Pagina 1 van 2
2.0D weigert te starten
Geplaatst: 26.08.2012 - 21:49
door This
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een S40 2.0D uit 2005. Sinds het begin startte ze iets moeilijker maar sloeg toch altijd binnen een paar seconden aan. Na een lange rit afgelopen vrijdag wilde ze zaterdag middag echter niet meer starten.
Zaterdag heb ik wat koelvloeistof bijgevuld om haar vervolgens ter starten om nog even de stad in te gaan. Echter…niets. De startmotor draaide niet en na twee seconden klonk er een “pff” uit de motorruimte uit de richting van het zekeringenbakje en de accu. Het enige wat er gebeurt tijdens het in stand III zetten van de sleutel is een luide klik welke bij de startmotor vandaan komt.
Omdat het geluid mij deed denken aan een zekering welke doorbrandde heb ik meteen de zekeringen en het startrelais in het zekeringen bakje nagekeken. Deze waren echter allemaal nog intact. Vervolgens ging mijn vermoeden uit naar de accu welke de geest gegeven zou hebben. Echter wees de multimeter uit dat er amper stroom getrokken wordt wanneer de sleutel in stand III gezet wordt. Het voltage zakt dan van zo’n 13 volt naar 12.8..
Komt dit probleem iemand bekend voor of weet nog oorzaken welke ik zelf zou kunnen uitsluiten?
Geplaatst: 26.08.2012 - 23:17
door V50-Mart
waarom kocht je de auto als ie dat al vanaf het begin problemen had?
Geplaatst: 26.08.2012 - 23:32
door This
V50-Mart schreef:waarom kocht je de auto als ie dat al vanaf het begin problemen had?
Tijdens de testritten en bij het ophalen was er geen sprake van startproblemen.
Ze had pas moeite met starten toen ik een paar dagen later met haar op pad wilde gaan. De motor draaide nauwelijks rond maar startte daarna wel. We wisten dat ze een tijdje bij de handelaar stil had gestaan en dat daarom de accu misschien aan vervanging toe was. Later kwamen we erachter dat ze iets makkelijker startte als ik de koppeling niet intrapte (iets wat ik altijd deed omdat het de startmotor minder belast).
Letwel, enkel de koude start verliep moeizaam. Wanneer ik na een stukje rijden de motor afzet en een paar minuten later weer start is er niets aan de hand.
Geplaatst: 26.08.2012 - 23:38
door VolvoTech
2.0D ?
Check de voorgloeiers eens?
Geplaatst: 26.08.2012 - 23:42
door This
VolvoTech schreef:2.0D ?
Check de voorgloeiers eens?
Dat zou misschien het moeizaam starten verklaren waar het niet dat de motor bij een koude staart langzaam ronddraait maar wel aanslaat. Ze gloeit ook voor zij het kort (lees een seconde ofzo).
Momenteel is de enige actie bij het in stand III zetten een klik uit de regionen van de startmotor. Zelfs al zouden de voorgloeiers slecht zijn dan zou de startmotor alsnog een poging moeten wagen om de motor rond te draaien.
Misschien heeft het er niets mee te maken maar zou een lage koelvloeistof stand en het bijvullen daarvan bij kunnen dragen aan het weigeren om te starten?
Geplaatst: 26.08.2012 - 23:44
door VolvoTech
Koelvloeistof; ik zie de relatie niet, maar ben geen monteur

Gloeibougies; gebruiken veel spanning, als spanning nog niet vrij is vanuit die bougies kan startmotor te weinig krijgen.
(bij warme motor start de boel immers wel goed begrijp ik uit je verhaal?)
Geplaatst: 26.08.2012 - 23:58
door This
VolvoTech schreef:Koelvloeistof; ik zie de relatie niet, maar ben geen monteur

