Pagina 1 van 3
240 op lpg als daily-driver
Geplaatst: 03.09.2012 - 11:02
door piotrV70
Zoals de titel al aangeeft: een 240 op lpg als daily driver, hoe realistisch is dat ? 4x per week 90km woonwerk. Of is een 740 een betere keuze ?
Geplaatst: 03.09.2012 - 11:07
door Ben
Dat kan perfect met een 240. 740 is wat luxer maar heeft m.i. wat minder karakter
Geplaatst: 03.09.2012 - 11:39
door piotrV70
De concrete aanleiding is de 240 op het plaatje. Het is een 2.3 uit 1986, er zit nog geen lpg in. Ik probeer inzicht te krijgen in met name de te verwachten onderhoudskosten en de kosten voor de lpg-inbouw.
Geplaatst: 03.09.2012 - 11:57
door Ben
LPG inbouw koste ongeveer 2000 Euro.
Ik twijfel ook of ik het zal doen of niet.
Geplaatst: 03.09.2012 - 12:09
door Stinky
Als deze 240 al wegenbelasting vrij is, zie ik geen reden om het niet te doen.
De B230 is uitermate geschikt om op gas te rijden. Met 18000 km/per jaar
heb je het geld er zo uit. Ik zeg: DOEN!
Geplaatst: 03.09.2012 - 12:14
door piotrV70
KM-stand is nu net voorbij de 200.000km. Hij is van begin 1986 en dus belastingvrij. Ik twijfel alleen nog over de onderhoudskosten, ik kan hier weinig over vinden.
Geplaatst: 03.09.2012 - 12:21
door Ben
Laat 'm even door een dealer nakijken, dan weet je wat je te wachten staat.
hij ziet er erg mooi uit !
Geplaatst: 03.09.2012 - 12:23
door martin _b
Ik zeg: Doen!
Ik rijd zelf met een 244 op LPG. Verbruik 1:8 gemiddeld.
Het rijdt fantastisch.
Als je een LPG tank laat inbouwen, vraag dan even of ze de vulplug achter de kentekenplaat maken. Dan heb je niet zo'n zwarte dop in de carrosserie.
Zoals men eerder als schreef: tank, inbouw, afstellen kost rond de 2000 euro.
Gezien de huidige benzineprijs....
Geplaatst: 03.09.2012 - 15:13
door piotrV70
update: verkoper geeft aan dat de 1e toelating 1987 is en niet 1986. Deze 240 wordt dus niet meer belastingvrij ?
Geplaatst: 03.09.2012 - 16:48
door Arjan.
Zie hier:
Klik
Als de auto gebouwd is in 1986, is hij per direct volledig belastingvrij, dus ook geen LPG- of dieseltoeslag.
Is de auto gebouwd in 1987 dan wordt de auto voor het benzinedeel van de MRB in 2013 belastingvrij, een evt LPG- of dieseltoeslag blijf je altijd betalen.
Geplaatst: 03.09.2012 - 17:44
door martin _b
Dat is mooi balen dan.
Hopen dat hij in 86 gebouwd is.
Anders zoeken naar een ander?
Geplaatst: 03.09.2012 - 20:26
door piotrV70
De eerste toelating in Duitsland is 4-87, bouwjaar zou dus zomaar 1986 kunnen zijn. Hoe stel ik dit met zekerheid vast?
Geplaatst: 03.09.2012 - 20:27
door admiral
Ben schreef:LPG inbouw koste ongeveer 2000 Euro.
Ik twijfel ook of ik het zal doen of niet.
Man

dan heb je een gasinjectie voor die prijs, als je een carb motor hebt dan heb je voor 2000 bijna 2 gasintallatie's. Gemiddeld kost het voor een conventioneel systeem een gassintallatie tussen de 1000 en 1500 euro.
Geplaatst: 03.09.2012 - 20:38
door Ben
Ja, ik heb een injectiemotor.
Dan is het 575 Euro duurder dan bij een carburateur
Geplaatst: 03.09.2012 - 21:02
door admiral
Ben schreef:Ja, ik heb een injectiemotor.
Dan is het 575 Euro duurder dan bij een carburateur
Maar we hebben het niet over jou auto, toch?.
Geplaatst: 03.09.2012 - 21:23
door Ben
Je reageerde op mijn bericht toch?
Geplaatst: 03.09.2012 - 22:22
door admiral
Laat maar

Geplaatst: 04.09.2012 - 09:34
door piotrV70
Ik heb het VIN nummer gekregen YV1244233H1221517 maar daarmee vind ik nog steeds niet het bouwjaar, alleen het modeljaar.
Geplaatst: 04.09.2012 - 09:48
door Arjan.
Modeljaar 1987 (H) betekent dat hij gebouwd is tussen zomer 1986 en zomer 1987. De chassisnummers van sedans lopen van 215300 tot 278399, nummer 223540 is gebouwd op 15-9-1986 dus ik zou zeggen dat deze auto ook gebouwd is in 1986. (
Klik)
De bouwdatum is op basis van NL kenteken of chassisnummer te achterhalen bij een bevriende Volvodealer, Volvo NL (
http://www.volvocars.com/nl/top/about/P ... ulier.aspx ) of Volvo Zweden (Ulla Bergwal,
ubergwal@volvocars.com).
Geplaatst: 04.09.2012 - 10:34
door piotrV70
Dat geeft weer hoop. Het maakt in dit geval niet uit dat de auto uit Duitsland komt ? Maw: de productiedatum is bepalend ? Maar is de productiedatum uberhaupt nog relevant ? (met het oog op de LPG toeslag ?)