Pagina 1 van 2
'Volvo vraagt leverancier 20 procent korting'
Geplaatst: 14.09.2012 - 17:16
door Jeroen
In Nederland zou supermarktketen Albert Heijn zijn leveranciers onlangs om een korting van enkele procenten hebben gevraagd. De Zweedse autofabrikant Volvo, inmiddels in Chinese handen, lijkt de overtreffende trap te kiezen. Volgens de Zweedse zakenkrant Dagens Industri eist de autobouwer een prijsverlaging van 20 procent van zijn leveranciers.
Zonder de korting mogen de circa 400 leveranciers niet meegaan in de poging van Volvo om in 2020 de productie bijna te verdubbelen. Volvo, dat in 2010 werd gekocht door het Chinese Geely, produceerde vorig jaar 449.000 auto's waarvan de helft in Europa werd verkocht. In 2020 wil het bedrijf 800.000 auto's produceren en de afzet in China verdubbelen.
Volvo wilde het bericht in Dagens Industri niet bevestigen, maar liet wel weten dat het bedrijf hoopt meer Chinese leveranciers aan te trekken en uiteindelijk 25 procent van de onderdelen uit China te betrekken.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/562902/1 ... rting.html
Geplaatst: 14.09.2012 - 20:21
door DawnBlueED
Het artikel staat hier:
http://www.di.se/artiklar/2012/9/13/vol ... erantorer/
Voor zo ver ik het Zweeds goed heb begrepen, schrijft de krant te verwachten dat de toeleveranciers niet aan deze eis zullen kunnen voldoen en er vervolgens zal worden overgestapt op Chinese toeleveranciers. Als verantwoordelijke man wordt Axel Maschka genoemd.
Tevens meldt de krant in een ander artikel dat er 3-400 ingenieurs moeten afvloeien bij R&D
http://www.di.se/artiklar/2012/9/14/vol ... ecklingen/
Geplaatst: 14.09.2012 - 20:27
door BlackcurrantV70
Mmmm, meer Chinese onderdelen...ben ik weer blij dat we nog 2 recente Volvo's gekocht hebben....
Geplaatst: 14.09.2012 - 20:31
door DawnBlueED
Hier ook in het Engels, op de site van The Local, Sweden's news in English
http://www.thelocal.se/43232/20120914/
Geplaatst: 14.09.2012 - 21:35
door VolvoXC70
Mhhh, lekker zaken doen met Volvo zeg ::o
Nu maar afwachten of ze bij mijn volgende Volvo ook 20% van de verkoopprijs af doen.
Geplaatst: 14.09.2012 - 21:54
door Laguna-S60
Hopelijk gaat dit niet gebeuren...., kun je er donder opzeggen dat de betrouwbaarheid weg is..
Geplaatst: 14.09.2012 - 22:25
door Walter
BlackcurrantV70 schreef:Mmmm, meer Chinese onderdelen...ben ik weer blij dat we nog 2 recente Volvo's gekocht hebben....
je wil niet weten hoe veel in China geproduceerde onderdelen er al jaren in alle Volvo's zitten...
Geplaatst: 14.09.2012 - 22:26
door Walter
Laguna-S60 schreef:Hopelijk gaat dit niet gebeuren...., kun je er donder opzeggen dat de betrouwbaarheid weg is..
dat is gezwets Gerrit, Volvo kan best goede leveranciers zoeken zonder op de betrouwbaarheid te beknibbelen. Volvo gaat zijn naam toch niet te grabbel gooien?
Geplaatst: 15.09.2012 - 08:38
door BlackcurrantV70
Laat ons hopen, we weten allemaal hoe het met de betrouwbaarheid van Toyota gegaan is....
Geplaatst: 15.09.2012 - 08:42
door Volvoman
Vanmorgen ook in de Volkskrant.
Geplaatst: 15.09.2012 - 09:06
door Laguna-S60
Walter schreef:Laguna-S60 schreef:Hopelijk gaat dit niet gebeuren...., kun je er donder opzeggen dat de betrouwbaarheid weg is..
dat is gezwets Gerrit, Volvo kan best goede leveranciers zoeken zonder op de betrouwbaarheid te beknibbelen. Volvo gaat zijn naam toch niet te grabbel gooien?
BlackcurrantV70 schreef:Laat ons hopen, we weten allemaal hoe het met de betrouwbaarheid van Toyota gegaan is....
