Wat doet Apple met mensen?

Het IT hoekje. Voor probelemen met internet, PC, laptop etc etc. Dus niet voor Volvo problemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Heel soms waag ik me eraan. Ik loop in een der Neerlandsch koopwarenhuizen door de speciaal daarvoor ingerichte afdeling alwaar de glimmende, veelal platte apparaatjes tentoon gesteld worden. Steevast gepresenteerd door een eeuwig glimlachende metro-man met een onvoorwaardelijke liefde voor zijn product en merk. Apple.

Je ziet het in zijn ogen; Hij is opgegroeid met Apple, denkt Apple, leeft met Apple en ademt Apple. Am sich een goede eigenschap voor de verkoper van een merk, maar ik merk deze… "obsessie" ook steeds meer bij mensen die een Apple product in het bezit hebben.
Hier heb ik eens over nagedacht..

Wat doet Apple met mensen.

Het lijkt echt iets met de mensen te doen. Voor de een is een Apple product een status symbool, en de andere heeft er van oudsher een “underdog” gevoel bij. Denk hierbij aan de strijd tussen de PC (Microsoft) Commodore Amiga en Apple eind jaren 80, begin jaren 90.

Mensen zien Apple niet als een Sony, Siemens, Kitchen-aid of Volvo. Nee, Apple word een deel van je, en beloont je met onvoorwaardelijke liefde in de vorm van gebruiksgemak, vormgeving en bekroont dit met een glimmend logo op de achterkant van je apparaat dat met een beetje mazzel nog subtiel verlicht word ook.

Ze vertellen je keer op keer dat het fantastisch is, dat iedereen het zo zou moeten doen en dat je gek bent als je bij de meute wil horen. Met Apple ben je speciaal en vertel je de wereld dat je een eigen mening hebt. Er is al niet minder dan eens de vergelijking getrokken met de Christelijke zending..

Aan de andere zijde van de medaille staat een elektronicabedrijf dat bekend staat om de disproportionele winstmarges, matige hardware, waardeloze garantieservice en ongeëvenaarde arrogantie als het gaat om het ondersteunen van standaarden die juist bedoeld zijn om producten gebruiksvriendelijk te maken en eenheid te creëren voor de consument.

En daarom vraag ik me af. Is het gelikte ontwerp, het logo en dus de status van een product echt voldoende om de slechte garantievoorwaarden, de beperkte ondersteuning en veel te hoge prijs te compenseren?

Hebben jullie dit soort mensen in de directe omgeving, of ben je zelf fan? Wat motiveert je?
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Oei, vanwaar deze vraag hier op een Volvo forum?
Op veel fora waar een discussie als deze gestart wordt loopt het uit op een Apple / Windows / Android geruzie.

Ik ben in het bezit van de nodige Apple produkten, omdat het fijn met elkaar samenwerkt, er gelikt uitziet en eenvoudig weg fijner werkt als Windows pc / Android telefoon.

Getikt op mijn iPad, gesynct op mijn MacBook pro en nagelezen op mijn iPhone :)
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Waarschijnlijk denken een aantal Apple gebruikers ook wel zo over bepaalde Volvo rijders. Andere merken zijn niets, alleen Volvo is goed genoeg.
2000 S60 2.4 Intro Edition 170PK automaat->exit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Dat lijkt me voldoende waarschuwing.
Geen geruzie hier, dan mik ik het topic in het digitaal archief

Ik heb wel een iPod maar die doet het niet meer. En een iPad voor onderweg.

Getikt op een HP met een MS toetsenbord en nagelezen op een Acer beeldscherm.


Edit: met inmiddels weer een werkende iPod. Er zijn weer beatles tijdens het fietsen :-) with a little help from a friend !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1933
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ach, ik neem aan dat er op beschaafde manier hierover kan worden gediscussieerd?

Ik ben zelf geen Apple fan.
Ik bewonder het design, hun marketing en ongelooflijk suc6.

Ben alleen niet te porren voor een bedrijf dat bepaalt wat ik wel/niet mag zien etc.

En ik vraag me af hoelang Apple dit onge-evenaarde suc6 met een dergelijk smal assortiment kan blijven volhouden. Zonder diversificatie zullen de winstmarges zeer snel verdampen, dus ze zijn gedwongen innovatief te blijven.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Hahaha,

Natuurlijk is het mijn intentie niet om een oorlog te starten. Ik ben slechts geïnteresseerd in de mening en beleving van anderen omtrent bovenstaand.

Wellicht heb ik een compleet vertekend beeld of rust er een kern van waarheid in.

