Pagina 1 van 2

Onregelmatig toerental

Geplaatst: 29.08.2012 - 14:18
door evjatar
Zoals de titel al zegt, heb ik last van een onregelmatig toerental. Dit begon voor het eerst in zuid frankrijk. Sindsdien liep de auto stationair een stuk hoger, soms rond de 1800 toeren, maar soms ook rond de 2500 toeren.

Nu heb ik getest hoe de auto zonder de stappenmotor liep, door beide aansluitingen af te tapen, en de auto te starten. Hierna had de auto geen problemen, alleen sloeg deze af als ik geen gas meer bleef geven.

Ik ben vandaag naar de sloop gefietst, en daar heb ik een gebruikte stappenmotor gehaald en deze gemonteerd. Nu loopt de motor wel weer redelijk normaal stationair, maar bij het ontkoppelen voor een stoplicht/kruising gaan de toeren nu wel een stuk naar beneden.
De auto blijft wel lopen, maar af en toe gaan de toeren richting de 300, ipv de normale 900.

Ik heb alles gedemonteerd, en geinspecteerd op scheurtjes, maar niets gevonden.
Kan dit te maken hebben met de tps of de gaskabel? De gaskabel loopt gewoon vrij, en de stekkers heb ik allemaal schoongemaakt. Ook heb ik nog geen kabelbreuken kunnen ontdekken in de bedrading etc.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Er is nu wel mee te rijden, maar bij elke keer ontkoppelen heb ik het idee dat de motor afslaat.

Groeten!

Geplaatst: 29.08.2012 - 14:30
door Auk
Heb je de zoekfunctie van het forum al geraadpleegd en even wat serieus zoekwerk verricht?

Geplaatst: 29.08.2012 - 15:33
door evjatar
Ik heb inderdaad al flink gezocht op het forum, en de enige dingen die ik dan te pakken krijg zijn de stappenmotor en de bedrading en vacuumlekken etc. Ik heb het net weer even helemaal nagekeken, alles nog een keer los gehad, schoongemaakt en weer goed in elkaar gezet.

Toch blijft het probleem zich voordoen..

Groeten

Geplaatst: 29.08.2012 - 19:26
door Auk
Weet je überhaupt waarvoor de stappenmotor is? Je hebt zelf het probleem al aangegeven in TS tekst.

Trek de stekker maar eens los van de stappenmotor als de motor stationair loopt.

Geplaatst: 29.08.2012 - 20:31
door Blade
Heb je die gebruikte stappenmotor wel even gereinigd?

Geplaatst: 30.08.2012 - 12:29
door evjatar
De stappenmotor regelt stationair toerental dacht ik?

De gebruikte stappenmotor heb ik gereinigd en daarna heb ik een beetje wd40 erin gespoten zodat deze wat smering kreeg.
Toch gaat de motor bij het ontkoppelen laag in de toeren lopen voor een moment, net alsof de stationair regeling niet "op tijd" is met het " opvangen" van het toerental.

Geplaatst: 30.08.2012 - 13:10
door Auk
Heb je de stekker nou al losgetrokken van het apparaat als hij stationair loopt?

Geplaatst: 30.08.2012 - 18:17
door evjatar
Nee nog niet, zal ik morgen doen. Wat is het effect dat ik moet krijgen wanneer alles in orde is, en welk effect krijg je als het niet in orde is?

Groeten

Geplaatst: 04.09.2012 - 22:58
door evjatar
Goed, na enige tijd toch maar even weer met de auto bezig geweest. De auto gestart van koud, stappenmotor los getrokken, en er veranderde niets.
Toen ik de stappenmotor er weer in plugde, begon het toerental wel iets te schommelen, maar dit was na 1 a 2 seconden ook weer weg, en toen liep de auto goed stationair.

En nog steeds blijft de auto laag in de toeren "dippen" na het ontkoppelen voor bijvoorbeeld een stoplicht of kruising.

Iemand enig idee? Rotor, kap, kabels en bougies zijn allemaal relatief nieuw (3000 km) en voor de rest zijn alleen de distributieriem en allebei de multiriemen vervangen door de volvo garage.

Geplaatst: 05.09.2012 - 07:16
door wpee
welk type motor?
Heb je map sensor al goed bekeken, lostrekken, vastmaken, doormeten?

Geplaatst: 05.09.2012 - 09:09
door evjatar
2.0 van 1995(groene peilstok)

Mapsensor, zit deze in de aanzuigbuis richting motorblok?
En welke weerstand moet deze hebben?

Geplaatst: 05.09.2012 - 10:50
door Iroll
Mapsensor zit op de rand van de paravan, de bak onder de voorruit om het water optevangen. Is een rechthoekig zwart kastje waar GM opstaat. Er loopt een vacuumslangetje naartoe vanaf het inlaatspruitstuk en er zit een stekker op. Even checken of het slangetje niet gescheurd is, vooral de bocht door de paravan heen kan uitdrogen. Dus even het kastje eraf schroeven (2 parkertjes) om het slangetje goed te kunnen bekijken. Weerstand moet 1,3kΩ zijn. Voltage afhankelijk van onderdruk tussen 1,6v-5v.

Geplaatst: 06.09.2012 - 12:54
door evjatar
Zal ik vanmiddag even gaan checken. 1.3k ohm weerstand dus.
Kan de tps hier ook mee te maken hebben? Ik heb namelijk last van een schokkerige auto onder weinig last, dus gaspedaal licht ingedrukt.
Valt de tps ook af te stellen oid? Ik heb wel gezien dat de spanning van de gaskabel valt af te stellen door een clipje.

Dankje voor de reactie!

Groeten

Geplaatst: 06.09.2012 - 16:16
door wpee
Je probleem lijkt op een arm mengsel. Maar het kan ook nog een slechte connector zijn of een lage accu spanning.

Geplaatst: 06.09.2012 - 16:46
door evjatar
Ik zal alles even nameten vanmiddag!

Geplaatst: 06.09.2012 - 20:51
door evjatar
Goed, toch even bezig geweest net. Mapsensor nagemeten, zitten 3 polen op. de 2 uiterste polen hebben een weerstand van 1300. Niet precies natuurlijk, maar boven de 1300
Accu spanning was boven de 12 volt, motor aan heb ik niet getest.

Als het een arm mengsel is, waar moet ik dan gaan kijken? Lambda sensor, gat in de uitlaat?

Weet iemand hoe de tps afgesteld moet worden?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groeten

Geplaatst: 06.09.2012 - 21:20
door Iroll
Kijk even het vacuumslangetje achter de map na op lekken.
Tps kan je niet afstellen.
Probeer ook eens of hij goed blijft lopen met de stekker v.d. luchttemp.sensor los. Die zit in de slang van luchtfilter naar gasklephuis.

Geplaatst: 06.09.2012 - 22:35
door evjatar
Ik heb de hele vacuumslang nagekeken, 2 flexibele stukjes en 1 harde pijp. Allemaal zonder lekken.
Ik zal morgen even kijken of de motor blijft lopen als de lucht temp sensor los is.

Groeten!

Geplaatst: 11.09.2012 - 19:49
door Aaron-460
Zit je injectorrail wel goed? daar wil de 2.0 ook wel eens valse lucht pakken, waardoor je een slechte verhouding krijgt tussen lucht en brandstof

Geplaatst: 12.09.2012 - 18:28
door evjatar
Injector rail? Neem aan dat daar de injectoren hun brandstof van krijgen...
Hoe zou dit niet goed kunnen gaan zitten? In de zin van, waar moet ik naar kijken mocht dit het zijn? Of de rail nog op de juiste plek zit? Lekken gebeurt niet.
Zit hier ook een vacuumslang aan oid?

Groeten