Pagina 1 van 1
Motorolie en bakolie bij een S40 1.8i ?
Geplaatst: 17.04.2006 - 11:28
door Nigel
Ik had dus een lekkende oliekeerring bij de aandrijfas, wat nu gemaakt zou moeten zijn. Het viel me nu alleen op dat er toch wel wat olie van de motorolie verdwenen was en vraag ik me af, welke olie zou langs de aandrijfas kunnen ontsnappen - motorolie of bakolie. Of is dat 1 soort olie voor beide componenten (misschien wel waar gezien het feit dat er volgens het boekje 5,3 liter olie in gaat).
Heb de olie bijgevuld, maar wil graag weten of er nu motorolie verdwijnt los van de bakolie (en waar pijl je die? voor een automaat is er een eigen pijlstok).
Enfin, volgens mij geef ik het antwoord op mijn vraag zelf al in dit verwarde zondagochtendverhaal:
- mijn motor heeft een handbak en dus 1 oliesoort/reservoir voor motor+ bak
- een automaat heeft eigen bak-olie, en dus een eigen pijlstok
Correct, of niet?

Geplaatst: 17.04.2006 - 18:35
door Nigel
Hopelijk zijn er zo Volvo-fans die het wel weten, er zijn aardig wat views op het topic, maar m'n vraag is toch minder eenvoudig dan ik dacht?

Geplaatst: 17.04.2006 - 19:39
door Edwin
Het in de vraag verweven antwoord is mijnsinziens de reden van het uitblijven van een ander antwoord bericht dan je eigen antwoord en derhalve de reden van het verschoond blijven tot antwoorden van andere forumleden.
gr. Edwin.
(oliepijl van MT zit op de MT zelf tweede nippel van onder, gewoon even het peil in de gaten houden...
Als motorolie is bijgevuld tot max zal 9 v/d 10 keer het eerste 1/4~1/3 deel zó de luchtinlaat in verdwijnen. Ieder blok heeft "zijn eigen oliepeilstand" Als ie tot niet verder zakt dan het min. is het toch goed?)
Is MT èn blok vanonder droog dan kan het bijna niet dat de MT lekt. Lekt de MT wel dan moet het peil navenant zakken en de boel nat zijn.
Zakt het motoroliepeil en is het blok verder droog vanonder dan heb je waarschijnljk een lekke koppakking en dat is €€€€€.

Geplaatst: 17.04.2006 - 19:55
door Nigel
Zo, je maakt er een mooi verhaal van. Alleen misschien was de vraag-formulering dermate inconsistent van aard dat er een hiaat in het beantwoorden ervan is ontstaan.
Wat er aan de hand was is het volgende:
- Er was een oliekeerring van de aandrijfas lek, dit veroorzaakte een olie-drama onder de auto. De keerring is vervangen, dus het zou niet meer mogen lekken nu.
- Ik constateer dat er vrij veel motor olie in korte tijd opgegaan is, wat ik heb bijgevuld (hij stond op de 'min' stand en was enkele duizenden km's terug nog op het midden van het peilgedeelte).
- Mijn vraag luid hierop: is de olie opgegaan aan de lekkage of heeft de versnellingsbak (waar de aandrijfas imho uit komt) eigen olie en is de olie elders naartoe gegaan? De onderzoeksvragen die je hieruit kan destilleren zijn dan dus:
1) Delen de motor en de versnellingsbak olie of heeft de versnellingsbak eigen olie.
2) Is de lekkage bij de keerring debet aan het olieverlies, of heb ik een ander probleem (waar overigens niets op duid tot nu toe, anders dan olieverlies).
Om op je verdere opmerkingen in te gaan: het blok is helemaal droog, behalve bij de versnellingsbak door die lekke oliekeerring. Ik lees misschien je antwoord verkeerd, maar als er een ander oliepeil is voor de 'MT' (?) dan heb ik die nog niet gevonden, maar ga ik er van uit dat die gechecked is bij het vervangen van die keerring dan. Een lekke koppakking zou het volgende debacle zijn, maar dat valt dan 'gelukkig' nog binnen de garantie

