Pagina 1 van 3

Belachelijke onkosten aan Volvo V50

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:00
door thyzzzzz
hallo.

sinds zon 4 maanden hebben wij een Volvo V50 2.0D 2007 2ehands gekocht nadat onze V40 onze caravan niet meer over de heuvels in frankrijk kreeg. De V50 hebben we bij "van Bruchem" in Zwolle. Toen we hem kochten zag hij er helemaal perfect uit en reed hij als een droom. Er stond wel 220k kilometers op de teller (maar dat zei bij onze V40 ook niks na 375k!).

Na zon anderhalve maand hebben we de auto laten chiptunen naar een onvoorstelbare 204PK en 420Nm. De auto was echt een beest op de weg. Maar helaas na 2 maanden hoorden we het voorste wiellager een raar geluid maken, en deze moest vervangen worden t.w.v 175 euro. Ook kwamen we erachter dat de rechterspiegel niet de originele was en daardoor ook niet electrisch naar binnen klapt zoals de linkse.

Nu een paar weken geleden zijn we op vakantie geweest met de caravan erachter en de heenweg ging perfect. Terwijl we op de camping zaten ging het rode waarschuwingslicht branden en stond op het display "Laadsysteem service vereist". En de volgende morgen toen we terug naar huis gingen (50km verder) was de auto dood. Met startkabels hebben we hem gestart en de auto tripte helemaal, waardoor niets het deed en je zelf toeren moest maken om de ramen open te doen. We hebben de caravan erachter gehangen en zijn zo snel mogelijk richting huis gereden zonder enige hulp van de auto (ABS, Stuurbekrachtiging, Airbag ed..). Onderweg begon de koppeling ook ineens vreselijk te ratelen! en als je je voet op de koppeling zette voelde het alsof tandwielen tegen elkaar kwamen. toen we constant 100km/h reden begon langzaam alles weer te werken en deed de auto redelijk normaal. Maar toen we auto uit zette thuis was hij meteen weer dood. Ik dacht meteen aan een kapotte accu, dus ik ben een nieuwe accu gaan halen, en toen ik deze aangesloten had startte de auto normaal. Maar toen ik hem uitzette kwam er na zon 1-2 minuten een hele warmtestroom naast het blok en begon het te roken. Meteen heb ik de accu weer losgekoppelt.

Diezelfde dag hebben we een vriend van ons gebeld die een automonteur is en hij heeft zijn autoambulance geregeld voor ons zodat we naar hem toe konden komen. De auto werd onderzocht en de Dynamo was vrot. Ook het vliegwiel en de drukgroep van de koppeling waren eraan. (Dit 2 dagen voordat we naar Saint-Tropez Frankrijk moesten rijden!). Na 1 dag en 2360 euro was de auto gemaakt en konden we weer oppad!

Verder op vakantie heeft de auto alles prima gedaan en toen we terug thuis waren deed hij weer raar en bleef hij in noodprogramma rijden. Tot de dag van vandaag is dit nog zo en blijkbaar is het deze keer de roetfilter. Ook het andere voorwiellager begint geluid te maken en deze moet dus ook nog vervangen worden.

Om dit even samen te vatten voel ik me dus redelijk genaait met deze auto, en dat de eigenaar van zo'n garage z'n eigen auto verkoopt met deze soort problemen.

Heeft iemand nog andere problemen met zijn V50 2.0D na chiptunen of iets anders?

Gr Thyz

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:08
door Ben
1. waarom is hij getuned? Deed hij het niet goed meer?
2. Wiellager kan altijd gebeuren, niets bijzonders naar mijn idee
3. Ik snap de volgorde niet. Je was op vakantie, toen je op weg naar huis wilde ging deed de auto raar. je bent toch thuisgekomen. De auto is naar de garage gegaan en gerepareerd en vervolgens ben je naar St Tropez gereden. Nóg een keer op vakantie? Of klopt je verhaal chronologisch niet helemaal.
4. wat een gedoe zeg, en je bent pas 17. Dat wordt nog wat ;-)
5. Of de handelaar iets niet goed gedaan heeft blijkt niet uit je verhaal.

wordt vervolgd denk ik?

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:10
door Johan s60
tsja, dynamo kan gebeuren, maar wiellagers en de koppeling vinden tunen echt niet leuk.

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:17
door Paul
Ik zou als ik op een camping sta in Zuid-Frankrijk niet allerlei dingen gaan proberen, maar de ANWB bellen of in dit geval Volvo Assistance.