Komop, Volvo-rijders zijn volwassen mensen die een gezonde discussie niet uit de weg gaan ;-)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9883
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hmm ik heb de aifoon van mijnheer Appel. Een HTC was de voorganger. De Aifoon is handig te gebruiken. Maar voordat ik zover was heeft een medeforumlid mij geholpen. Nu is het relatief eenvoudig. En ja ik bel er eigenlijk veel mee, e-mail verkeer afhandelen, krant bijhouden en internet is voor mijn onderweg belangrijk.
Maar goed dat kon met de HTC ook.
Qua looks maakt het me geen zak uit. Hij zit nu in een rubberen omhulsel met een antikrasfolie er ook nog eens op. Nee ik heb hem niet voor de mooigheid. Kreeg hem van mijn werkgever....

Kort maar krachtig, dat ding moet gewoon bellen. En dat gaat goed.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja gebruiker van zowel microsoft(werk) als Apple(thuis) waarbij ik als telefoon een aaifoon 4S heb(erg makkelijk) een aaipod(voor in de auto) een aaipad(voor op de bank) en een aaimac(boven omdat met een 27" scherm de bank beneden een probleem word)
Zoals Jeroen al zegt Apple werkt lekker samen, door fotostream hebben wij alle foto's direct gestreamd zodra één van de apparaten het wifi thuis oppakt.
Windows op het werk gebruiken wij omdat een hoop software van onze leveranciers daar het beste mee over weg kunnen.
Ja Apple ziet er goed uit maar het werkt in de thuissituatie's ook goed en voorziet in een internet behoefte, ik heb liever een iPad op de bank dan een notebook/laptop.
Bovendien moet je met een iPhone oppassen waar in NL je het ding gebruikt, ze hebben een grote aantrekkingskracht op mensen met een bijzonder gevoel voor mijn en dijn.
Gebruikersavatar
inbedrijf
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 14.05.2012 - 11:21

Het grote voordeel van apple wordt hierboven prachtig omschreven. De kracht van apple is

De a tot z beleving. ze maken de hardware en de software en niet zoals micrososft alleen maar de software, hierdoor kunnen ze een hele nette gebruikers ervaring bewerkstelligen. Bij een pc ben je altijd afhankelijk van de software bouwer of die jou specifieke video kaart ondersteunt of andere hardware, bij apple heb je dit probleem niet.

Ik zelf ben erg gecharmeerd van apple, heb ook de biografie van Steve Jobs gelezen. Maar toch heb ik nog een heerlijke Dell XPS laptop voor op kantoor. Thuis ben ik wel totaal apple minded met een apple tv, ipad, ipod, iphones en macbook pro.

Daarnaast houdt ik van gadgets ik kon het laatst niet laten om een Nokia lumia 900 te kopen puur omdat ik benieuwd was naar windows phone 7. Deze telefoon heb ik een tijdje gebruikt maar ben uiteindelijk toch weer mij iphone gaan gebruiken. Omdat deze toch veel logischer werkte.

Maar ik beoordeel niemand, iedereen moet zelf weten wat hij of zij lekker vindt werken en voor de één is dat Windows en voor de ander Android of linux of iets van apple.
-|Volvo V50 2.4 Momentum|HP-Audio|Dawn Blue|-
volvo
3rd Gear member
Berichten: 490
Lid geworden op: 14.01.2006 - 01:51

Ik vind het werkelijk idioterie om op een forum over de "Volvo-beleving" een draadje te beginnen over zoiets triviaals als een telefoon. Ja, ik heb er ook drie: 1 in de woonkamer, 1 in de slaapkamer en 1 in de werkkamer. Dect systeem merk Profoon. En oh ja, géén mobiel.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Volgensmij gaat het niet over een telefoon maar over Apple in het algemeen..
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Apple betekent voor mij kwaliteit, imago en gebruiksgemak.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Wat Apple voor mij betekend is het volgende:

Ik mag bij Driven2Shine een Dualaction poetsmachine bestellen. Daar heeft Mrs V70/2.4D/2003 zojuist haar toestemming voor verleend OP VOORWAARDE dat zij een iPad mag bestellen.....eentje met 32 GB geheugen, dat dan weer wel.

Daar sta je dan, blij te zijn met je poetsmachine :?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

De reden dat ik geen Apple-adept ben heeft te maken met het zo bejubelde samenwerken van de apparatuur... Door het gesloten systeem van Apple doet het dat juist niet.
Voor mijn werk (medisch onderzoek) kom ik in veel ziekenhuizen en laboratoria, Apple producten kunnen daar over het algemeen niet inloggen en dus kan ik er niets mee.
Ja, het is mooi spul, en ik heb nu 2 iPads liggen vanwege de begeleiding van evenzoveel promovendi, maar tussen Apple producten en bijvoorbeeld een patiënte met een Android machientje kun je geen gegevens overzetten dmv bluetooth (ja, je kunt het mailen).
Gevolg, ik heb een 7'' Android-tablet (ideale maat) erbij en dat werkt overal!

