Bouwjaar amazon + eventuele tips gezocht

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Hallo,

Sinds gisteren eigenaar van een 121 Amazon. Ben blij met mijn keuze, staat ook leuk voor de 245 uit '80.
Maar goed: ik wil graag gordels achterin zetten, (hoeft niet per sé rolgordels te zijn eigenlijk zelfs liever niet, vind ouderwetse leuker) dit voor mijn twee dochtertjes, die soms ook in de amazon mee mogen/moeten.
Ik heb al ergens gelezen dat het afhankelijk is van het bouwjaar of gordels voorbereid zijn.
In mijn raamstijl zitten bouten, naast de bank, links en rechts zitten gaten, afgedicht met een rubber dop (die ik net stuk heb getrokken) en in het middel zitten links en recht van de tunnel ook van die (bout?)gaten. Zijn deze bedoeld als gordelbevestiging? En zo ja, voor welk type gordel? Hadden ze toen al rolgordels? Voor zitten ze wel.
Verder ook de vraag hoe ik het productiejaar kan achterhalen, deze staat niet op mijn papieren vermeld. Is dit heel vreemd? Ik ga ervan uit dat hij in juli '95 is ingevoerd.
Chassisnummer e.d. is allemaal in orde.

Ik kijk uit naar jullie reacties.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
boedr
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.06.2012 - 21:20
Locatie: oisterwijk

productiejaar staat wel op een van je kentekenbewijzen als het goed is.
en anders hier even je kenteken checken https://ovi.rdw.nl/
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Boedr, bedankt:
Datum eerste toelating : 28-02-1966 ('schrikkel auto'...ik ben zelf van 27-02, wat later:'74)
Maar het staat echt nergens op mijn papieren, bij overschrijven waren geen problemen, bij vorige apk ook niet.........? Alles klopt verder, er staat wel eerste tenaamstelling NL.vermeld.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Wellicht kunnen de experts iets herleiden uit het chassisnummer.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op deze site kan je alles vinden wat je over je ama wilt weten.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Zal eens neuzen op die site.
Iemand een tip voor een vervangende radiateur, het lijkt al goed te beginnen. Denk dat lek is. Zijn er meerdere types die ik kan plaatsen of komt het nauw. Ik heb dus een '66 B20. Scandcar heeft er wel een, er staat 'ruil' achter, moet ik dan mijn oude erop inruilen?
Is het laten repareren een optie? Was niet van plan om met korrels de zaak te dichten, of zijn er goede ervaringen mee in het verleden?
Edit:
Hoewel de koelvloeistof niet (ver) beneden peil stond, liep ie toch wat warm, is me gisteren tijdens proefrijden niet opgevallen (maar toen was alles nieuw) Ik rij op LPG, kan er nog een andere oorzaak zijn van oplopende temp.?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ruil betekend oude inleveren. Of je laat de jouwe reviseren bij een radiateuren revisie bedrijf, die werken meestal ook op ruilbasis. Dat is goedkoper, de tussenhandelaar wil er per slot van rekening ook aan verdienen.
Korrels alleen gebruiken als noodoplossing, bijv. als je gestrand staat met je ama in Verwegistan.
boedr
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.06.2012 - 21:20
Locatie: oisterwijk

nooit korrels gebruiken slipt alles mee dek, heb daardoor al kapotte koppen gezien.
Ruil betekend oude inleveren krijg je een gave gereviseerde terrug, meteen(die dingen liggen gewoon op voorraad maar om ze op voorraad te kunnen houden is het ruilsysteem)
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Okee, dus dat valt wel mee. Maar de lekkage lijkt mij eigenlijk vrij klein (moet natuurlijkgewoon in orde zijn), maar denk niet dat dit het warmlopen heeft veroorzaakt. Gisterenavond was het nog best warm, vanmorgen 20 C. Ook nu liep de temp. binnen 5 minuten op richting midden, bij aanzetten kachel liep temp weer terug.
(midden is uiteraard okee, maar het lijkt mij snel opwarmen en woon (nu nog) kort bij mijn werk, normaal fiets ik dit dus)
Heb al ergens gelezen dat het met de doorstroming te maken kan hebben, ivm de gasinstallatie.
Iemand hier ervaring mee?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

