Pagina 1 van 1

XC70 / V70 2.4 T cross country 05/2001?

Geplaatst: 30.08.2012 - 14:06
door DStout
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en heb - na het lezen van vele topics - toch nog een vraag.

Onze huidige auto - een Jaguar XJ8 4.0 V8 Sovereign van 02/2001 met 200.450 km - is minder praktisch met drie kinderen (van 1,5, 3,5 en 6). Ik kan de Jaguar nu ruilen met een particulier voor zijn XC70 / V70 2.4 T cross country van 05/2001 met 168.000 km, dealer onderhouden (Niham Den Haag). De Volvo is door hem in april 2012 bij Niham gekocht voor €11.950.

Is een ruil met de XC70 / V70 2.4 T cross country een goede keuze of kan ik beter proberen een nieuwere XC70 2.5T (of XC90) aan te schaffen en de Jaguar in te ruilen? Ik heb gelezen over de problemen bij de AWD bij de V70 cross country, maar is dit een reden om niet te kiezen voor dit model? Zijn er nog andere problemen met de XC70 / V70 2.4 T cross country die ik kan verwachten?

Geplaatst: 30.08.2012 - 15:16
door Rob2u
Ik heb op dit forum het volgende gelezen:
Oorspronkelijk gebruikte Volvo een Visco-koppeling voor de AWD uitvoeringen er daar hoor je wel vaker problemen over. Daarbij komt de erg kritische eis van de banden die aan beide kanten gelijk qua mm 'moeten' zijn.
Vanaf 2005 (klopt dit, heren?) past Volvo het Haldex-systeem toe wat veel beter/ betrouwbaarder is. Ik zou dus voor een type met met dit laatste systeem gaan.

Verder kan ik alleen de ETM noemen als structureel probleem, hier is veel over te lezen op dit Forum.

Geplaatst: 30.08.2012 - 17:04
door bart simpson
ik zou voor de 2.5T gaan met zijn haldex

Geplaatst: 30.08.2012 - 17:31
door Wolfs XC
Ik zou ook zeker voor de 2.5T gaan vanwege de Haldex.

Deze is vanaf einde 2002, begin 2003 geleverd.

Geplaatst: 30.08.2012 - 17:43
door bart simpson
juli 2002

Geplaatst: 31.08.2012 - 10:05
door DStout
Dank voor jullie reacties! Het lukt me niet om meer dan 1 pagina topics te openen, dus ik kan helaas geen oudere berichten lezen.

De reden voor de XC70 2.4T is mede de mogelijkheid om met gesloten beurzen mijn huidige Jaguar XJ8 4.0 V8 uit 2001 met 200.450 km in te ruilen. De Volvo is praktischer met drie kinderen, heeft 32.500 km minder gereden en lijkt een meer courante auto waar ik in de toekomst een hogere inruilprijs voor kan krijgen.

Ik begrijp dat de Haldex koppeling beter is. Wil dat ook zeggen dat de visco koppeling altijd problemen geeft? Zijn dat doorgaans dure problemen? De gevoeligheid voor gelijke profieldiepte van de banden kan toch worden verholpen door deze jaarlijks te rouleren?

Zijn er nog andere bekende problemen met de XC70 2.4 T van 2001?

Geplaatst: 31.08.2012 - 10:07
door Marc Apeldoorn
Als er problemen komen met de Visco koppeling, dan zijn dat heel snel dure problemen.....

Geplaatst: 14.09.2012 - 22:57
door DandeGraaff
Jaguar is ook fantastisch... XC70 is goed, heb met de mijne uit 2002 550.000 km gereden...

Geplaatst: 25.09.2012 - 14:14
door jelleeelco
Hmm...Ik lees veel op het forum dat er 'veel problemen' zijn met de Visco koppeling, maar niet vaak gelezen dat daadwerkelijk iemand dat probleem had.
Ik heb zelf een 2.4T (dus met Visco koppeling) uit 2001, en geen enkel probleem. Inderdaad zorgen dat je profiel diepte in de gaten houdt. Ik heb zelf bij aanschaf direct 4 nieuwe banden laten monteren.
Kennis van mij heeft een 2.5T en heeft al meerdere keren de 4x4 sensoren (?)moeten laten vervangen. Uiteraard goedkoper, maar geeft wel aan dat bij alle auto's wel iets aan de hand is.

verder is de xc70 een waanzinnige auto, juist met gezin!

Om nog antwoord te geven op je vraag of er andere problemen zijn, ik heb de afgelopen 2 jaar het volgende vervangen:
- lamdasonde
- stuurkogels
- remblokken
- groot onderhoud (distributie riem, waterpomp en spanrollen, maar bij de km stand van jouw xc70 moet dat al gedaan zijn)
- dynamo
- stuurpomp
- stabilisator stang (dat schijnt veel voorkomend probleem te zijn, maar kost niet veel; 75 euro)

Nogmaals, super betrouwbare en fijne auto. Moet helaas (wegens andere baan en meer woon/werk verkeer) er afscheid van nemen, anders had ik hier nog zeker lang mee doorgereden.