Pagina 1 van 3
Wat is zuiniger?
Geplaatst: 14.09.2012 - 13:10
door Beers!
Ik ben bezig om een V70 diesel aan te schaffen. Nog niet specifiek één op het oog, maar de wens is een handgeschakelde V70 sportedition uit 2007.
De vraag is of een 163/185 pk met 6-bak zuiniger is dan een 126 pk (met chip naar 185 pk), maar met een 5-bak.
Iemand enig idee of zelfs ervaring? Ik heb nu een GT en kan door handschakelen tot 80 euri per maand minder kosten hebben. Vandaar de zoektocht naar een handbak.
Geplaatst: 14.09.2012 - 13:16
door V70/2.4D/2003
Dat gaat geen fluit uitmaken. Verbruik zal liggen tussen de 1:12 en 1:16 of zoiets. Komt bij dat de 126 PK wel te tunen is maar dat de rest van de auto daar niet tegen kan, met name de remmerij. Gewoon de auto nemen die je graag wil.
Geplaatst: 14.09.2012 - 13:27
door 4wielen
E 80,-- per maand lagere kosten? Ik ben benieuwd hoe je dat dan voor elkaar bokst. Moet je GT gereviseerd worden ofzo?
Ik heb een GT in mijn S60 en erg veel meerverbruik heb ik er volgens mij niet van [ik rijd +/- 1:18].
Geplaatst: 14.09.2012 - 13:34
door Walter
misschien komt de auto doordat de GT zwaarder is precies in een hogere klasse? Mijn 2.4 met AT weegt 1558 kg. Die 9 kg lager had flink gescheeld in de belasting...
Geplaatst: 14.09.2012 - 15:36
door edraket
Precies, de AT's vallen net in een hogere belastingscategorie en daarnaast is een AT dorstiger.
Zelf heb ik de ervaring dat de nieuwere types ietsje zuiniger zijn, maar deze ervaring hebben maar weinig mensen. Zowel mijn vorige V70 (MY2006) als de huidige (2008), allebei met hand 6 bak doen ongeveer 1:16, of als ik erg zuinig rijd 1:18. De 2002 S60 die ik had haalde dat niet.
Geplaatst: 14.09.2012 - 18:22
door Beers!
Mijn huidige GT zit precies goed: 1549kg. De MY2007 zit er net boven, dus dat is een tientje duurder per maand (plusminus).
Ik rijd nu 1:13 en verwacht met een handbak 1:15,5. Dat is zo'n 20% goedkoper. En als je 4x per maand €100 tankt is dat dus €80 per maand voordeliger.
En volgens mij is 1:13 niet heel ongebruikelijk voor een GT met 5 versnellingen, toch?
Andere ervaringen hoor ik graag, want rijden met een GT vind ik wel erg prettig.
Geplaatst: 14.09.2012 - 18:29
door wtr_s60
Een 126pk zijn eindverhouding (dus 5de) draait best wat meer toeren dan een 6-bak 163/185PK. Tenzij je overal 90 rijdt zal 't niet veel uitmaken maar doe je veel snelweg en trap je graag eens door zal je met de 5-bak m.i. toch wel wat meer verbruiken, los van 't feit of de wagen getuned is of niet.
Ik zou sowieso voor een 6-bak manueel gaan, altijd, super soepele versnellingsbak, zuiniger dan de GT en je verliest er geen vermogen mee.
Geplaatst: 14.09.2012 - 18:38
door Bakboord1
biedt spritmonitor.de geen antwoord?
En misschien is het wel verstandiger naar een zuinigere auto te kijken dan een volvo als verbruik er echt toe doet.
Geplaatst: 14.09.2012 - 19:04
door Beers!
wtr_s60 schreef:Een 126pk zijn eindverhouding (dus 5de) draait best wat meer toeren dan een 6-bak 163/185PK. Tenzij je overal 90 rijdt zal 't niet veel uitmaken maar doe je veel snelweg en trap je graag eens door zal je met de 5-bak m.i. toch wel wat meer verbruiken, los van 't feit of de wagen getuned is of niet.
Ik zou sowieso voor een 6-bak manueel gaan, altijd, super soepele versnellingsbak, zuiniger dan de GT en je verliest er geen vermogen mee.
Ik wil ook sowieso een 163/185 pk, dus dan kom ik automatisch uit op een 6-bak. Ik heb nu een 130 pk en dat gaat prima, maar meer Nm lijkt me erg leuk.
Geplaatst: 14.09.2012 - 20:33
door diesel01
Het heeft alles met de rechtervoet te maken..
