Pagina 1 van 2
waarom? d2 met 52 liter tank?
Geplaatst: 16.09.2012 - 13:02
door sjoerdb
wie weet waarom de d2 een 52 liter tank heeft en de d3 en d4 een 60 liter tank hebben? rijdt ie zuiniger dwingen ze je door andere maat tank eerder naar tankstation te gaan......
Geplaatst: 16.09.2012 - 13:15
door Mir
Zal wel met gewicht te maken hebben? Dat ze door de zuinige motor, minder gewicht brandstof, kleinere banden, etc. onder de CO2 grens uitkomen.
Helaas inderdaad, want ik zit met mijn Segomo banden alsnog boven de CO2 grens

Geplaatst: 16.09.2012 - 13:30
door Figaro
Mir schreef:
Helaas inderdaad, want ik zit met mijn Segomo banden alsnog boven de CO2 grens

Hoe zouden ze de CO2 uitstoot eigenlijk berekenen van de banden/velgen? Iemand een idee...
Geplaatst: 16.09.2012 - 13:31
door Figaro
Mir schreef:Zal wel met gewicht te maken hebben? Dat ze door de zuinige motor, minder gewicht brandstof, kleinere banden, etc. onder de CO2 grens uitkomen.
Dat denk ik ook, best wel jammer eigenlijk dat het geen 60 liter is, zou de actieradius nog verhogen ipv verlagen...
Geplaatst: 16.09.2012 - 13:31
door bart simpson
de rolweerstand zal er effect op hebben, 2cm meer breedte is 5 gr/km meer CO2
Geplaatst: 16.09.2012 - 14:15
door nossy
Figaro schreef:Mir schreef:Zal wel met gewicht te maken hebben? Dat ze door de zuinige motor, minder gewicht brandstof, kleinere banden, etc. onder de CO2 grens uitkomen.
Dat denk ik ook, best wel jammer eigenlijk dat het geen 60 liter is, zou de actieradius nog verhogen ipv verlagen...
Was al zo ook bij de V50, beetje jammer eigenlijk maar zal inderdaad wel een reden hebben.
Re: waarom? d2 met 52 liter tank?
Geplaatst: 16.09.2012 - 23:39
door clubbtraxx
sjoerdb schreef:wie weet waarom de d2 een 52 liter tank heeft en de d3 en d4 een 60 liter tank hebben? rijdt ie zuiniger dwingen ze je door andere maat tank eerder naar tankstation te gaan......
Voordeel is dat je een reservewiel kwijt kunt zonder op kofferuimte in te boeten. Bij de 60ltr tank icm volwaardig reservewiel past dit net niet, met de iets plattere tank van de D2 wel.
Geplaatst: 17.09.2012 - 18:46
door sjoerdb
altijd dus wel leuk om te weten...
Geplaatst: 18.09.2012 - 22:57
door sjoerdb
dus achteraf een 60 liter tank inbouwen, kan wel, maar levert dus minder ruimte op in de kofferbak. waardoor dus mogelijk een volwaardig reservewiel niet meer gaat passen.
Geplaatst: 18.09.2012 - 23:35
door clubbtraxx
sjoerdb schreef:dus achteraf een 60 liter tank inbouwen, kan wel, maar levert dus minder ruimte op in de kofferbak. waardoor dus mogelijk een volwaardig reservewiel niet meer gaat passen.
Dat lijkt me niet Sjoerd, ivm de vorm van de kofferbodem.
Die kan je natuurlijk achteraf niet zomaar veranderen, dus de 60 liter tank past er niet zondermeer onder.
Enfin, zo enorm veel verschil is het nou ook weer niet dus ik zou me er niet druk over maken als ik jou was.
Geplaatst: 18.09.2012 - 23:42
door MarioC70
Misschien een jerrycan er bij zetten in de kofferruimte,is dat wat?
Geplaatst: 19.09.2012 - 08:44
door robert-v50
Met 52 liter in een D2 rij je 950 tot 1200 km, afhankelijk van je rijstijl. Waarom dan nog 20% meer brandstof mee willen sleuren? Af en toe uitstappen en van de buitenkant van je Volvo genieten moet ook gebeuren?! (ik begrijp het wel voor privé-tankers die in Luxemburg stoppen met nog een theelepeltje peut in het vat).
Geplaatst: 20.09.2012 - 12:57
door sjoerdb
gemiddeld brandstof verbruiks fabrieksopgave is 3.6 liter op 100km. met een tank van 52 liter zou je dan 1440 km ver kunnen komen. met de 60 liter tank zou je dan al 1666 km ver kunnen komen. toch wel fijn als je pas na 1500 km hoeft te tanken...
Geplaatst: 20.09.2012 - 14:36
door robert-v50
Die 3.6 l/100km is leuk, maar moeilijk te halen (in ieder geval is het mij nog nooit gelukt om een fabrieksopgave te halen, daar heb ik het geduld niet voor). Maar goed, als het je doel is om zo ver mogelijk te komen zonder tanken (wat ik kan begrijpen voor mensen die brandstof ook voor vakanties zelf moeten bekostigen)...
Ik stop wel wat vaker en hou mezelf voor dat ik blij ben dat ik het gewicht van 10 liter diesel en een grotere tank niet mee sleur, net als een reservewiel etcetera (theoretisch zou je verbruik ook omhoog gaan met een grotere tank, maar dat zal amper meetbaar zijn).
Komt misschien ook omdat ik met mijn bumwuh iedere 800 km er 50 liter in gooi. Dan berust je in het feit dat je een goede relatie met Shell opbouwt...
Oei.. als ik mezelf teruglees lijkt het alsof het mij zo om gewichtbesparing en prestaties te doen is..terwijl ik een taartschep en de nodige tupperware laat monteren en zelf ongeveer 20 kilo te veel aan stuurspier op de bestuurdersstoel plaats - wel lekker in het midden van de auto, dat dan weer wel :cyclopsani:
Geplaatst: 20.09.2012 - 22:50
door djidee
Ben allang blij als ik hem onder de 6,5l op de 100km ga rijden. Fiesta 1.6TDCi was 8l/100km (erg onzuinig > 120 door zijn 5bak), de Focus zit nu op 6,8l/100km gemiddeld.
Rij erg veel snelweg/2x2 ongelijkvloerse 100km weg, in het noorden, rustig en de cruisecontrol vaak toch vrij royaal boven de 'fiscale adviessnelheid' (laten we 160 zeggen).
Geplaatst: 22.09.2012 - 11:28
door Alfist33
als je gewoon gemiddeld 130 km/u rijdt, hoeveel km kan je dan op een volle tank rijden (Denken jullie)?
inderdaasd ivm vakantie kilometers

Geplaatst: 22.09.2012 - 12:32
door Mir
500?
Geplaatst: 22.09.2012 - 18:24
door Alfist33
^^ dat is heel weinig
Geplaatst: 22.09.2012 - 20:12
door Patrickv
Dat haal ik zelfs met de T4

Een D2 moet toch wel wat zuiniger zijn.
Geplaatst: 25.09.2012 - 16:52
door Quota
Patrickv schreef:Dat haal ik zelfs met de T4

Een D2 moet toch wel wat zuiniger zijn.
Hangt van de grootte van de caravan af.... :razz: