Pagina 1 van 2
15 inch onder S60 (2001) past wel en toch niet
Geplaatst: 20.09.2012 - 21:49
door Pikantje
Ik heb een S60 uit 2001, het is een zgn Intro Edition met 16 inch Mimas velgen. Voor de winter heb ik ooit een gebruikte set 15 inch winterbanden op stalen velgen gekocht. Omdat 2 winterbanden versleten zijn dacht ik erover om nu maar eens een setje gebruikte 15 inch lichtmetaal aan te schaffen.
Zo gezegd zo gedaan, gebruikt setje aangeschaft (type Antlia, eigenlijk van een S70 maar wel de goede ET-waarde) en even geprobeerd. Maar nu blijken die 15 inch lichtmetalen velgen niet te passen, terwijl de 15 inch stalen velgen wel passen...?!
De lichtmetalen velgen hebben zo weinig speling bij de remklauw dat de plakloodjes tegen de klauw aankomen.
Ik weet dat er verschillende maten remschijven bestaan, maar had gehoopt dat als 15 inch staal past, dat 15 inch lichtmetaal óók past; niet dus.
Geplaatst: 20.09.2012 - 21:51
door NJ8
Geplaatst: 20.09.2012 - 22:11
door spooky202
Had hetzelfde probleem bij mijn 16" velgen (overigens wel bedoeld voor de V70N) : plaklood werd eraf geslagen door de remklauw. Oplossing was om slaglood (zo heet dat geloof ik) te gebruiken.
Geplaatst: 20.09.2012 - 22:58
door Bakboord1
Verkopen en een leuk setje 16 inch aanschaffen?
Geplaatst: 24.09.2012 - 22:26
door Pikantje
@NJ8: ET-waarde van de stalen velgen is gelijk aan de ET-waarde van de lichtmetalen velgen, dus daar ligt het niet aan
@Spooky202: heb ik ook aan gedacht, maar als er nauwelijks ruimte tussen remklauw en velg is dan voel ik me niet op mijn gemak
@Bakboord1: 16 inch winterbanden zijn meerdere tientjes per stuk duurder dan 15 inch. Verkopen levert ook geen winst op, dus dat vraagt een aardige investering.
Geplaatst: 24.09.2012 - 22:54
door Fredhead
Ik gok dat het lood bij de stalen velg wel aan de buitenkant zit?
Hier thuis staat de S60 ook op 15 inch stalen velgen en dat gaat net als bij jou goed.
Bij de lichtmetalen velgen het lood aan de buitenkant aan laten brengen zoals al geopperd is. Ziet er misschien iets minder mooi uit, maar dat lost het probleem wel op
Geplaatst: 25.09.2012 - 11:38
door spooky202
Zolang je velgen redelijk rond zijn is er weinig gevaar
Afgelopen week een Alfa 159 TI gezien... 19" velgen met enorme remklauwen. Was nog net een papiertje tussen te krijgen. Is gewoon af-fabriek zo en geen probleem.
Ook bij mijn 16" velgen is er erg weinig ruimte tussen de klauw en de velg, maar ook nog nooit probleem mee gehad (ook af-fabriek zo).
Geplaatst: 25.09.2012 - 11:42
door Ramon&Ramon
Plaklood in het midden plaatsen,dus op een andere manier balanceren de wielen..
Geplaatst: 25.09.2012 - 21:11
door toedeledoki
Zegt het balanceer apparaat niet waar je het lood moet plakken, of kun je zelf aangeven op welke manier je wilt balanceren?
Geplaatst: 25.09.2012 - 21:47
door Fredhead
Dat is zelf aan te geven.
De manier van het lood in het midden doen trouwens niet alle bedrijven.
Kost ook meer tijd dan de normale methode
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:00
door MyDJ
15 inch staal zou op mijn S60 2.5 Turbo destijds niet passen i.v.m. met de remklauw maar het paste gewoon zonder dat het aanliep e.d.