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:28
door thyzzzzz
Ben schreef:1. waarom is hij getuned? Deed hij het niet goed meer?
2. Wiellager kan altijd gebeuren, niets bijzonders naar mijn idee
3. Ik snap de volgorde niet. Je was op vakantie, toen je op weg naar huis wilde ging deed de auto raar. je bent toch thuisgekomen. De auto is naar de garage gegaan en gerepareerd en vervolgens ben je naar St Tropez gereden. Nóg een keer op vakantie? Of klopt je verhaal chronologisch niet helemaal.
4. wat een gedoe zeg, en je bent pas 17. Dat wordt nog wat ;-)
5. Of de handelaar iets niet goed gedaan heeft blijkt niet uit je verhaal.

wordt vervolgd denk ik?
Mn pa wou hem graag tunen en dan hou ik m niet tegen

De volgorde maakt niet echt, het gaat om de problemen

En jazeker, 2 keer op vakantie

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:30
door thyzzzzz
Paul schreef:Ik zou als ik op een camping sta in Zuid-Frankrijk niet allerlei dingen gaan proberen, maar de ANWB bellen of in dit geval Volvo Assistance.
Auto was ook gemaakt, net voordat we naar daar gingen! Maar nu begint het gedonder weer..

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:32
door Ben
Misschien moet je je pa jouw onderschrift eens laten lezen.

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:34
door Paul
Ik vind persoonlijk het wel logisch als je het verhaal in de juiste volgorde verteld.

Maar aan de andere kant begrijp ik niet dat je een auto met zo'n kilometerstand nog gaat chippen, met allerlei problemen gaat laten starten met een andere accu, merkt dat er van alles mis gaat, toch gaat rijden, halverwege merkt dat een koppeling het ook niet meer doet...
Maar toch gewoon door rijdt naar Nederland.

Sorry maar daar heb ik maar 1 woord voor.

Of is de volgorde ook anders in dit?

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:39
door Fredhead
Ik snap het ook niet helemaal...

Zitten zeker problemen tussen die te wijten zijn aan de tuning, eventjes 73 pk "zomaar" erbij en 100 nm extra geeft toch de nodige extra slijtage.
Meeste onderdelen hebben er al een redelijke stand op zitten en met dit extra is het dus zo stuk zoals nu blijkt.
Waar is de auto gechipt? Die noodloop, etc durf ik van te zeggen dat het door slechte tuning komt.

Kapotte dynamo kan gebeuren, zelf ook gehad rond dezelfde kilometerstand. Alleen is zo'n rit maken dan echt niet verstandig

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:40
door thyzzzzz
Paul schreef:Ik vind persoonlijk het wel logisch als je het verhaal in de juiste volgorde verteld.

Maar aan de andere kant begrijp ik niet dat je een auto met zo'n kilometerstand nog gaat chippen, met allerlei problemen gaat laten starten met een andere accu, merkt dat er van alles mis gaat, toch gaat rijden, halverwege merkt dat een koppeling het ook niet meer doet...
Maar toch gewoon door rijdt naar Nederland.

Sorry maar daar heb ik maar 1 woord voor.

Of is de volgorde ook anders in dit?
we hebben maar 50km gereden, want we zaten eerst dicht bij huis. de enigste manier hoe we nog thuis konden geraken.

daarna wisten we pas dat de dynamo vrot was en daarom hebben we hem op een ambulance gezet. de koppeling werkte gewoon, maar als ie neutraal stond ratelde die.

daarna is hij gemaakt en zijn we naar saint tropez geweest.

en het boeit mij niet echt of je daar een woord voor hebt of niet. ik vroeg of andere mensen problemen hadden die soortgelijk waren.

no offence.

Geplaatst: 31.08.2012 - 18:43
door Laguna-S60
Als de koppeling en alles wat er bij hoort al aardig ver heen op waren, mag naar 200.000, en je laat hem vervolgens chippen kan het inderdaad vrij snel over zijn!

door wie is de wagen gechipt??, ik denk dat de noodloop ook door het chippenkomt namelijk...

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:01
door Paul
thyzzzzz schreef:en het boeit mij niet echt of je daar een woord voor hebt of niet. ik vroeg of andere mensen problemen hadden die soortgelijk waren.

no offence.
Ik vind je redelijk agressief overkomen voor iemand die hier net 1 bericht post, wij mogen toch vragen stellen? Lijkt me logisch als je dingen in logische volgorde zegt.

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:10
door Rutger
Beetje normale reacties mag ook wel idd zeg. Als je dit soort toon aanslaat zullen mensen minder snel geneigd zijn te helpen.

Ik zou de wagen eens goed laten nakijken en de tuning er uit halen. Je rijdt op deze manier de hele wagen verrot (horen nog wat letters tussen sommige woorden).

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:13
door bart simpson
Als je een auto met zo'n stand zo tuned vraagt je pa om problemen, die heeft hij ook gehad dus....

Bij 240.000km moeten en de distributieriem en het roetfilter vervangen worden, los van de verdere grote beurt

Re: Belachelijke onkosten aan Volvo V50

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:16
door Ben
thyzzzzz schreef:hallo.

sinds zon 4 maanden hebben wij een Volvo V50 2.0D 2007 2ehands gekocht nadat onze V40 onze caravan niet meer over de heuvels in frankrijk kreeg. De V50 hebben we bij "van Bruchem" in Zwolle. Toen we hem kochten zag hij er helemaal perfect uit en reed hij als een droom. Er stond wel 220k kilometers op de teller (maar dat zei bij onze V40 ook niks na 375k!).