Verder denk ik dat er voor ieder wat wils is. Ik vergelijk het met foto camera's, ik maak mijn foto's met een Canon 1D omdat ik wil bepalen hoe ik mijn foto eruit wil laten zien. Er zijn legio mensen die een willekeurig mooi cameraatje kopen en op de automatische stand foto's maken. Ieder zijn ding!

Verder bewonder ik de marketing van wijlen Steve Jobs, maar de heldenstatus die hij en het bedrijf nu hebben is voor mij onbegrijpelijk.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb een Nokia Lumia 900, een Dell Latitude met Windows 8 en een Samsung Slate 7 (met Windows 8 ).
En dit werkt allemaal samen dankzij een Windows Live-ID en al mijn foto's staan op de gratis skydrive van 7GB.

En ik heb een Macbook Pro die ik eigenlijk niet zoveel gebruik.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

heb vanimddag een MacKroket op... best smakelijk
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Btw ik heb niets met het merk Apple of Steve Jobs, zoals ik dat wel met Volvo heb.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Dank voor bovenstaand. Het gaat inderdaad om Apple zelf, de marketing technieken en de merkbeleving van consumenten. Dingen die me uiterst boeien daar er in mijn beleving al lange tijd meer dingen tegen Apple spreken dan ervoor, zowel in de mobiele tak als bij de notebooks en computers.

Reden dat ik er zo uitgebreid op inga is dat ik merk dat er achter Apple een heel ander merkgevoel zit dan achter elk ander merk.

Ik heb zelf inmiddels ruime ervaring met beide platformen, maar kan mijn vinger niet leggen op wat de doorsnee eindgebruiker nu écht motiveert om de stap naar Apple te nemen. Iedereen weet tenslotte dat het mooie logo het apparaat minimaal 20% duurder maakt en wanneer je het over Computers en Laptops hebt je echt niet het neusje van de zalm op hardware gebied krijgt.

Het besturingssysteem (iOS) is daarbij tegenwoordig echt niet stabieler of sneller dan een normale installatie van bijvoorbeeld Windows 7. Sterker nog, Windows lijkt in alles “meer compatible” dan MacOS en is daarbij nog wat “lichter” voor de hardware ook. De leus “het werkt gewoon” en “je hoeft niets te installeren” stammen nog uit de tijd dat Microsoft de enorme flater sloeg met Windows ME.

Ook het feit dat de grafische wereld massaal op Macs werkt heeft mijns inziens meer te maken met hoe de computers en notebooks eruit zien dan omwille van de functionaliteit. Niet alle grafische paketten zijn voor MacOS verkrijgbaar en bij de nieuwe macbook mag je zelfs de hardware niet meer uitbreiden. Daarbij is de hardware niet echt geschikt voor de zwaardere grafische applicaties zoals 3DStudio van Autodesk.

Als het op consumenten aankomt worden er nauwelijks spelletjes uitgebracht op MacOS en zegt ook Apple dat MacOS eigenlijk niet bedoeld is voor games. We hebben dus een gesloten systeem wat niet compatible is met softwarepakketten en randapparatuur. Het werkt niet sneller of stabieler dan een normale computer. Je betaalt er teveel voor, je kunt er geen spelletjes op spelen en als je de hardware al kunt uitbreiden is dit ook ontzettend duur.

Wat kan het dan zijn? Is het het feit dat in elke Amerikaanse film en serie een notebook tegenwoordig een MacBook is met oplichtend logo, dat je bij elk “trendy” kantoorgebouw de iMacs voor het raam ziet staan of je bij een vergadering de iPhone op tafel legt zodat je de goedkeurende blik van een andere iPhone eigenaar in ontvangst kunt nemen. Ik hoor bij het telefoon-op-tafel ritueel regelmatig. Joh, heb je geen iPhone? Jammer, anders konden we whatsappen.

Het lijkt er tegenwoordig gewoon bij te horen, net zoals de consumenten alle MP3 spelers een iPod noemen en alle tablets een iPad. Moeten we nu blij zijn dat een elektronicafabrikant voor ons de keuzes maakt, of moeten we droevig zijn omdat we met open ogen het kasoverschot van Apple doen laten groeien.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

OGA244 schreef:heb vanimddag een MacKroket op... best smakelijk
Oh, en om hier even op in te haken.

Apple was helemaal niet de eerste met een iPad, ze schrijven het alleen verkeerd.


Afbeelding

ei-pet.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Dat klopt, dat was Microsoft
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic IT”