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:13
door MarioC70
2mm speling tussen de velg en remklauw is meer dan voldoende.
Geplaatst: 11.10.2012 - 20:40
door toppertje
MyDJ schreef:15 inch staal zou op mijn S60 2.5 Turbo destijds niet passen i.v.m. met de remklauw maar het paste gewoon zonder dat het aanliep e.d.
kun je nagaan hoeveel de remmen te kort schieten.
zelfs op mijn V50 2.0D passen geen 15inch wielen.
Geplaatst: 11.10.2012 - 21:15
door Quota
toppertje schreef:MyDJ schreef:15 inch staal zou op mijn S60 2.5 Turbo destijds niet passen i.v.m. met de remklauw maar het paste gewoon zonder dat het aanliep e.d.
kun je nagaan hoeveel de remmen te kort schieten.
zelfs op mijn V50 2.0D passen geen 15inch wielen.
Ik snap je redenatie niet helemaal, diameter bepaalt effectiviteit?
Geplaatst: 11.10.2012 - 21:21
door bart simpson
grotere remmen remmen idd beter
Geplaatst: 11.10.2012 - 21:29
door toppertje
Quota schreef:toppertje schreef:MyDJ schreef:15 inch staal zou op mijn S60 2.5 Turbo destijds niet passen i.v.m. met de remklauw maar het paste gewoon zonder dat het aanliep e.d.
kun je nagaan hoeveel de remmen te kort schieten.
zelfs op mijn V50 2.0D passen geen 15inch wielen.
Ik snap je redenatie niet helemaal, diameter bepaalt effectiviteit?
onder andere.
Geplaatst: 11.10.2012 - 21:42
door Quota
bart simpson schreef:grotere remmen remmen idd beter
Maar dan toch ook alleen wanneer je er meer zuigers of grotere remblokken opzet? Of remmen sec alleen grotere remschijven ook al beter?
Geplaatst: 11.10.2012 - 22:33
door Doeke Dobma
Quota schreef:bart simpson schreef:grotere remmen remmen idd beter
Maar dan toch ook alleen wanneer je er meer zuigers of grotere remblokken opzet? Of remmen sec alleen grotere remschijven ook al beter?
Inderdaad zou je zeggen dat de grotere remmen hetzelfde remmen, omdat het contactoppervlak van de remblokken gelijk blijft. Dat is immers ook zo. Maar, en dat zal wel het argument zijn waarom ze beter remmen, doordat de remschijven wel groter zijn (in diameter) zullen ze hun warmte beter kwijt kunnen, waardoor ze koeler blijven, waardoor de remkracht weer vergroot wordt.
Geplaatst: 12.10.2012 - 00:23
door MarioC70
Je vergeet een belangrijk ding.
De druk in het systeem wanneer er geremd wordt.
De remdruk per vierkante cm enz,ivm de hoofdremcilinder en de remcilinders.
De remmen van Volvo van fabriekswege zijn gewoon goed,ze gaan er echt geen remmen onder monteren die niet voldoen.
Geplaatst: 12.10.2012 - 00:32
door Johan s60
Doeke Dobma schreef:Quota schreef:bart simpson schreef:grotere remmen remmen idd beter
Maar dan toch ook alleen wanneer je er meer zuigers of grotere remblokken opzet? Of remmen sec alleen grotere remschijven ook al beter?
Inderdaad zou je zeggen dat de grotere remmen hetzelfde remmen, omdat het contactoppervlak van de remblokken gelijk blijft. Dat is immers ook zo. Maar, en dat zal wel het argument zijn waarom ze beter remmen, doordat de remschijven wel groter zijn (in diameter) zullen ze hun warmte beter kwijt kunnen, waardoor ze koeler blijven, waardoor de remkracht weer vergroot wordt.
De verhouding bel. wiel straal en straal waar de remkracht op de schijf aangrijpt wordt gunstiger, dit is de directe aanleiding waardoor het beter remt, de zgn. uitwendige overbreng verhouding