Na zon anderhalve maand hebben we de auto laten chiptunen naar een onvoorstelbare 204PK en 420Nm. De auto was echt een beest op de weg. Maar helaas na 2 maanden hoorden we het voorste wiellager een raar geluid maken, en deze moest vervangen worden t.w.v 175 euro. Ook kwamen we erachter dat de rechterspiegel niet de originele was en daardoor ook niet electrisch naar binnen klapt zoals de linkse.

Nu een paar weken geleden zijn we op vakantie geweest met de caravan erachter en de heenweg ging perfect. Terwijl we op de camping zaten ging het rode waarschuwingslicht branden en stond op het display "Laadsysteem service vereist". En de volgende morgen toen we terug naar huis gingen (50km verder) was de auto dood. Met startkabels hebben we hem gestart en de auto tripte helemaal, waardoor niets het deed en je zelf toeren moest maken om de ramen open te doen. We hebben de caravan erachter gehangen en zijn zo snel mogelijk richting huis gereden zonder enige hulp van de auto (ABS, Stuurbekrachtiging, Airbag ed..). Onderweg begon de koppeling ook ineens vreselijk te ratelen! en als je je voet op de koppeling zette voelde het alsof tandwielen tegen elkaar kwamen. toen we constant 100km/h reden begon langzaam alles weer te werken en deed de auto redelijk normaal. Maar toen we auto uit zette thuis was hij meteen weer dood. Ik dacht meteen aan een kapotte accu, dus ik ben een nieuwe accu gaan halen, en toen ik deze aangesloten had startte de auto normaal. Maar toen ik hem uitzette kwam er na zon 1-2 minuten een hele warmtestroom naast het blok en begon het te roken. Meteen heb ik de accu weer losgekoppelt.

Diezelfde dag hebben we een vriend van ons gebeld die een automonteur is en hij heeft zijn autoambulance geregeld voor ons zodat we naar hem toe konden komen. De auto werd onderzocht en de Dynamo was vrot. Ook het vliegwiel en de drukgroep van de koppeling waren eraan. (Dit 2 dagen voordat we naar Saint-Tropez Frankrijk moesten rijden!). Na 1 dag en 2360 euro was de auto gemaakt en konden we weer oppad!

Verder op vakantie heeft de auto alles prima gedaan en toen we terug thuis waren deed hij weer raar en bleef hij in noodprogramma rijden. Tot de dag van vandaag is dit nog zo en blijkbaar is het deze keer de roetfilter. Ook het andere voorwiellager begint geluid te maken en deze moet dus ook nog vervangen worden.

Om dit even samen te vatten voel ik me dus redelijk genaait met deze auto, en dat de eigenaar van zo'n garage z'n eigen auto verkoopt met deze soort problemen.

Heeft iemand nog andere problemen met zijn V50 2.0D na chiptunen of iets anders?

Gr Thyz
Ik geloof dat je zelf de kern van de zaak hebt genoemd Thyz.
Een droom werd een wild beest en mogelijk daardoor wreed verstoord.

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:23
door bart simpson
laat het beest vredig inslapen

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:31
door Rutger
Ben idd bang dat de kosten erg hoog zullen oplopen

Geplaatst: 31.08.2012 - 19:59
door diesel01
Zoo..204pk en 420nm koppel dat red mijn V70 niet.
Koppeling en vliegwiel gaat als eerste stuk, zeker met caravan en dan op vol vermogen de bult op.
Nouhja je hebt wel een goed verhaal op de verjaardagen.

Geplaatst: 31.08.2012 - 20:17
door Bas1982
dacht dat de 2.0d na een chip +/- 160pk leverde. Jammer van de problemen maar met een auto met zon kilometerstand heb je gewoon het risico dat assen, remmen, koppeling en vliegwiel enz aan vervanging toe zijn.

Als ik mijn auto straks laat chippen, hou ik daar wel rekening mee, dat zulke
slijtage onderdelen eerder eraan komen.

Geplaatst: 31.08.2012 - 21:08
door Frederik Welvaert
Gechipt gaan die 2.0D's inderdaad eerder tussen de 160 en max 180 pk. En qua koppel ben ik nog geen enkele tegengekomen die hoger durfde dan 380Nm (koppeling is berekend op max 350Nm) Met de waardes die jij aangeeft gaat de boel eerder vroeg dan laat kapot... Dynamo heb ik ook gehad op mijn v50 bij 205k km, niets abnormaal, je elektronische problemen kunnen misschien wel daardoor veroorzaakt zijn (ondeskundig starten met startkabels en je roostert wel iets, is de computer uitgelezen en gereset nadat er een nieuwe dynamo is geplaatst?) De koppeling is vermoedelijk aan het kapot gaan dankzij het veel te hoge koppel van jullie "beest"