Gloeibougies; gebruiken veel spanning, als spanning nog niet vrij is vanuit die bougies kan startmotor te weinig krijgen.
(bij warme motor start de boel immers wel goed begrijp ik uit je verhaal?)
De situatie is als volgt:
Eerst: moeite met starten bij een koude motor. Gloeit ongeveer één seconden en draait daarna met moeite de motor rond tot zo'n 500 rpm waarna ze aanslaat en het toerental stijgt tot 900 rpm. Bij een warme motor slaat ze zonder problemen aan, het start rpm lijkt dan ook wel iets hoger. Voltages bij een
koude start zijn als volgt:
- 13.18V Onbelast
- 12.75V Contact stand I
- 12.80V Contact stand II tijdens voorgloeien
- 13.83V Contact stand II na voorgloeien
- 11.40V Contact stand III (tijdens het starten dus)
- 15.30V Laadstroom wanneer de motor gestart is
Huidig: de motor start helemaal niet meer. Er is enkel een luide klik hoorbaar welke bij de startmotor vandaan lijkt te komen. De startmotor probeert oogenschijnlijk niet eens de motor rond te draaien. Het voltage is op dat moment ongeveer 12.40V. Testen bij een warme motor kan dus niet want ze wil niet eens ronddraaien.
Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
Geplaatst: 27.08.2012 - 00:01
door VolvoTech
Als je alleen die klik hoort lijjkt het wel of je startmotor aan barrels is.
Even in "niet monteurs taal" (die ken ik namelijk niet
De startmotor heeft een tandwiel aan een spies zitten.
Dit tandiwel moet door die spies uit zijn huis geduwd worden tegen je vliegwiel aan zodat daar de boel aangeslingerd kan worden.
Meestal duidt die klik er op dat het tandiwel er niet meer uit komt en dan gaat het ook niet draaien (beveiliging).
Soms helpt een klap met de hamer op de startmotor tijdelijk...
Geplaatst: 27.08.2012 - 00:08
door This
Ik ben wat minder van het zomaar op onderdelen hameren. Het rare is dat het van de één op de andere dag is dat ze niet meer wilde starten. Aan de andere kant zal het best een vervolg op het moeilijk starten kunnen zijn.
Efin, ik zal morgen eens contact opnemen met de plaatselijke dealer zodat het verholpen kan worden. Dan laat ik ze meteen naar wat andere dingen kijken zoals het doormeten/vervangen van de accu (indien nodig) en het uitzoeken of er koelvloeistof lekkage is.
Gelukkig zit er nog garantie op de motor. Ik ben nu wel erg blij dat ik die afgedwongen heb bij de aanschaf.
Geplaatst: 27.08.2012 - 00:09
door VolvoTech
Ik zou geen contact met je Volvo dealer opnemen maar met je verkoper als je nog garantie hebt...
Geplaatst: 27.08.2012 - 00:13
door This
VolvoTech schreef:Ik zou geen contact met je Volvo dealer opnemen maar met je verkoper als je nog garantie hebt...
Direct toen de eerste problemen zich voordeden heb ik contact opgenomen met de verkoper. Gelukkig kunnen we met de garantie bij elke dealer terecht. Aangezien de dealer op ongeveer 15 minuten rijden zit terwijl de verkoper ruim twee uur rijden is ga ik liever langs de dealer.
Geplaatst: 27.08.2012 - 00:16
door VolvoTech
Ok, succes!
(en een tikje met de hamer op de startmotor kan geen kwaad, kun je er in ieder geval mee naar de dealer rijden...)
Geplaatst: 27.08.2012 - 00:27
door This
VolvoTech schreef:Ok, succes!
(en een tikje met de hamer op de startmotor kan geen kwaad, kun je er in ieder geval mee naar de dealer rijden...)
Bedankt! Morgen eerst maar eens overleggen met de dealer.
Geplaatst: 27.08.2012 - 11:11
door diesel01
VolvoTech schreef:Ok, succes!
(en een tikje met de hamer op de startmotor kan geen kwaad, kun je er in ieder geval mee naar de dealer rijden...)
Idd een oud truckersfoefje even met de krikstang een tikje geven, niet te hard.

Geplaatst: 27.08.2012 - 13:12
door This
diesel01 schreef:VolvoTech schreef:Ok, succes!
(en een tikje met de hamer op de startmotor kan geen kwaad, kun je er in ieder geval mee naar de dealer rijden...)
Idd een oud truckersfoefje even met de krikstang een tikje geven, niet te hard.

Dat is precies wat de monteur welke vannochtend langs kwam gedaan heeft. Lof voor deze beste man want hoewel het tikje niet hielp wist hij wel de echte oorzaak te vinden: een doorgebrande hoofdzekering.
Met behulp van een, en nu komt het, een schroevedraaier hebben we de auto weten te starten. Daarna zijn we samen naar de garage gereden waar ze wacht op een nieuwe hoofdzekering.
Hopelijk nemen ze vanmiddag even contact met me op. Wordt vervolgt!
Geplaatst: 27.08.2012 - 13:16
door VolvoTech
Kijk, zo zien we dat graag!
Geplaatst: 27.08.2012 - 16:02
door 360Degreez
Goed te horen dat het probleem ge-pinpoint is. Succes met de auto verder, heerlijke motor!
Geplaatst: 27.08.2012 - 20:00
door toppertje
en nu willen we graag de oorzaak van de doorgebrande hoofdzekering weten natuurlijk
Geplaatst: 27.08.2012 - 22:12
door This
toppertje schreef:en nu willen we graag de oorzaak van de doorgebrande hoofdzekering weten natuurlijk
Dat wil ik natuurlijk ook wel weten. Zover ik weet branden zekeringen niet zomaar door. De auto staat nog bij de dealer zodat ze het uit kunnen zoeken.
Geplaatst: 30.08.2012 - 20:24
door Hoekstra
ook benieuwd hoe die heeft kunnen doorbranden.