Ik heb een sport editie V70 185pk uit 2007 met GT en die doet volgens de BC 8l/100km en de ervaring leert dat de BC aan de positieve kant zit.
Mijn automaat is net geflusht en daar wordt hij zuiniger van maar hij hangt nu lekker aan de automaat en dus aan het gas dat ik soms wat enthausiast ben.
Ik ga binnenkort een beetje op het verbruik letten en dan denk ik dat ik de BC met een liter naar beneden kan krijgen
Geplaatst: 14.09.2012 - 21:01
door V70/2.4D/2003
diesel01, +1
Maar onder de streep kost het een paar centen, maar dan heb je ook wat. Wees verstandig, neem een originele 163 PK of 185 PK en je hebt meer dan voldoende Nm-ers tot je beschikking. Nu ook trouwens, maar dat is persoonlijk (zie onderschrift)
Geplaatst: 14.09.2012 - 23:02
door mga1600
Ik had een geturnde 163 pk en reed gemiddeld volgens de bc minder dan 6 l/100 km met automaat ( gesrtronic) met 5 versnellingen Niet wild rijden maar wel vlot en anticiperend en weinig file verkeer.
Geplaatst: 15.09.2012 - 09:59
door Gerardf
Ik rij ook met een 130PK met GT maar zit gemiddeld tussen de 1:15 en 1:16 (aan de pomp gemeten), ik rij wel veel snelweg kilometers.
Als je hem rustig berijddan valt he verbruik reuze mee.
Als het bedrag afzet wat je nu extra gaat inversteren t.o.v. de besparing per maand dan denk ik dat je toch nog wel een tijdje bezeg bent voor dat de inverstering er uit hebt.
Geplaatst: 15.09.2012 - 11:06
door Fore
Het maakt veel uit of je veel snelweg rijdt of niet. Ik zit met mijn 163 6H op gemiddeld 1 op 15. Zit veel stadsverkeer bij op dit moment. Veel snelweg rijd ik 1 op 16 a 1 op 17.
GT is relaxter rijden want niet zelf schakelen etc. Handbak moet ik zeggen, is ook niet verkeerd. Diesel kun je bijna schakellui rijden.
Geplaatst: 15.09.2012 - 12:07
door edraket
Beers! schreef:Mijn huidige GT zit precies goed: 1549kg. De MY2007 zit er net boven, dus dat is een tientje duurder per maand (plusminus).
Ik rijd nu 1:13 en verwacht met een handbak 1:15,5. Dat is zo'n 20% goedkoper. En als je 4x per maand €100 tankt is dat dus €80 per maand voordeliger.
En volgens mij is 1:13 niet heel ongebruikelijk voor een GT met 5 versnellingen, toch?
Andere ervaringen hoor ik graag, want rijden met een GT vind ik wel erg prettig.
Klopt inderdaad. Enige correctie is dat de GT vanaf MY2006 er net boven zit (ipv 2007).
Geplaatst: 15.09.2012 - 12:29
door sbv
De afgelopen 20000 km de BC niet gereset en deze staat op 7,4 nu bij mij. Praktijk zal het rond de 1:11,5 a 1:12 zijn
Letwel van mij is een 185 pk D5 AWD GT wel getuned. Bij heel stevig doorrijden haal ik ook wel 1:10 en bij heel kalm aan doen in Noorwegen 1:14 ruim
Geplaatst: 15.09.2012 - 16:48
door Jers3n
Praktijk bij mij is 1:13 gemiddeld over 42.000 km (nagerekend). Laatste tankbeurt na 820 stevige snelweg KM's 1:14 (95% snelweg). Beste gehaalde verbruik 1:15 (niet m'n best voor gedaan) en slechtste 1:9 (vriendin in ZH in eigen stad). Mijn ervaring is dat rustig rijden op de snelweg en weinig stads km's 'wonderen' doet voor het verbruik. En met een D5 185pk H6 AWD XC70 is het denk ik redelijk te vergelijken met sbv, waarbij de GT en de grotere luchtweerstand tov een V70 AWD elkaar m.i. redelijk op heffen. BC staat bij mij nu op 7,3 na een paar duizend km.
Geplaatst: 15.09.2012 - 17:07
door wtr_s60
Damn jullie Nederlanders, kunnen jullie niet gewoon praten over aantal liters verbruik / 100km ?

Geplaatst: 15.09.2012 - 17:13
door Fredhead
1 liter op xx kilometer vind ik persoonlijk zelfs makkelijker rekenen
Geplaatst: 15.09.2012 - 17:21
door wtr_s60
België en Nederland twee zo'n kleine landjes en toch onze koppige eigen gewoontes
