Pagina 1 van 2

v70 valt uit bij bocht naar rechts

Geplaatst: 08.09.2012 - 23:47
door jberg
2.4 T lpi, bj 2000. 205k km

als ik een bocht naar rechts een beetje stevig doorzeil valt de hele zaak uit, ff in de neutraal en dan start ie wel weer, maar prettig is anders.

alleen naar rechts, en kan soms na 100 kn zijn en soms na 2.

etm is een 30000 km terug vervangen door de vorige eigenaar.

nou krijg ik zolangzamerhand t gevoel dat de oude v70 kwalitatief 'ietsje' beter was.

ik rij standaard met een bobine in het kofferbakje. en altijd de multimeter en
de obd lezer. wat een storingsgevoelig kreng, in 1,5 jr al 4 keer langs de kant van de weg gestaan.
bobine, dynamo, bobine, corrosie op t aanstuurdraadje v d startmotor.

oude v70, in 5 jr en 125 d km nooit.
nou kan ik t zelf repareren dus de kosten vallen mee, maar het is ondertussen zo dat mijn vrouw liever voor langere stukken de amazon pakt dan mijn v70, toch een beetje omgekeerde wereld.

iemand een idee wat dit nu weer kan zijn?

Geplaatst: 09.09.2012 - 10:00
door Oceanracer
In de 7 jaar dat ik hem nu heb, heb ik nog nooit stilgestaan met mijn V70. Er is wel al e.e.a. vervangen/gerepareerd (ETM, portiersloten, ECC-unit, flex-stuk, RAW-handel, beugel stuurverstelling, koplampwissermotor, enz...) in de 323.000 km die de auto nu gelopen heeft. Mijn vorige lesauto (VW Golf IV TDI) had toen deze eruit ging meer km's gelopen en in al die jaren minder defecten. Mijn V70 classic heb ik maar 2 jaar gehad, dus daar heb ik minder relevante gebruikerservaring mee, maar in die jaren alleen de LMM hoeven te vervangen.

Maar goed, nu je probleem: echt alles uit? Heb je al naar de accuaansluiting achterin gekeken?

Geplaatst: 09.09.2012 - 21:34
door jberg
niet alles uit, alleen de motor, en de accuaansluiting kan t nooit zijn, die kun je er gewoon afhalen als ie loopt, de dynamo zorgt dan immers voor spanning

Geplaatst: 09.09.2012 - 23:03
door Ramon&Ramon
jberg schreef:niet alles uit, alleen de motor, en de accuaansluiting kan t nooit zijn, die kun je er gewoon afhalen als ie loopt, de dynamo zorgt dan immers voor spanning
Enig idee hoe een wisselstroom dynamo werkt?

Geplaatst: 09.09.2012 - 23:14
door jberg
heb t gedaan, en de motor bleef keurig lopen

Geplaatst: 09.09.2012 - 23:15
door jberg
ik dacht ook dat t niet zou werken, maar tot mijn grote verbazing bleef de motor lopen.

Geplaatst: 09.09.2012 - 23:27
door jberg
ik had de dynamo vervangen, maar mijn meter gaf maar 11,8 v op de accupolen, na vanalles geprobeerd te hebben, trok ik van pure balorigheid de +pool van de accu los om te meten hoeveel spanning de dynamo dan zou leveren en tot mijn verbazing bleef de motor keurig draaien.


achteraf was de meter niet goed.

Geplaatst: 09.09.2012 - 23:28
door MarioC70
jberg schreef:ik dacht ook dat t niet zou werken, maar tot mijn grote verbazing bleef de motor lopen.

Is niet echt slim om de accu los te koppelen met lopende motor,kans op het opblazen van de regeleenheid is dan aanwezig ivm piekspanning.
Geen slim advies dus.
Een wisselstroomdynamo moet spanning krijgen om spanning te kunnen leveren,hij loopt dus maar zeer kort op de restspanning die er is.
De kans dat je de diodes in de dynamo op blaast is ook aanwezig.

Geplaatst: 09.09.2012 - 23:31
door jberg
maar goed, dat afslaan wegens een korte onderbreking van de accupool lijkt me dan uitgesloten.

en na het afkoppelen bleef de spanning vrijwel gelijk.

