Pagina 1 van 4
aankoop V50 16d of 20d motor
Geplaatst: 09.09.2012 - 09:51
door blacklizard
Ik ben op zoek naar een V50. Ik zie er zeer veel staan met een 16d motor. Had er zo al één willen kopen maar een garagist zegt dat dit voor mij een te zwakke motor is en dat er veel turbo's kapot gaan bij de 16d motoren. Dit omdat de turbo's constant moeten draaien omdat het een te zware auto is met een te lichte motor.
Ik rij elke dag (met 4 inzittende) een 40 tal km enkel naar het werk. Ook hangt er af en toe een aanhangwagen aan mijn wagen.
Daarom zeggen ze me dat ik beter geen 16d koop maar een 20d.
Wat denken jullie hiervan?
Gaan er zoveel turbo's kapot bij de 16d versie? Ik heb hier op de forum al het één en het ander gelezen over de turbo's maar nog niet wijzer uit geworden.
wie geeft mij raad?
Geplaatst: 09.09.2012 - 10:10
door koen.s
Het zijn alle 2 PSA motoren.
Ik weet wel dat de 1.6 motoren turbo´s en egr kleppen vreten, hoe dit bij de 2.0 liter is weet ik niet.
Geplaatst: 09.09.2012 - 10:19
door janvanmeer
Heel moeilijk om een ander raad te geven want wat ik goed vind kun jij heel anders ervaren. Bij mij in de buurt rijdt een C5 met 1.6d motor (dezelfde als in de Volvo, het is inderdaad een psa motor)Hier worden mensen mee opgehaald en elke dag met 4 pers. zo ong. 100 tot 250 km mee gereden. Hij kwam pas een jaar later na aankoop erachter dat er een 1.6d inlag. Het autobedrijf had gezegd dat er een 2.0 inlag. Deze rijdt probleemloos met de 4 personen. Hoe zwaar is de aanhanger? etc.
Zowel bij 1.6 als 2.0 gaat de turbo stuk bij onvoldoende onderhoud.
Ga je voor zuinigheid is de 1.6 goed. Wil je meer power en mag het wat meer kosten ga je voor een 2.0. Wil je nog meer power en mag het nog meer kosten ga je voor de 2.4. De keuze moet je zelf maken.
Geplaatst: 09.09.2012 - 11:08
door Oceanracer
Kijk dan gelijk of je er nog eentje kunt vinden zónder roetfilter. Scheelt je een hoop gezeur, is zuiniger in het verbruik én je hoeft hem niet te vervangen bij 120.000 km.
Geplaatst: 09.09.2012 - 11:23
door toppertje
de 1.6d is dacht ik niet zonder roetfilter te krijgen.
voor de rest zou ik met een boog om de 1.6 heenlopen.
Geplaatst: 09.09.2012 - 11:45
door blacklizard
Ja denk dat ik wel ga gaan voor een 20d. Die roetfilter kan je toch openslijpen en reinigen???
Geplaatst: 09.09.2012 - 12:11
door toppertje
blacklizard schreef:Ja denk dat ik wel ga gaan voor een 20d. Die roetfilter kan je toch openslijpen en reinigen???
tuurlijk!
Geplaatst: 09.09.2012 - 13:23
door janvanmeer
Die van mij (1.6d) is zonder roetfilter. Toen ik deze kocht in 2009 wist ik niets van roetfilter. Dus heb ik geluk. Ik rijd met de mijne 1 op 22, tot 1 op 24. 90% snelweg, altijd cruise control, niet boven 100, bijna altijd alleen in auto. Nu 300.000 gereden alles nog eerst/origineel. Doe onderhoud vrijwel allemaal zelf. Heb ik al genoeg over geschreven nu, maar ververs die olie (volsyntheet 5-30) om de 8.000 / 10.000 km met filter.
Re: aankoop V50 16d of 20d motor
Geplaatst: 09.09.2012 - 13:43
door Wauter
blacklizard schreef:Dit omdat de turbo's constant moeten draaien
Een turbo draait altijd aangezien deze door de uitlaatgassen wordt aangedreven. Hoe harder je rijdt, hoe harder de turbo draait. Enige reden dat deze turbo's snel sneuvelen is een tekort aan smering.
De 1.6 is zeer krap ontworpen. Zolang er volgens voorschrift op tijd, en met de juiste olie ververst wordt gaat het goed. Helaas rijdt men nogal eens iets door en zijn er nog steeds garages die overal 10W40 ingooien.