Dit staat o.a aardig met elkaar in verband..., Als het aan Volvo zelf ligt zullen ze de naam niet te grabbel gooien maar om veel in China te verkopen zullen ze toch veel Chinese spullen moeten gebruiken en daar de prijs wat mee te drukken...., en als je kijkt naar Landwind, 1 van de weinige Chinese merken die de overstap naar Europa heeft gemaakt houdt de kwaliteit en betrouwbaarheid nog wel wat te wensen over..
Geplaatst: 15.09.2012 - 09:16
door Janhertogh
Tja, misschien interessant voor aandeelhouders maar of de Volvo rijder daar in positieve zin iets van gaat merken? Dacht het niet. Uit China is nog geen enkele fatsoenlijke auto gekomen die concurrerend is met Europese of Amerikaanse. Dat een halve Volvo uit Chinees spul bestaat doet de 'Zweedse' reputatie gebaseerd op veiligheid zeker geen goed. Zullen dit de laatste levenstekenen zijn van een visieloos merk in paniek? Of wordt het dure Chinese halffabrikaat wereldwijd geaccepteerd? Ik twijfel nog..
Geplaatst: 15.09.2012 - 09:22
door Walter
hahahaha Volvo verandert niet in Landwind door de kwaliteit van de onderdelen, daar is het bij de allereerste tekening al fout gegaan
Geplaatst: 15.09.2012 - 09:36
door Ben
Jongens toch, denk nou toch eerst even na voor je iets opschrijft.
Volvo is opdrachtgever en controleert of de spullen die ze geleverd krijgen voldoen aan de eisen die ze daarvoor gesteld hebben.
Wanneer toeleveranciers niet aan die eisen voldoen mogen ze niet leveren.
Geplaatst: 15.09.2012 - 12:24
door Janhertogh
Dat Chinees spul kwalitatief minder is lijkt me evident, anders hoef je het niet te controleren. Het lijkt erop dat Volvo het Europese continent als cash cow beschouwt (Twee jaar garantie en veel te duur onderhoud zijn daar voorbeelden van) Volvo focust zich op de Chinese markt om daar voet aan de grond te krijgen. Een geste die daarbij hoort is het afnemen van mindere Chinese producten. Als Volvo rijder ben je daar direct de dupe van want indirect koop je producten die in de krochten van China zijn geproduceerd. Op de koop toe neem je de abominabele werkomstandigheden en de beperkte aandacht voor duurzaamheid en milieu. Dit is dus het authentieke Volvo anno 2012. Jammer..
Geplaatst: 15.09.2012 - 12:34
door Ben
Wat goed dat jij al die inside information met ons wilt delen Jan.
Geplaatst: 15.09.2012 - 12:55
door Janhertogh
Ach ja, daar dient een forum voor toch;) succes ermee!
Geplaatst: 15.09.2012 - 14:08
door Remon
Janhertogh schreef:Tja, misschien interessant voor aandeelhouders maar of de Volvo rijder daar in positieve zin iets van gaat merken?
Als dat de motivatie van aandeelhouders is (wat je idd veel ziet) zijn het geen aandeelhouders maar korte termijn sprinkhanen die alleen maar willen cashen. Kwaliteit gaat er op korte en lange termijn eruit eindelijk mee strijken.
Geplaatst: 15.09.2012 - 14:18
door BlackSapphire
Ben schreef:Jongens toch, denk nou toch eerst even na voor je iets opschrijft.
Volvo is opdrachtgever en controleert of de spullen die ze geleverd krijgen voldoen aan de eisen die ze daarvoor gesteld hebben.
Wanneer toeleveranciers niet aan die eisen voldoen mogen ze niet leveren.
Kan allemaal zijn Ben (en Walter), maar voor het imago - en dat is misschien wel het allerbelangrijkste in marketing - lijkt het me niet goed: Uw Volvo, nu nog chinezer...
Geplaatst: 15.09.2012 - 14:29
door DawnBlueED
Los er van of die Chinese onderdelen nu werkelijk slechter zijn dan 'made in Europe' spul is het misschien toch minder handig van meneer Axel Maschka om dit jaren te voren al van de daken te roepen.
Chinese spullen in de Volvo tast voor een niet onbelangrijk aantal Volvo eigenaars namelijk wel de beleving van de kwaliteit aan.
Ik herinner mij nog een heel gedoe medio 1985 toen Volvo de low friction redblocks met lichtere hoofdlagers en lichtere drijfstangen introduceerde .....