Geplaatst: 10.09.2012 - 09:24
door edraket
Ik zou eerst eens gaan zoeken naar massapunten die niet helemaal lekker zijn. Dat lijkt me het meest voor de hand liggende. Als de massa wegvalt krijgt de ECU of een ander component niet voldoende spanning meer waardoor de auto uit valt.

Geplaatst: 10.09.2012 - 09:52
door Oceanracer
Dat lijkt me dan inderdaad de volgende stap.

Motor valt ineens stil

Geplaatst: 02.01.2013 - 16:47
door Nordwin
Vlak voor het starten hoorde ik een ratelend geluid rechtsonder. Geen idee.
Ik rijdt met mijn D5 (181.000 km) op de linkerbaan van de A28 en de motor valt ineens helemaal uit. Op de vluchtstrook stil kunnen zetten. Opnieuw starten, geen resultaat. Na 5 minuten start de wagen weer en ik rijdt direct naar Furness Volvo in Zwolle. Daar hebben ze het brandstoffilter bekeken en die was erg vies.
Deze was niet echt "over tijd" om te vervangen. Hij is er net aan toe.

Furness onderzoekt de auto verder, mede door het geluid rechtsonder en concludeert dat de brandstofpomp niet meer goed functioneert. Deze moet vervangen worden. (Iets wat nauwelijks voorkomt bij een D5, naar het schijnt)
Overigens: In november is de temperatuursensor katalysator en roetfilter vervangen. Kan daar een verband zijn? Binnenkort kan ik de auto weer ophalen, maar 'iets' maakt de wagen ineens onbetrouwbaarder. Kan onzin zijn, maar toch.

Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Ik heb afgelopen jaar weinig gereden. (nog geen 18.000 km) en redelijk veel stadsritjes. Ik tank vaak bij goedkope onbemande pompen. Zou de D5-motor/tank hier sneller vies van kunnen worden? Slechte brandstof, bestaat dat?
Ideeën? Visies? Alvast dank!

Geplaatst: 02.01.2013 - 19:57
door Oceanracer
Korte ritjes en goedkope brandstof vergroten wel de kans op vervuiling in het uitlaatkanaal en wellicht ook op verstopping/verschraling van het brandstofsysteem. Het is in elk geval niet bevorderlijk voor de auto, maar of dat op zo'n korte termijn al zulke gevolgen kan hebben, zou ik niet durven beweren.

Geplaatst: 02.01.2013 - 20:42
door Gouwe
Nordwin,

Durf niks met zekerheid te stellen, maar het is wel apart dat je veel vervuiling gerelateerde problemen (sensor, roetfiler, pomp, filter...) lijkt te hebben.
Gewoon goede brandstof tanken en met de auto af en toe lekker (schoon)blazen.

Geplaatst: 02.01.2013 - 21:55
door wrusman
ik las in het instructieboekje dat je regelmatig het vocht uit je brandstoffilter moet aftappen

Dit is volgens mij iets diesel specifieks, maar kan wel je klachten veroorzaken denk ik...

Geplaatst: 03.01.2013 - 00:22
door lint
Maakt het nog uit of je op gas of benzine rijdt?

Geplaatst: 03.01.2013 - 07:35
door Oceanracer
lint schreef:Maakt het nog uit of je op gas of benzine rijdt?
Met een D5?

Geplaatst: 03.01.2013 - 07:50
door V70/2.4D/2003
In dat geval wel ja. Volvo's zijn vanaf 2000 immers grotendeels alergisch voor LPG, een D5 al helemaal, en benzine lust een D5 ook al niet.

Geplaatst: 03.01.2013 - 11:25
door Nordwin
Ik zal vandaag horen wat Furness qua vervuiling ontdekt en of daar een causaal verband zou kunnen liggen. Het is inderdaad opmerkelijk dat de problemen allemaal (tenminste daar lijkt het op) vuil gerelateerd zijn. Ik wil vooral weten of ik daar zelf iets aan kan doen en of aanpassing van rijstijl, kortere ritten, tankgedrag etc. bijdragen tot dit soort misère. Ik laat het horen.

Geplaatst: 03.01.2013 - 11:41
door lint
Oceanracer schreef:
lint schreef:Maakt het nog uit of je op gas of benzine rijdt?
Met een D5?
Mijn opmerking heeft betrekking op de startvraag. Het is onderdaad verwarrend als mensen hun eigen probleem inbrengen in een reeds gestart topic.