar waarom niet even mailen met de experts?
experts:
Rica geeft aan dat 185pk geen enkel probleem is.
Apec zegt er verschillende al gedaan te hebben tem 215 pk en 230 maar doordat ze die hoge vermogens enkel boven de 3500 toeren laten vrijkomen worden ze weinig benut en minder vernietigend voor de aandrijving.
BSR zegt dat 185pk perfecte te doen is en dat de zwaardere versie ietwat pikant is maar nog steeds binnen de normen te noemen.
Ziptuning die kende er precies niks van.
die kerel beweerde dat de koppeling en versnellingbak van een 126 en 163pk versie net herzelfde is( 5 of 6 versnellingen?)

Hier op het forum krijg ik het advies er af te blijven.

Mijn garagist zegt dat ik het kan doen omdat hij mijn rijstijl kent.

jah wie zijn de experts??

Wat is het verschil tussen de 126pk en 130pk versie.
Buiten de euronormen niet echt een idee hiervan.

Geplaatst: 22.08.2012 - 17:57
door bart simpson
Rica verhoogt het vermogen en na hen de zondvloed, ze garanderen effectief helemaal niets verder

Geplaatst: 22.08.2012 - 18:09
door Bakboord1
welke remmen liggen er eigenlijk onder de d5?
Een 170pk 2:4 heeft ook 286 remmen.
En ook van de 305 remmen is de klauw gelijk.
Daar zou ik het dus niet voor laten.

Wel zou ik kijken welk koppel je versnellingsbak aan kan. Dat lojkt me wel goed om problemen te voorkomen.

Verder zou ik me niet te veel laten afschrikken.
Power is ook veiligheid bij het invoegen en inhalen.

Geplaatst: 22.08.2012 - 18:16
door The Volvoboy
Maar die power moet ook op de weg overgebracht kunnen worden en weer stilgezet kunnen worden ;) Ik zeg: lekker 131 pk's laten, anders een D5 kopen.

Geplaatst: 22.08.2012 - 18:16
door euerw
icevolvo schreef:
euerw schreef:Heb mijn vorige 130pk naar 200+ laten tunen maar heb begrepen dat de 126pk een iets andere motor is.
Die van mij was gelijk aan de 163pk motor.
Zal wel een zeur zijn maar waarom niet even mailen met de experts?
experts:
Rica geeft aan dat 185pk geen enkel probleem is.
Apec zegt er verschillende al gedaan te hebben tem 215 pk en 230 maar doordat ze die hoge vermogens enkel boven de 3500 toeren laten vrijkomen worden ze weinig benut en minder vernietigend voor de aandrijving.
BSR zegt dat 185pk perfecte te doen is en dat de zwaardere versie ietwat pikant is maar nog steeds binnen de normen te noemen.
Ziptuning die kende er precies niks van.
die kerel beweerde dat de koppeling en versnellingbak van een 126 en 163pk versie net herzelfde is( 5 of 6 versnellingen?)

Hier op het forum krijg ik het advies er af te blijven.

Mijn garagist zegt dat ik het kan doen omdat hij mijn rijstijl kent.

jah wie zijn de experts??

Wat is het verschil tussen de 126pk en 130pk versie.
Buiten de euronormen niet echt een idee hiervan.
De experts zijn naar mijn mening een Rica en Bsr en hebben beide een zeer goede naam te verliezen.

De 130pk was een de zelfde motor als de 163pk alleen de software aangepast naar beneden dus, de 126pk heeft dacht andere turbo en nog wat en de remmen zullen ook wel kleiner zijn, wat BS ook al aangaf.
Zover ik nog weet kon de 126pk wel getuned worden maar minder ver als de 130 PK

Geplaatst: 22.08.2012 - 19:03
door diesel01
Ik zou mij aan de (Belgische) wet houden.
Ga je hem tunen laat hem dan ook opnieuw keuren.

Geplaatst: 22.08.2012 - 20:35
door Phacoid
diesel01 schreef:Ik zou mij aan de (Belgische) wet houden.
Ga je hem tunen laat hem dan ook opnieuw keuren.
Geen kat die dit doet en op de keuring merken ze er noppes van :wink: