Pagina 1 van 83
V40 - De ervaringen
Geplaatst: 10.09.2012 - 09:40
door Mir
Nu er al een aantal auto's zijn uitgeleverd, lijkt het me leuk om van de eigenaren wat in-depth ervaringen te lezen.
Ik heb helaas al wat punten opgeschreven die ik terug ga koppelen aan mijn dealer:
* Het licht binnen wilden niet meer auto, hij stond op auto stand. Na aan/uit zetten van de auto werkte het weer.
* Het lijkt alsof de knoppen op slaap stand gaan. Zowel de cruisecontrol als de audio bediening reageren soms gewoon niet de 1e keer.
* Mijn approach verlichting gaat bij de 1ste poging aan en na 0.5 seconden weer uit
Maar positief ben ik ook nog

Het is een pracht auto. De adaptive cruisecontrol werkt perfect (hij houdt mooi rekening met uitlopen etc.. Trapt bijna nooit direct op de rem. Hij lijkt ook de energie-terug-win-systemen in de remmen te gebruiken om af te remmen. Hij vertraagd in ieder geval dan flink meer dat als je alleen het gas los laat, terwijl het rempedaal geen beweging geeft.)
Je merkt ook heel duidelijk dat de stuurbekrachtiging je helpt met het sturen, in scherpe bochten in hoge snelheid voel je dat hij het stuur mee vast houdt. Prettig.
Achteruit rij camera.. ik ben er nog niet helemaal aan gewend en vertrouw het nog niet 100%. Maar ook dat is een prettige feature!
Geplaatst: 10.09.2012 - 10:16
door Patrickv
* Het lijkt alsof de knoppen op slaap stand gaan. Zowel de cruisecontrol als de audio bediening reageren soms gewoon niet de 1e keer.
deze ken ik ook... soms moet je 2x drukken voordat het systeem doorheeft dat je wat wilt..
dus bijvoorbeeld op navigatie staan.. vervolgens op audio drukken. er gebeurd niets..
nogmaals drukken en audio schermen komen nu wel..
Verder had ik redelijk wat resonantie in de bestuurdersdeur welke vanmorgen is opgelost.
Zat schijnbaar een deur paneel niet heelmaal optimaal.. dus wat bijgesteld / opgevult met vilt en opgelost.
Geplaatst: 14.09.2012 - 08:45
door Swiebertje
Ik heb nu zo'n 1,5 maand mijn V40 Summum D2 diesel en heb bijna 2700 km gereden. De eerste 'kinderziektes' openbaren zich nu.
Ook ik heb last van binnenverlichting die niet meer uitwil af en toe en ook de approach verlichting gaat de 1e keer na een fractie van een seconde weer uit.
Afgelopen week stapte ik om 6 uur in de auto en mijn dig.klok gaf aan dat het half 4 was, heel vreemd, wist niet wat ik zag, hoe kan zoiets ?
Vorige week ook al het 'slachtoffer' geworden van een Volvo terugroepaktie: een klem van een slang van de intercooler zou los kunnen zitten.
Voor de rest niets dan lof, hoewel benz.verbruik tegenvalt (1 op 18/19)
Geplaatst: 14.09.2012 - 09:15
door clubbtraxx
Swiebertje schreef:Ik heb nu zo'n 1,5 maand mijn V40 Summum D2 diesel en heb bijna 2700 km gereden. De eerste 'kinderziektes' openbaren zich nu.
Dat is het risico dat je loopt als 'early adopter'. Typische kinderziektes inderdaad. Bij de volgende software update zijn dit soort dingetjes dan meestal weer gefixed. Gewoon binnenkort aan je dealer vragen of er al een update beschikbaar is zou ik zeggen.
Geplaatst: 15.09.2012 - 01:26
door Mir
Voor degene die benieuwd zijn hoe het eruit ziet en wanneer je in paniek modus moet schieten:

Geplaatst: 15.09.2012 - 09:21
door BlackcurrantV70
Heb je de approach verlichting instellingen al gecheckt in Sensus ?
Die van mijn XC60 deed het ook niet meer na de laatste Sensus update, nu bleek dat de approach verlichting "uit" stond in Sensus.
Geplaatst: 15.09.2012 - 09:41
door MichelR
@Mir -> Hoeveel kan je nog rijden als lampje gaat branden?.
Met mijn C30 kan ik dan nog zo'n 130 km en als hij gaat knipperen nog 50 km.
Geplaatst: 15.09.2012 - 10:19
door Mir
Approach werkte.
Bij +-130km gaat het oranje lampje branden. Bij +- 70 wordt de onderste (normaal witte) balk rood.
Geplaatst: 15.09.2012 - 14:34
door MichelR
Punten die hier zijn vermeld door gegeven aan dealer kunnen ze mooi even controleren voordat ik maandag mijn V40 ophaal.
Geplaatst: 16.09.2012 - 11:53
door Alexos
Ik kan de 0,5 seconden branden van de aproach verlichting beamen. Doet bij onze demo juist hetzelfde.
Als ik de approach verlichting niet gebruik dan werkt de binnenverlichting heel normaal....
Vind ook wel dat het koppelingspedaal heel moeilijk staat, aan het licht blijft hij vaak meer toeren maken (1300) omdat het pedaal niet ten einde staat, maar met geklede schoenen gaat het bijna niet anders...
Geplaatst: 16.09.2012 - 15:53
door Fietsventje
Alexos schreef:Vind ook wel dat het koppelingspedaal heel moeilijk staat, aan het licht blijft hij vaak meer toeren maken (1300) omdat het pedaal niet ten einde staat, maar met geklede schoenen gaat het bijna niet anders...
Dat vind ik een straffe uitspraak. Ik kan me moeilijk inbeelden dat een moderne auto, en zeker een Volvo, zijn pedalen op een niet-ergonomische manier plaatst. Ik heb dit trouwens tijdens mijn proefrit met de D2 geen last van gehad. Alles leek op de juiste plek te zitten!
Geplaatst: 16.09.2012 - 18:25
door The Volvoboy
Alexos schreef:
Vind ook wel dat het koppelingspedaal heel moeilijk staat, aan het licht blijft hij vaak meer toeren maken (1300) omdat het pedaal niet ten einde staat, maar met geklede schoenen gaat het bijna niet anders...
Bij het stoplicht moet je hem in z'n vrij zetten met de koppeling omhoog

Geplaatst: 17.09.2012 - 15:30
door Alexos
Ligt dan volledig aan mij....oef!
Op mijn V60 nooit last van gehad.
Geplaatst: 17.09.2012 - 21:55
door MichelR
Plas water onder mijn V40 na stil te hebben gestaan?
Iemand anders dit ook?. Lijkt me niet airco?.
Approach verlichting euvel heb ik ook...
Binnenverlichting werkt dan weer wel en geen resonantie in deur tot nu toe.
Alleen bij werkte de keyless entry niet aan de bestuurderskant maar wel aan de passagierskant?.
Wist dealer ook zo snel niets op dus morgen maar even aan de computer hangen.
Kunnen ze gelijk kijken naar de water lekkage.
Voor de rest een hele mooie en lekker rijdende auto.
Wel heel wat te leren qua bediening etc etc.
Geplaatst: 17.09.2012 - 21:56
door The Volvoboy
Water lijkt me wel van de airco
Geplaatst: 17.09.2012 - 21:59
door MichelR
Dacht ik ook maar is wel heel veel. En ook na kort stukje rijden.
Had ik met mijn C30 ook wel maar niet een grote plas.
Is geen koelvloeistof maar echt water. Hoop geen diesel.. (rook ik niet tenminste)
Geplaatst: 17.09.2012 - 22:05
door clubbtraxx
Moet haast wel van de airco zijn. Diesel ruik je meteen zoals je zelf al aangaf en koelmiddel voelt vettig aan tussen je vingers dus dat zal het ook niet zijn.
Enige wat nog kan is dan eventueel lekkage aan het ruitensproeier reservoir evt in combinatie met xeon koplamp sproeiers. Afvullen en kijken of het zakt...
Geplaatst: 17.09.2012 - 22:07
door MichelR
Komt van achter bij de motor vandaan niet van voren.
Maar ze morgen er morgen naar kijken.. Gelukkig nog niet richting Duitsland
Niets aan de hand met water.. Blijkt toch gewoon van airco af te komen wel grote hoeveelheid in vergelijk met C30.
Over niet werkende keyless entry aan bestuurderskant computer uit gelezen en blijkt storing te zijn in de antenne links achter die staat geschakeld met links voor..
Hebben ze auto 1 dag voor nodig om te zoeken wat het is.
Dus als ik terug van vakantie maar even brengen.
Kinderziektes zullen we maar zeggen.
Geplaatst: 20.09.2012 - 12:11
door Mir
Inmiddels al heel wat meer kilometers. Daarmee ook nieuwe bevindingen. Vergeet niet; Ik maak geen lijstje van de positieve punten, die zou vele malen groter zijn
* Het lijkt alsof de knoppen op slaap stand gaan. Zowel de cruisecontrol als de audio bediening reageren soms gewoon niet de 1e keer. Laatst reageerde de cruisecontrol knoppen totaal niet meer, na +-20 seconden wachten weer wel. Het hele midden console is ook zeer onbetrouwbaar qua reactie op het drukken. Soms reageert het wel in 1 keer, soms moet ik 2 keer drukken en soms werkt 10x drukken niet eens. Ik vind dit punt wel zeer vervelend.
* Als ik de auto nog niet geopend heb, gaat de approach verlichting bij de 1ste poging aan en na 0.5 seconden direct weer uit. Daarna wilde de binnenverlichting binnen ook niet meer uit, hij stond op auto stand. Na op slot zetten en open maken van de auto werkte het weer.
* Mijn rechts-voor deurpaneel trilt bij muziek mee.
* Armleuning in het midden bevat aan de zijkant hoog opstaande plastic randen (onder het t-tec matriaal), dit 'snijdt' als je er langdurig op leunt. In mijn S40 was dit gehele onderdeel zacht. Naar mijn smaak had hij overigens ook iets breder gemogen.
* Bij stationair draaien van de motor, flikkeren de lampen. Alsof ze net niet genoeg stroom krijgen
* Mijn telefoon verliest geregeld de verbinding met de auto, waarbij ik continue (en soms meerdere malen per minuut) op OK moet klikken, ik zou liever zien dat de auto automatisch opnieuw verbinding legt. Ik heb een Nokia Lumnia 800, 1 van de nieuwste telefoons. In mijn S40 had ik hier nooit problemen mee.
en voor de volgende v41

een upgrade van het ACC; laat de ACC rekening houden met links verkeer, zodat je niet rechts gaat inhalen. Voor de volgende auto

Verder werkt de ACC prachtig!
Geplaatst: 20.09.2012 - 12:25
door HakanC
Eerste 2 punten komen dus best vaak voor...