Pagina 1 van 1
D2 en een lange levensduur, maar hoe ?
Geplaatst: 09.09.2012 - 22:02
door robbie2
Forum-lezers,
Ik een D2 en rij er nog met genoegen in rond.
Wat me wel bezig houdt is hoe rij je nu verstandig met een D2 motor voor een lange levensduur ?
Rustig rijden lijkt me, maar ook veel onderin rijden ? Af en toe effe doortrekken naar de 3500 toeren ? Na een ritje effe 20 seconde de motor stationair laten lopen ?
Is continue 130/140 goed of is 120 beter ?
Kan iemand hier een goed antwoord op geven ?
Ik heb namelijk een D2 en wil er graag nog lang plezier van hebben en weinig kosten, maar ja wie niet ? ::?
Ik lees namelijk af en toe ook horror verhalen op het forum over een 1.6D, maar hopelijk zijn dat exemplarische gevallen.
Ik had dit al in een ander topic geplaatst, maar lijkt me beter hier een apart onderwerp van te maken.
groet.
Geplaatst: 09.09.2012 - 22:19
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 09.09.2012 - 23:02
door robbie2
Kan ik deels begrijpen. Met alle respect voor de goede en betrouwbare lease-rijders, zijn er ook genoeg lease-rijders die, laat ik het zo zeggen, met weinig respect voor de auto in de lease-auto rondrijden. Dat vervolgens dan de turbo naar zijn grootje gaat lijkt mij meer dan een gevolg.
Efin, je hebt gelijk, een D2 is dan een gevoelige motor. Maar hoe ga je met respect om met een dergelijke motor ? Er zijn ook genoeg 1.6Dieseltjes die de 2 ton halen...
Geplaatst: 09.09.2012 - 23:28
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 10.09.2012 - 13:00
door robbie2
Niemand meer ?
Geplaatst: 10.09.2012 - 14:21
door Fredhead
Motor gewoon normaal warmrijden, niet constant volgas rijden en na het rijden de motor nog heel even na laten draaien zodat de turbo wat langer mee gaat.
Altijd onderin de toeren rijden is ook niet goed voor een motor, gewoon normale toerentallen en af en toe eens iets hoger om het zaakje een beetje "schoon te rijden" kan absoluut geen kwaad.
Zelfde geld voor op de snelweg, 120 is prima, maar ook 130/140/nog wat hoger is geen probleem
2ton durf ik geen prestatie meer voor een auto te noemen, dus daar moet je makkelijk overheen kunnen met de D2

Geplaatst: 10.09.2012 - 14:40
door V50-Mart
ik rijd in zo'n 1.6d, nu al 246000k op de teller, en nog met 1e roetfilter en 1e turbo. Ik rijd stevig, maar laat de motor wel opwarmen voor ik daar aan begin. veel cruise control, af en toe lekker doortrappen dat gaspedaal, en inderdaad na rit even de motor 20-30 seconden laten doordraaien. ROnd de 10000km olie verversen en lief zijn voor je auto

Dat, tesamen met een portie geluk brengt je een heel eind. Maar vroeg of laat heb je toch een keer hoge kosten...ga daar maar van uit. Oh ja, en afremmen op de motor met mate. Brengt mij waar ik nu ben..dus doe er je voordeel mee.
Geplaatst: 10.09.2012 - 17:45
door janvanmeer
Met jouw (v50-mart) ben ik het eens. Ik ben iets verder met 300.000 KM, 1e turbo GEEN roetfilter. De 1.6d kan gewoon 500.000. Als je maar goed onderhoud. Max. 10.000 met de volsyntheet 5-30 rijden. Rustig aan rijden, niet aftrappen.
Wat gesteld wordt dat bij revisie de 1.6 voorop staat vind ik niet zo gek. Er is denk ik geen blok wat zoveel wordt toegepast. Zit in Volvo, Citroën, Ford in mega-aantallen.
Geplaatst: 11.09.2012 - 08:16
door robbie2
Dank voor de reacties !
Dus eigenlijk is de D2 een prima blok. Met goed onderhoud en een normale rijstijl kan ie nog jaren mee.
En @janvermeer, mooie opmerking dat de 1.6 veel wordt toegepast, Volvo, Citroen, Ford etc, dus logisch dat er veel in de revisie worden aangeboden !
Efin, ik heb er nu 18k op zitten dus ik zal eens een beurt afspreken.
groet
Rob