Pagina 1 van 2

Getuned!

Geplaatst: 23.08.2012 - 15:07
door XC60T6
Eindelijk dan. Hij is vandaag getuned! Grote verschillen die merkbaar zijn:

- Laag toerental; tot aan 130km per uur blijft ie rond de 2100 rpm draaien
- Prachtige stabiele manier van optrekken en snelheid maken. Een plotseling trap op het gas levert geen turboschok op die zich herpakken moet, zoals normaal, maar gas intrappen = nu meteen de ladder op en klimmen maar.

Omdat de toeren veel lager blijven heb je nog minder snel door hoe hard je rijdt, dus een regelmatige blik op de teller is wel belangrijk want voor je het weet wordt je geflitst door een bermpetje.

Twee vragen, voor wie ze kan beantwoorden:

- Mijn tijdklok staat op --:-- en ik weet niet hoe die zelf weer in te stellen is. Zal een tune-bijkomstigheidje zijn
- Is het interessant om het EGR filter eruit te laten halen? Ik kreeg hier en daar in posts de indruk dat dat best wat oplevert... 8)

Geplaatst: 23.08.2012 - 15:23
door Walter
klok zal wel komen omdat de accu misschien los geweest is.

Geplaatst: 23.08.2012 - 15:31
door wtr_s60
Lagere toeren? LOL. Chiptuning verandert niks aan uw versnellingsbakverhoudingen. Toch altijd lachen dit forum :D

Geplaatst: 23.08.2012 - 15:44
door EVV
wtr_s60 schreef:Lagere toeren? LOL. Chiptuning verandert niks aan uw versnellingsbakverhoudingen. Toch altijd lachen dit forum :D
Tuning kan er wel voor zorgen dat de automaat eerder door schakelt en daardoor onder de 2100 rpm blijft.

Geplaatst: 23.08.2012 - 16:38
door diesel01
wtr_s60 schreef:Lagere toeren? LOL. Chiptuning verandert niks aan uw versnellingsbakverhoudingen. Toch altijd lachen dit forum :D
Zoals u zelf al zegt in een ander topic "ik kom steeds minder op het forum vanwege moraalridders en azijnpissers" u doet niet alleen u zelf een groot plezier. :wink:

Geplaatst: 23.08.2012 - 17:06
door wtr_s60
EVV schreef:
wtr_s60 schreef:Lagere toeren? LOL. Chiptuning verandert niks aan uw versnellingsbakverhoudingen. Toch altijd lachen dit forum :D
Tuning kan er wel voor zorgen dat de automaat eerder door schakelt en daardoor onder de 2100 rpm blijft.

Dat weet ik zelf ook wel, dit bedoelde ik dan ook niet.

Geplaatst: 23.08.2012 - 17:07
door Bas1982
De caddy tdi DSG van mn pa is ook gechipt en die automaat schakeld bij rustig optrekken ook eerder door nu, maar zou kunnen dat de dsg software ook is aangepast. De auto draait nu bij 120km/h ipv 3200rpm nu net onder de 3000rpm, verschil in gebruik is groot.

Geplaatst: 23.08.2012 - 17:08
door wtr_s60
diesel01 schreef:
wtr_s60 schreef:Lagere toeren? LOL. Chiptuning verandert niks aan uw versnellingsbakverhoudingen. Toch altijd lachen dit forum :D
Zoals u zelf al zegt in een ander topic "ik kom steeds minder op het forum vanwege moraalridders en azijnpissers" u doet niet alleen u zelf een groot plezier. :wink:
Kruip jij maar weer braaf onder je steen.

Geplaatst: 23.08.2012 - 17:09
door wtr_s60
Bas1982 schreef:De caddy tdi DSG van mn pa is ook gechipt en die automaat schakeld bij rustig optrekken ook eerder door nu, maar zou kunnen dat de dsg software ook is aangepast. De auto draait nu bij 120km/h ipv 3200rpm nu net onder de 3000rpm, verschil in gebruik is groot.
Yep, de betere tuner kan idd ook de automaat apart tunen waardoor 'ie beter anticipeert en vroeger schakelt in bepaalde situaties.