Heb zelf bewust voor de 2.0 gekozen. Voornamelijk omdat deze iets meer power heeft. Ook bij de 2.0 zijn wel gebreken aan te wijzen.
Geplaatst: 09.09.2012 - 13:50
door blacklizard
ik ververs om de 10000km zeker mijn olie dit met 10w40.
Is de 10w40 olie dan niet goed genoeg?
Geplaatst: 09.09.2012 - 13:57
door Wauter
Hangt van je auto af. 10W40 geeft de viscositeit van de olie aan. Een Volvo 740 2.3 benzine doet het er prima op. Een V50 1.6D heeft 5W30 nodig. Heeft oa met de passingen in het blok te maken. Interval voor de 1.6 is 1 jaar of 20k km's, afhankelijk wat als eerste bereikt wordt.
Geplaatst: 09.09.2012 - 17:48
door blacklizard
Ik doe een 30 a 40000km per jaar en om de 10000km gaat er nieuwe 10w40 olie op om de 2 beurten een nieuwe oliefilter erbij.
Geplaatst: 09.09.2012 - 18:03
door bart simpson
hoeveel olie doe je erin? en waarom geen 5W30?
Geplaatst: 09.09.2012 - 18:26
door blacklizard
Tot wanneer het pijl goed is hé. Hangt af van auto tot auto. Dacht bij mijn V40 4 a 5 liter. Mijn mazda in der tijd ging bijna 6 liter op.
Wel het zit namelijk zo. Ik doe mijn onderhoud altijd zelf bij een kameraad/garagist. Deze zijn olie is 10w40 en koopt het enkel in vaten van 200liter. Hij heeft ook maar 1 soort.
Is deze dan niet voldoende meer?
Geplaatst: 09.09.2012 - 18:32
door bart simpson
dat is dus niet het goede antwoord, en de verkeerde olie en geen idee hoeveel olie is de basis van een potentieel probleem.
Geplaatst: 09.09.2012 - 20:05
door blacklizard
Toch wel weet ik hoeveel olie maar niet op dit moment. Zeker genoeg. Hoeveel olie doe jij er op? Of hoe doe jij ze er op? Is deze olie die ik gebruik dan zo slecht? Welk soort antwoord wil je dan horen?
Geplaatst: 09.09.2012 - 20:07
door Fredhead
Ik denk dat Bart de motorolie nergens op doet, maar gewoon netjes in het blok.
Gaat trouwens een kleine 5,5 liter olie in een 2.0D als ik het goed heb onthouden
Geplaatst: 09.09.2012 - 20:11
door Wauter
Voorschrift van de fabrikant wordt niet voor niets gegeven. De afgelopen 10 jaar hebben motoren enorme ontwikkelingen doorgemaakt. Of 10W40 nog voldoende is voor je kameraad/garagist hangt van het wagenpark af wat ie onderhoud, maar zit jouw V50 1.6D erbij, dan nee, dat is niet meer voldoende. Daar zal ie een 5W30 naast moeten hebben.
http://www.amt.nl/PageFiles/14800/002_2 ... ddelen.pdf
Geplaatst: 09.09.2012 - 20:15
door bart simpson
fredhead schreef:Ik denk dat Bart de motorolie nergens op doet, maar gewoon netjes in het blok.
Gaat trouwens een kleine 5,5 liter olie in een 2.0D als ik het goed heb onthouden
4.8 liter, en NIETS meer....
De juiste hoeveelheid en de juiste viscositeit luisteren echt nauw tegenwoordig.
blacklizard schreef:Toch wel weet ik hoeveel olie maar niet op dit moment. Zeker genoeg. Hoeveel olie doe jij er op? Of hoe doe jij ze er op? Is deze olie die ik gebruik dan zo slecht? Welk soort antwoord wil je dan horen?
Dat "genoeg" kan heel simpel veel teveel zijn, daar gaat het mij om, en menigeen staat er echt niet bij stil dat er men er veel teveel in zou kunnen doen.
Geplaatst: 09.09.2012 - 20:41
door Schorpioen
blacklizard schreef:Ik doe mijn onderhoud altijd zelf bij een kameraad/garagist. Deze zijn olie is 10w40 en koopt het enkel in vaten van 200liter. Hij heeft ook maar 1 soort.
En dat is nu één van de redenen waarom ik tegen universele garages ben.
Ze kopen voor het gemak en uit zuinigheid maar 1 soort olie en mieteren dat overal in.