Pagina 1 van 1

Begin te roken

Geplaatst: 30.08.2012 - 09:49
door S80-D5a04
Mijn S80 uit 2004, met 190.000 km rijdt als een zonnetje. Net op vakantie geweest naar Rome, geen olie verbruik en gemiddeld 1 op 16 met zo'n 130-140 kmh op de cruise-control.

Waarom dan toch een 'topic' ?

Als ik na, vooral een tijdje rustig een constante snelheid heb gereden (130-140kmh) en ik geef dan even gas dan zie ik een kortstondige maar behoorlijke rookpluim achter me. Volgens mij wanneer de turbo zijn werk gaat doen. Dat roken duurt echter niet lang. Het lijkt alsof alle 'stof' en roet in een keer de uitlaat wordt uitgeblazen. Wanneer ik even goed doortrap dan is er ook geen 'rook' meer te zien.

Snelle inhaalacties, even extra gas bij geven helling op .... het wordt wat genant voor de auto achter me. Maar dus alleen na een tijd een constante snelheid te hebben gereden.

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn en heeft iemand een idee wat ik er aan zou kunnen doen ?

alvast dank....

Geplaatst: 30.08.2012 - 12:08
door Andrew82
Als het een diesel betreft is dat vrij normaal :)

Geplaatst: 30.08.2012 - 12:14
door diesel01
Andrew82 schreef:Als het een diesel betreft is dat vrij normaal :)
:? Totaal geen last van rook bij volledig gas diesel geven.

Geplaatst: 30.08.2012 - 14:56
door Musicus
Ik herken dit wel, heb het zelf bij mijn S60 (2002 366.000km). Volgens mij is het niets meer dan opgehoopte roet in het uitlaattraject wat je eruit blaast door flink gas te geven.
Doe je dit 3 keer achter elkaar dan komt er bij mij niets meer uit. Volgens mij zie je dit bij bijna alle diesels, zeker bij de VAG groep.

Ik gebruik het wel eens als iemand bij mij ontzettend aan het kleven is...

Geplaatst: 30.08.2012 - 15:15
door S80-D5a04
Ja, die neiging heb ik dan ook...... hoop dan overigens altijd dat er ook wat olie bij komt voor een mooie vette voorruit ::?

Heeft dit verschijnsel overigens nog iets met het wel- of niet aanwezig zijn van een roetfilter te maken ??

. Ik weet niet eens of de D5 uit 2004 dat heeft.....

Geplaatst: 30.08.2012 - 17:11
door Musicus
Ik heb er een roetfilter onder laten zetten, was destijds een actie van Volvo. Maar dat maakt niet uit qua roetuitstoot bij gas geven.

Geplaatst: 30.08.2012 - 17:12
door Gerardf
Bij mij zit er zo'n retrofit filter in. Als de automaat bij gas geven terug moet schakelen komt er ook zo'n roetpluim uit.

Geplaatst: 30.08.2012 - 18:20
door ovlov058
Waar dient die roetfilter dan voor :-k

Geplaatst: 06.09.2012 - 13:37
door S80-D5a04
Dank voor de reacties. De volvo dealer keek me wat lachend en minzaam aan op deze vraag..... kortom ze doen het blijkbaar allemaal.

Laten we het 'stof' noemen in de uitlaat en door het vol gas wordt de pijp gereinigd...

dat klinkt prettiger dan roetpluim :blah5:

aan een stoffilter begin ik niet....een bron van storing hoor ik her en der

Geplaatst: 02.10.2012 - 16:39
door Gouwe
[quote="ovlov058"]Waar dient die roetfilter dan voor :-k[/quote]

Je hebt roetfilters in twee smaken; gesloten en half open. De eerste versie vangt bijna 100% van het roet op, de laatste 30-70% afhankelijk van de rijomstandigheden.
Bij volgas, met een half open (retrofit filter) heb je dus altijd een roetpluim, maar da's nog altijd minder dan 100% roet doorlaten bij geen filter :D

Geplaatst: 02.10.2012 - 18:12
door ovlov058
Das duidelijk, maar eens het filter vol, heb je nog maar max 70% uitlaat, omdat deze zichzelf niet reinigt, heb ik begrepen. :-k

Geplaatst: 02.10.2012 - 18:19
door sbv
enkel de euro 4 D5 jes roken niet is mijn ervaring.
De xc70 van mijn vader heeft een retrofit filter, maar wil nog best wel roken na een tijd kalm aan gereden te hebben.
Mijn eigen D5 met roetfilter(euro 4) rookt echt niet, wat ik ook doe

Geplaatst: 02.10.2012 - 19:32
door GerhardNL
Mijn S60 D5 deed precies hetzelfde, maar het werd steeds erger. Uiteindelijk bleek een kapotte intercooler de boosdoener (die smeerde ook olie). Deze heb ik vervangen en nu rookt hij nauwelijks meer. Ik heb trouwens ook een halfopen roetfilter.

Geplaatst: 02.10.2012 - 23:57
door MarioC70
Zoek een D5 die niet rookt!
Die vindt je dus niet!

Meestal inlaattraject lekkage,slang gescheurd of intercooler,ook al is er verder niets mis,dan roken ze altijd bij zware belasting.

Geplaatst: 26.10.2012 - 11:21
door VolvoS60D5Black
Een D5 moet roken :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Hoe was dat nummer ook alweer??

Met de vlam in de pijp ofzo :D

Maar als er vooraan onder de radiateur geen oliesporen hangen (lekkende intercooler)

Gewoon lekker laten roken........

Oh en een roetfilter voorkomt geen roken hoor. Vangt alleen de roetdeeltjes op..... althans..... dat probeerd hij :D.......

Alles wat je achteraf in je uitlaat traject monteerd beperkt je vermogen :D