Geplaatst: 17.04.2006 - 20:30
door Edwin
Vermits ik niet aanneem dat antwoorden op de vragen in casu niet gewenst zijn zal ik trachten enig repliek te geven....
En nu: cut the crap!
MT = manual transmission ergo: het betere handwerk....
1) nee
2) ja, maar dan wel van versnellingsbak olie.
Één ding snap ik niet?
1) De keerring v/d aandrijfas die de MT ingaat is vervangen en droog?
2) De MT is nog nat v/d vorige lekkage? (zoja, maak hem dan ff schoon zodat je een evt. nieuw lek snel kan ontdekken!)
3) Het motorblok is droog?
4) Het oliepeil v/d motor is nu min. Precies min of net iets erboven?
Als het oliepeil v/d motor niet verder zakt is dat misschien "zijn stand" In één van mijn vorige 850's was het minimum ook net boven het min en dat hoorde dus zo.
gr. Edwin.

Geplaatst: 17.04.2006 - 21:03
door 2403l
De olie van de motor en van de bak zijn niet hetzelfde!!!
Gebruik altijd de goede olie!
Voor de versnellingsbak is dat originele bakolie van volvo (per bak verschillend).
Voor de motor kan dat verschillen. Bij mij op het werk doen we sinds kort als expiriment castrol olie ipv shell en dat is tot nu toe goed bevallen (minder olieverbruik). Heb het bij mijn vader ook toegepast en het verbruik is met de helft afgenomen.
Controleren van de hoeveelheid olie van de bak gaat via een opening in de bak aan de voorzijde. Zit afgedekt met een plastic plug die als het goed is met de hand eruit te draaien is evt hulp met een tang.
Als het niveau goed is loopt het direct eruit of zit de olie net onder de opening.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, anders vraag maar.
Geplaatst: 18.04.2006 - 08:37
door Nigel
Edwin schreef:
Één ding snap ik niet?
1) De keerring v/d aandrijfas die de MT ingaat is vervangen en droog?
Dat zal de tijd leren, dit is nr 3 die erin is gegaan, de vorige keren ging het niet goed na vervanging.
2) De MT is nog nat v/d vorige lekkage? (zoja, maak hem dan ff schoon zodat je een evt. nieuw lek snel kan ontdekken!)
Ja, hele bodem was nog nat van vorige keren.
3) Het motorblok is droog?
Ja, alleen de onderzijde richting achteren dus niet kun je je voorstellen.
4) Het oliepeil v/d motor is nu min. Precies min of net iets erboven?
Als het oliepeil v/d motor niet verder zakt is dat misschien "zijn stand" In één van mijn vorige 850's was het minimum ook net boven het min en dat hoorde dus zo.
Heb hem gisteren bijgevuld, ik wacht het wel even af. Zou kunnen, hij stond wel pcies 1mm boven het min-streepje...
2403l, bedankt voor de uitleg, zal eens kijken of ik daar ooit bij kan komen om het peil te controleren. Moet eerst maar weer wat rijden voor ik kan beoordelen of de boel nu goed is of niet, weet in ieder geval dat het verdwijnen van de motorolie niet bij het keerring verhaal hoort...
Geplaatst: 18.04.2006 - 15:45
door v40pokemon
Nigel schreef:- Ik constateer dat er vrij veel motor olie in korte tijd opgegaan is, wat ik heb bijgevuld (hij stond op de 'min' stand en was enkele duizenden km's terug nog op het midden van het peilgedeelte).
Dus nog geen liter op enkele duizenden kilometers (3 a 4k km???) lijkt me niets verontrustends...
Geplaatst: 18.04.2006 - 16:11
door Nigel
mwoah, dan meer een liter in ~1500~2000km..
Ik verwacht van mijn auto's altijd eigenlijk nauwelijks verbruik

