Pagina 1 van 1

V50 gechipt op niet

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:32
door johanb1977
Ik denk dat mijn V50 gechipt is maar ik ben het niet zeker.
Ik rij nu 4weken met de V50 en naar mijn gedacht gaat hij heel vlot vooruit, vandaar dat ik denk dat hij gechipt is.
Ik heb hem nog niet op de testbank laten zetten omdat het volgens mij weggesmeten geld is om te weten of er aan gewerkt is of niet, daarmee dat ik de vraag hier eens stel.

Ik heb met de V50 2.0D en de GLK200CDI een beetje op dezelfde manier gereden.
De V50 is veel sneller in zijn optrekken en als ik in 4de versnelling optrek van 80-120 doet hij er ongeveer 5sec over.
De GLK doet er rond de 8sec over.

De specs
V50
100kw/136pk
320Nm
ongeveer 1400kg

GLK
105kw/143pk
350Nm
ongeveer 1700kg

Zou die 300kg verschil het doen?
De GLK heeft iets meer pk en koppel, dat zou toch moeten compenseren?

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:42
door EVV
Vanaf hogere snelheden begint de luchtweerstand je acceleratie vermogen te beperken, je moet immers ook nog eens de luchtweerstand overwinnen en aangezien zo'n GLK ongeveer de stroomlijn van een baksteen heeft zal dat aardig de acceleratie beperken bij 80 naar 120.

Geplaatst: 04.09.2012 - 11:46
door johanb1977
Hoeveel sec doet een volvo v50 zoals de mijne er normaal over van 80-120 in 4de

Geplaatst: 04.09.2012 - 14:14
door Xenobe
Ik zou het willen testen, maar ik heb een 1.6 :(

Geplaatst: 04.09.2012 - 16:22
door Iroll
300kg is erg veel om aan extra gewicht mee te zeulen, dat zijn zeg maar 4 volwassen personen. Tel daarbij de aerodynamica van een flatgebouw erbij op en de bredere banden dan verbaast het me dat het verschil niet nog groter is. Die paar pk en 20nmetjes extra kan dat echt niet compenseren.
Meet voor de aardigheid maar eens wat je V50 doet met 6 zakken a 50kg cement erin.

Geplaatst: 04.09.2012 - 22:46
door wtr_s60
Uw auto is zeker niet gechipped, wat een vergelijk ook trouwens lol, 300kg is echt wel veel verschil en zo'n GLK is idd niet bepaald aerodynamisch.

Specs zijn bijna gelijk, die paar pk's gaan echt het verschil niet maken, als allebei de auto's al hun vermogen perfect halen.

Geplaatst: 05.09.2012 - 10:51
door johanb1977
Ok, het was gewoon uit nieuwsgierigheid.
Bedankt voor de info

Geplaatst: 05.09.2012 - 15:39
door BG_Volvoforum
Is die GLK een 4x4? Dan weet je het al.

De V50 2.0D gaat inderdaad heel snel vooruit tussen die snelheden, je zit dan net op de meest optimale plek van zijn koppel/vermogen curve.

Dat laten controleren op een testbank? Kost een bom geld, ik zou datzelfde geld gewoon uitgeven aan een chipper en hem net laten tunen.

Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.

Geplaatst: 09.09.2012 - 22:57
door Bakboord1
Als de auto te snel door de versnellingen gaat waardoor deze te kort lijken dan is ie gechipt. Heb ooit met een gechipte gereden en de bak lijkt niet te kloppen bij de motor.

Geplaatst: 28.12.2012 - 11:36
door Caponi
BG_Volvoforum schreef: Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.
Is dat echt zo simpel te stellen? Bij mijn V50 2.0d voel je exact bij de 1700 toeren dat de turbo z'n werk doet, dus dat zou betekenen dat ik die paarhonderd euro voor het chippen in m'n zak kan houden :)

Geplaatst: 28.12.2012 - 19:33
door Frederik Welvaert
Bij een gezonde standaard 2.0D krijg je idd rond de 1800rpm een goeie duw in de rug. Geen idee hoe een gechipte rijdt, maar ik weet dat zo'n 2.0D een redelijk bommetje was. Bij de mijne kreeg ik bij 2000rpm echt een schop in de kont, die van m'n vader was een MY07 en die had een heel ander karakter (ook andere hardware, luchtinlaat vanaf de turbo naar de motor was anders) en daar kwam de turbo eerder, maar soepeler in, waardoor het minder snel aanvoelde. Maar eens tegen de 2000 toeren was het dezelfde bom. Fijne motor die 2.0D PSA, ik heb nooit het idee gehad dat ik kracht tekort kwam met die wagen.

Geplaatst: 28.12.2012 - 19:39
door Fredhead
Caponi schreef:
BG_Volvoforum schreef: Misschien een sproberen op welk toerental de turbo aangaat, vertrekken en op laag toerental in tweede zetten, dan vanaf 1000 toeren vol gas geven, normaal spriongt de turbo aan op 2000 toeren en schiet de wagen weg, als hij aangaat onder de 2000, dan is er iets mee gebeurd.
Is dat echt zo simpel te stellen? Bij mijn V50 2.0d voel je exact bij de 1700 toeren dat de turbo z'n werk doet, dus dat zou betekenen dat ik die paarhonderd euro voor het chippen in m'n zak kan houden :)
Zo simpel is het niet.
Wil je echt zeker zijn moet je de auto op een rollenbank zetten en zien wat daar uit komt

Geplaatst: 03.01.2013 - 12:05
door BG_Volvoforum
Mijn standaard V50 krijgt zijn duiw [pas rond de 2000 RPM, als die van jouw al op1700 begint, straf.

Maar een groot evrschil is dat een gechipte waarschijnlijk heel vinnig op een gaspedaalaanraking reageert,

terwijl een normale toch effe een half secondje nodig heeft.

Maar een GLK tov een V50;

1 ; 300 kg is immens veel verschil;ruweg 20% zwaarder
2; luchtweerstand; de GLK is volgens mij hoger en blokkiger
3; wieldiameter; een V50 heeft 16 duimers, een GLK waarschijnlijk iets meer, de auto heeft dus meer kracht nodig om de wielen evensnel te laten draaien, vermits die meerkracht er niet is, betekent dat dat de wielen minder traag draaien.

normaal dus wat je ziet