Geplaatst: 23.08.2012 - 18:04
door XC60T6
Ik ben niet gek! :D

De automaat schakelt eerder door, dat merk je. Simpelweg in het beluisteren van het aantal toeren (minder hoog dan anders bij dezelfde snelheden) en door te kijken op de toerenteller. En je ziet dat ie minder toeren draait dan anders. Dit opvallende gegeven was overigens meteen al het eerste wat ik opmerkte, los van het soepele doortrekken.

Geplaatst: 23.08.2012 - 18:59
door bart simpson
Gek is misschien ook een wat te groot woord

Geplaatst: 23.08.2012 - 18:59
door isomo
Tuning of herprogramatie van je software van de motor verandert 0.000000000% aan je toerental in dezelfde versnelling en aan dezelfde snelheid.

Dit is een pure mechanische aangelegenheid van gebruikte tandwielen in de versnellingsbak.

Mits herprogrammatie van de soft van de automatische versnellingsbak, kan het best zijn dat deze aan dezelfde snelheid een hogere versnelling kiest vanwege het hogere koppel dat de motor op dat moment ter beschikking stelt.

Concreet : aan bv. 140 km/u in de hoogste versnelling (5e of 6e of bij BMW 8e) zal de motor aan exact hetzelfde toerental draaien als voor de tuning!

Geplaatst: 23.08.2012 - 20:16
door BlackcurrantV70
BM wie ?

Geplaatst: 23.08.2012 - 20:53
door euerw
Betreft je klokje, moet je met dat staafje doen die rechts in je klokken glas zit, l of r draaien en vasthouden.
Was bij mijn auto ook het geval

Geplaatst: 23.08.2012 - 21:25
door XC60T6
Thanks! :)

Wat betreft die lagere toeren dat komt vast door de diesel.

Geplaatst: 23.08.2012 - 21:33
door BlackcurrantV70
Tank je diesel dan sinds je T6 getuned is ? :-)

Geplaatst: 23.08.2012 - 21:39
door XC60T6
Ja man dat werd aangeraden. Diesel '98 van BP. Moet zeggen hij rijdt ook zuiniger nu.

Geplaatst: 23.08.2012 - 22:04
door V70/2.4D/2003
XC60T6 schreef:Ja man dat werd aangeraden. Diesel '98 van BP. Moet zeggen hij rijdt ook zuiniger nu.
Hmm, er waren er ook die dat riepen over diesel van Firezone. Maar inmiddels is mijn ervaring dat de rechtervoet en gebruik van de CC de enige oplossing is vor een ietwat lager verbruik.

Geplaatst: 23.08.2012 - 22:07
door XC60T6
Ik merk in Duitsland met 102 oct een bescheiden verschil in gebruik. En ach je mag het beestje weleens verwennen.

Geplaatst: 23.09.2012 - 15:48
door XC60T6
Zo, even serieus nu;

Na een maand rijden en testen ben ik toch niet tevreden. De automaat schakelt echt overdreven voelbaar, is regelmatig 'zoekende' en onrustig en dat komt vooral voor in de schakelmomenten van 1-2, 2-3, en 3-4. Af en toe weet ie niet welke versnelling hij moet aanhouden.

Het tunings effect komt vooral naar boven vanaf de 80km/uur waarbij de auto ineens een idiote boost krijgt. De beloofde verdwijning van de typerende 'dip' met de turbo wanneer je iets gas geeft zit er nog steeds in.

Terugkijkend op de tuningwerkzaamheden, werden die niet beter uitgevoerd door Rica dan een gemiddelde tuner. Ik had van Rica meer verwacht dan 'even de stekker erin, software uploaden, stekker eruit en u kunt weer rijden.' Als je naar een hoofdvestiging gaat dan ga je er toch wel vanuit dat men je auto test op de bank.

Ik zal ze contacteren en bekijken wat eraan gedaan kan worden.