Pagina 1 van 2
V70 D5 haalt topsnelheid niet
Geplaatst: 07.09.2012 - 09:23
door Roy tv
Beste mede Volvo liefhebbers.
Een kleine intro, mijn naam is Roy en sinds een aantal maanden (trotse..?) bezitter van een Volvo V70 D5, geartronic 6. My 08. Deze auto is van eind november 2007,120000km gereden, dus een van de eerste (geloof ik).
Nu heb ik het volgende probleem, mijn D5 185pk haalt bij lange na zijn topsnelheid niet.
Tot 170kmh trekt hij prima. Bij deze snelheid en +- 4000 toeren schakelt de automaat naar de 6e versnelling, vanaf dat moment is er vrijwel geen trekkracht meer..
Heel langzaam kruipt de auto naar de 180kmh. Dan is het echt over.
Het maakt niet uit of ik in de D of in de sport stand rijd, sneller gaat het niet.
Verder is er niets vreemds met de auto geen lampjes die branden e.d.
Wat zou dit kunnen zijn?
Groet Roy.
Geplaatst: 07.09.2012 - 09:38
door diesel01
Tja dan is er wel iets aan de hand, mijn 185pk D5 trekt vlot door tot over de 200km/h.
Kan het zijn dat hij niet voldoende "lucht" krijgt?
Er is al veel geschreven over verstopte EGR die, zodra ze schoon zijn gemaakt, een heel andere auto opleveren.
Geplaatst: 07.09.2012 - 10:40
door mad
Die Volvo moet vast nog ingereden worden. Is wellicht nooit de grens overgeweest en de maximum snelheid is nooit boven de 100 geweest. En dat is natuurlijk even schrikken voor een V70. Schoonblazen denk ik... voorzichtig op z'n donder gaan geven, die luie mieter was niets gewend!
Geplaatst: 07.09.2012 - 21:32
door mehrzahl
Ik geloof er niks van dat het aan inrijden ligt. Een D5 hoort 225 km/h te halen, als de koek al op is bij 180 dan is er iets mis. Inderdaad EGR checken, turbo/turbo control valve, intercooler/turboslangen (luchtlekkages, hoor je hem sissen bij stevig optrekken?), verstuivers, verstopte DPF?
Met name een D5 hoort als de brandweer te gaan, ook met geartronic.
Geplaatst: 07.09.2012 - 21:56
door Thijs
Als de brandweer is wat overdreven, maar 200 moet hij zeker halen. Al eens uit laten lezen??
Geplaatst: 07.09.2012 - 22:13
door mehrzahl
Heh heh...als de vrijwillige brandweer dan?
Fair enough, praktische raad idd > uitlezen.
Geplaatst: 07.09.2012 - 22:57
door Wauter
Mooi goedkoop toch? Boete voor 220 rijden is tocht echt pijnlijker dan 1 van 180..

Geplaatst: 08.09.2012 - 00:39
door Roy tv
Alvast dank voor de antwoorden.
Afgelopen week is de auto al uitgelezen.
Aangezien op de terug weg van vakantie er een gat in een intercooler
Slang was ontstaan.
Buiten dit lek verder geen storingen.
Het niet willen halen van de top snelheid deed zich voor dit lek, ook
Al voor.
Storingen had/heeft de auto niet.
Ook in het verleden zijn er geen bijzonderheden geweest.
Vandaag uitgebreid contact gehad met de dealer waar deze auto
Voorheen in onderhoud is geweest.
Hoop dat ik er uit kom , want dit is zwaar irritant.
Groet Roy
Geplaatst: 08.09.2012 - 14:04
door BlackcurrantV70
Een auto die "slechts" 180km/u haalt is "zwaar irritant" ?????
Waar gaan we naartoe....
Geplaatst: 08.09.2012 - 18:55
door tip
BlackcurrantV70 schreef:Een auto die "slechts" 180km/u haalt is "zwaar irritant" ?????
Waar gaan we naartoe....
Die man heeft een probleem en moeite om het op te lossen, dat is irri, toch?
Bijdrage?
Geplaatst: 08.09.2012 - 20:19
door Msuidgeest
Ik begrip de ondertoon wel een beetje in de opmerking van blackcurrant. Want "je mag nergens 180 rijden". Maar dat neemt niet weg dat de auto niet doet wat er verwacht kan worden van die auto.
Dat gat in de intercooler was die al een beetje aanwezig en pas opgemerkt in de vakantie of is dat plotseling ontstaan? Anders denk ik nog aan vuile sensoren zoals turbodruk en pomptiming.
Geplaatst: 08.09.2012 - 20:25
door diesel01
Ehhmm in Dld mag je het op grote delen autobahn nog steeds zelf bekijken, of het verstandig is mag een ieder voor zich bepalen.
Geplaatst: 08.09.2012 - 22:58
door Jers3n
En je maakt mij niet wijs dat Blackcurrant er wel genoegen zou nemen als één van zijn D3's ca. 20% minder zou presteren dan opgegeven/zou moeten...