xnozemx schreef:Okee, dus dat valt wel mee. Maar de lekkage lijkt mij eigenlijk vrij klein (moet natuurlijkgewoon in orde zijn), maar denk niet dat dit het warmlopen heeft veroorzaakt. Gisterenavond was het nog best warm, vanmorgen 20 C. Ook nu liep de temp. binnen 5 minuten op richting midden, bij aanzetten kachel liep temp weer terug.
(midden is uiteraard okee, maar het lijkt mij snel opwarmen en woon (nu nog) kort bij mijn werk, normaal fiets ik dit dus)
Heb al ergens gelezen dat het met de doorstroming te maken kan hebben, ivm de gasinstallatie.
Iemand hier ervaring mee?
Je zal je blok moeten flushen met natuurazijn (gewoon te koop bij de supermarkt) rij daar ff een weekje of wat mee en tap het dan af en spoel je motor met water door en je zal zien wat een troep je hebt losgeweekt. Dan afvullen met een wat goedkoperer koelmiddel en plaats dan gelijk de nieuwe rad en rij dan weer een weekje of wat en tap hem dan weer af, je zal dan weer wat rommel mee nemen. Vul hem dan af met het juiste koelmiddel en je zal zien dat je temp meter dan wel in het midden blijft staan.

Ik heb het zelf mogen ervaren dat het werkt bij mijn eigen ama combi.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Dit zijn tips die zeer welkom zijn! Thnx. Op naar de supermarkt. Koelvloeistof was in iedergeval erg bruin.
Koelsysteem volledig vullen met azijn?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Botje
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
Locatie: Amersfoort

Ik heb ongeveer de zelfde ervaring gehad met warmlopen. Dit was bij mij al verholpen door de radiateur te laten reviseren. Controleer ook gelijk de thermostaat of die goed functioneert. (door bijvoorbeeld in een pannetje water te gooien en naar kookpunt te brengen en kijken of hij opengaat.)
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)
Afbeelding
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Botje schreef: Controleer ook gelijk de thermostaat of die goed functioneert.
Thermostaat stond inderdaad al op mijn planning, voor morgen.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

xnozemx schreef:Dit zijn tips die zeer welkom zijn! Thnx. Op naar de supermarkt. Koelvloeistof was in iedergeval erg bruin.
Koelsysteem volledig vullen met azijn?
volledig vullen met azijn. Zelf heb ik het 3 maanden laten zitten maar toen was mijn ama combi in de slot fase van de restauratie was, toen een aantal weken ermee gereden wel al met een nieuwe rad want ook die van mij bleek lek te zijn wat overigens pas aan het licht kwam toen ik hem had gevuld met azijn. Kun je na gaan wat de drap eerst deed (kleine gaatjes vullen en wat dus het azijn doet, lekker oplossen die hap)

Laat de motor ook ff lopen zodat alle lucht eruit is en vergeet de verwarming niet open te zetten dan wordt die ook lekker schoon.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Als ik van de zijkant kijk zit links van de oliefilter een soort van vleugelmoer, is dit de aftapkraan, las ergens dat de B20 deze niet heeft???
Zitten er in het koelsysteem geen aluminium onderdelen, die aangetast worden door schoonmaakazijn?
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