M'n Auditje en m'n Honda'tje verbruikten eigenlijk niets (misschien een litertjes op de 10000km ofzo. Of zijn die volvomotoren wel verbruikers?
Enfin, ik houd het in de gaten en zal bij een volgende beurt eisen dat ze er high end olie in mieteren.
Geplaatst: 18.04.2006 - 16:20
door menjo
Mijn 1.8 gebruikte totaal geen olie. Het verbruik wat jij aangeeft is nog niet verontrustend. En er gaat inderdaad veel olie in (5,3l zoals jij zegt).
Geplaatst: 18.04.2006 - 16:24
door Nigel
Oke.. goed in de gaten houden dus. Beetje verse olie erbij zo nu en dan kan ook geen kwaad, maar 't moet toch ergens naartoe 'verdwijnen' denk ik dan maar
Maargoed, bedankt voor de geruststelling, als het erger is/wordt dan horen jullie het als eerste uiteraard

Geplaatst: 18.04.2006 - 19:51
door Edwin
Een motor zonder olieverbruik bestaat echt niet hoor! Ze zeggen wel dat 1 liter op 1000 km de norm is (zelfs bij Toyota :shock: ) maar dat zou ik ook niet lekker vinden eerlijk gezegd.
Olieverbruik is er altijd, iedere keer als de zuiger in de cilinder op en neer gaat gaat er een laagje olie als smering mee en wordt dat laagje met meeverbrandt dus verbruik is er altijd.
Wat wel vaak gebeurt is dat de olie vervuilt raakt met bijvoorbeeld condenswater waardoor het peil niet lijkt te zakken (en dus feitelijk ook niet zakt) maar waarbij de olie wel verdunt wordt met water. Een lange snelle snelwegrit (altijd goed op z'n tijd

) kan dan zo maar inééns het peil een flink stuk doen zakken omdat het water dan door de hitte verdampt...
gr. Edwin.

Geplaatst: 28.04.2006 - 00:54
door 2403l
Is het al de 3e keering die erin gaat???
Heb je carterontluching al gecontroleerd?
Gaat bij korte stukjes en koud weer snel verstopt zitten en dan bouwt de motor te veel carterdruk op waardoor keeringen gaan lekken (vaak eerst de krukaskeering)
Welk bouwjaar is de auto (oudere types is snel te controleren en te schoonmaken maar raken ook sneller verstopt, zeker in de gaten houden en al helemaal bij korte stukjes en/of lpg rijden)
Geplaatst: 28.04.2006 - 09:08
door Nigel
De auto heeft als bouwjaar 96' en het was de keerring bij de linker aandrijfas uit de versnellingsbak.
Waar vind ik de carterontluchting (ik gok ergens bij de luchtfilterbak)? Dan kan ik die even controleren, hebben ze vast niet gedaan...
Geplaatst: 12.05.2006 - 11:08
door Nigel
Nigel schreef:De auto heeft als bouwjaar 96' en het was de keerring bij de linker aandrijfas uit de versnellingsbak.
Waar vind ik de carterontluchting (ik gok ergens bij de luchtfilterbak)? Dan kan ik die even controleren, hebben ze vast niet gedaan...
Eigenlijk lekt er nog steeds olie, ook na het vervangen van dezelfde keerring voor de derde keer. Maar ik kan die carterontluchting niet vinden. Ik verwachte deze in het luchtfilter te vinden, maar dat werkt duidelijk anders bij deze auto.
Kan iemand me uitleggen hoe/waar ik dit kan vinden?
Hoe ontdek ik overigens wat voor soort olie het is, misschien vervangen we de hele tijd de verkeerde keerring. De olie die druppelt voelt/ziet er het zelfde uit als de motorolie, vraag me af hoe ik het verschil met schakelbak olie zou kunnen herkennen..