Geplaatst: 09.09.2012 - 09:59
door BlackcurrantV70
Ik heb met geen van beide D3s al meer dan pakweg 140km/u gereden.
Heb ik geen behoefte aan, ik bedoelde meer dan ik het statement van "erg irritant" vrij overdreven vind voor dergelijk probleem.
Er zijn er hier anderen die direct willen tekenen als dit de enige klacht was in hun Volvo.
Mijn reactie was alleen bedoeld om alles een beetje in perspectief te zien.
Geplaatst: 09.09.2012 - 12:06
door Turbodesk
Er is inderdaad wel wat aan de hand. Ik heb met die van mij ook 220 km/u in Duitsland gereden. Dat gaat trouwens heel vlot naar de 190 en dan gaat het wat langzamer.
Turbo, intercooler, luchtfilter, egr???
Geplaatst: 09.09.2012 - 20:49
door sbv
Als men het opgeeft, dan zal de auto het moeten halen bij mij, net als dat alle opties die erop zitten gewoon moeten werken.
Intercooler is al vervangen ? luchtfilter goed ? vacuumsteun van de motor lek ? vacuum lek ergens ?
Geplaatst: 15.09.2012 - 18:08
door Mantis
wind tegen? Bergop? Bandenspanning te laag? Gaspedaal net niet vol ? Overigens loopt mijn D3 de volle 1,1 km sneller dan het boekje

Op gps gemeten. Die haal ik overigens alleen als ik gas vol intrap, en dan heel iets teruglift. Als gas op bodem zit haalt ie net de top niet.
Geplaatst: 15.09.2012 - 18:26
door wtr_s60
BlackcurrantV70 schreef:Een auto die "slechts" 180km/u haalt is "zwaar irritant" ?????
Waar gaan we naartoe....
Misschien rijdt deze jongen net als mij veel autobahn in Duitsland en dan zit ik niet vaak ONDER de 180km/u waar er geen limiet is (en dat zijn echt enorme stukken zeker als je richting Berlijn rijdt), en al zeker niet buiten de spitsuren, dus hou zo'n reactie's dan voor jezelf want echt constructief is dit niet.
Er is iig duidelijk een probleem met deze auto.
Geplaatst: 15.09.2012 - 18:56
door diesel01
wtr_s60 schreef:BlackcurrantV70 schreef:Een auto die "slechts" 180km/u haalt is "zwaar irritant" ?????
Waar gaan we naartoe....
Misschien rijdt deze jongen net als mij veel autobahn in Duitsland en dan zit ik niet vaak ONDER de 180km/u waar er geen limiet is (en dat zijn echt enorme stukken zeker als je richting Berlijn rijdt), en al zeker niet buiten de spitsuren, dus hou zo'n reactie's dan voor jezelf want echt constructief is dit niet.
Er is iig duidelijk een probleem met deze auto.
Nu heb ik dat stuk ook vaak gereden en imo ben je levensmoe tussen alle oostblokkers om dergelijke snelheden te rijden.
Ik heb zelfs russen op baan 3 gezien, roemenen op baan 2 en een pool die het hele zaakje op baan 1 voorbij gaat.
Geplaatst: 15.09.2012 - 20:21
door wtr_s60
Je vergeet de Nederlanders. Autorijden is nu eenmaal vooral anticiperen op al dan niet domme actie's van medeweggebruikers wil je geen brokken.
Weten wanneer je moet vertragen of beginnen remmen is les nummer 1 wil je vlot op de autobahn rijden.
Ben zeker nog niet levensmoe, van passagiers zowel mannelijk als vrouwelijk enkel nog maar reactie's gekregen dat ze zich op hun gemak voelen.