xnozemx schreef:Als ik van de zijkant kijk zit links van de oliefilter een soort van vleugelmoer, is dit de aftapkraan, las ergens dat de B20 deze niet heeft???
Zitten er in het koelsysteem geen aluminium onderdelen, die aangetast worden door schoonmaakazijn?
Een B18 heeft idd een aftapkraantje op het onderblok naast het olie filter en als het goed is zit er ook 1 aan de onderkant van de radiator. Aluminium en azijn of dat samen gaat weet ik niet moet je ff googlen. Het enige wat aluminium is, is de waterpomp volgens mij. Die van mij was toch al niet goed meer bleek later, lager maakte al bij het begin voor het azijn verhaal herrie. Ik heb hem pas vervangen toen ik echt overging op nieuw koelvloeistof.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Azijn en alu gaan niet goed samen, maar als het goed is is het waterpomphuis water-(in dit geval azijn-)dicht. en dan zal deze niet aangetast worden. (hoop ik, want ik heb er vanavond 6,5 ltr ingemikt)
Ik heb wel degelijk een B20 blok en er zit toch een plug met een kraantje op (het vleugemoertje wat ik eerder vermeldde)het onderblok, deze met een tangetje los kunnen draaien. Kachel stond open. Dus is er toch ruim 2ltr achtergebleven, volgens opgaaf moet er 8,6ltr. in.....
We wachten af.
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4713
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

De voorbereiding voor gordels vóór is er vanaf 1958. De voorgordels zijn standaard vanaf 1959. De achtergordels zijn voorbereid vanaf MY 65. zie ook: hier.
Rolgordels zaten er in 1966 nog niet in. Dit moet dus achteraf ingebouwd zijn.
Op de site van de VKV is overigens heel veel info te vinden!

Heb je overigens een P130 (2-deurs) of P120 (4-deurs) versie? Enne.... misschien een fotootje?
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Theo bedankt, fijne linkjes!
Foto's jaha: http://www.mijnalbum.nl/Album=ONOPHU78
En je weet hoe geduldig foto's zijn, ik durf ook wel detailfoto's van de slechte stukken te posten, hoor. Want die zijn er in het plaatwerk her en der aanwezig. Geen gekke dingen die apk-gevoelig zouden liggen overigens.

Het is dus een 4 deurs, ik vind de 2 deurs mooier, maar dit is wel zo handig, en ik heb vernomen dat deze minder vaak worden aangeboden. het embleem op voorspatbord vermeldt: 121, in de papieren staat P121.

Heb op de achterstijl inderdaad al bouten aangetroffen, ik ging er al vanuit dat dit voor gordelbevestiging zou zijn.
Heb vandaag een set rolgordels uit een 245 laten halen, ga (een keertje) kijken hoe en wat,misschien dat ik ze door de hoedenplank laat lopen, maar hierin heb ik me nog niet verdiept. Als de rollen maar recht te monteren zijn.

Verder tref ik toch af en toe wat 'koelvloeistof' (nu azijn) op het randje van de radiateur. Kan natuurlijk via overloopje op het randje worden geblazen, maar denk toch aan een klein lekje, peil zakt namelijk niet zichtbaar deze week.
Aangezien ik eenvoudig aan een radiateur van een 245 (diezelfde als van de gordels) kan komen. Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een andere radiateur dan de originele amazon. Hij is net iets groter en zal pas gemaakt moeten worden, maar dat lukt vast. Er komt dan ook een expansievat bij. Als dit een heel raar plan is hoor ik het graag. (dat het niet origineel is, vind ik niet zo erg)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
Theo V70
6th Gear member
Berichten: 4713
Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
Locatie: Zuid-Holland

Mooie auto('s) en passagiers om zuinig op te zijn! Een roestplekje zit ook heus wel op die van mij hoor :)

De aanduiding 121 op de zijkant verwijst naar de motor (B18 met enkele carburateur). Deze aanduiding wordt door velen gezien als type van de auto maar dat is dus onjuist. Jouw auto is een P120 - 121. Zie voor de uitleg de VKV site.
Een 4 deurs is inderdaad praktischer als je regelmatig achterpassagiers vervoert en is "exclusiever" dan de 2-deurs.
XC40 recharge, SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 1977 Ljusgrå, 2444102111, B21
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”