Pagina 1 van 2
Dual massa vliegwiel ?
Geplaatst: 25.09.2012 - 13:46
door Email
Vanochtend langs een volvo specialist geweest om eens samen de tik te beoordelen die goed te horen is bij het schakelen. We kwamen helaas op dezelfde conclusie uit en wel het dual massa vliegwiel. Heb veel verhalen gelezen over dit euvel op het forum en symptomen van trillende en ratelende geluiden daar heb ik (nog) geen last van. Daarom ga je wel twijfelen voordat je voor 1800 euro (+koppeling) de boel uit elkaar laat halen. Misschien zit ik nog in een vroeg stadium, maar ik kan niet tegen tikkende geluiden etc.
De bonk/tik komt voornamelijk naar boven bij iest ruwer schakelen. Als ik met heel veel beleid de koppeling op laat komen dan heb ik geen last. Bij 120 km/h schakelen van 6 naar 5 en ook terug gaat gepaard met een dubbel (dual massa) moment bij het schakelen, daarom verdenk ik ook het dm vliegwiel.
Alle motorsteunen zijn goed en van de tik in aandrijfas heb ik ook last maar deze klinkt heel anders.
Heeft er iemand zijn dm vliegwiel laten vervangen met bovenstaande symptomen of zijn er nog andere boosdoeners
Geplaatst: 25.09.2012 - 14:25
door Ramon&Ramon
Als hij het alleen bij het schakelen doet ,is het niet het vliegwiel denk ik.
Een defect vliegwiel rammelt meestal constant en de motor loopt dan ook minder mooi rond,welke specialist ben je geweest?
Geplaatst: 25.09.2012 - 14:39
door MarioC70
Kost het bij de specialist 1800 euro ex de koppeling?,dan kun je beter naar de dealer gaan,is goedkoper!
Geplaatst: 25.09.2012 - 14:47
door Email
Wat zou een ander euvel kunnen zijn. Specialist is pgauto in Papendrecht.
Hij is ook op de brug geweest en we hebben niks anders kunnen vinden.
Met de motor in een versnelling aan een wiel gedraaid linksom/rechtsom daar kon ik ook het geluid een soort reproduceren. Maar ja dan sta je zonder olie tussen de tandwielen en alle natuurlijke spelingen bij elkaar lijken een hele grote speling.
Zou het de versnellingsbak of koppeling kunnen zijn. Het geluid is wel iets van metaal tegen metaal.
1800 euro is voor de hele rattenplan inclusief koppeling. Duur ?
Geplaatst: 25.09.2012 - 14:51
door Ramon&Ramon
In je bericht staat 1800 euro plus koppeling,dat is de verwarring dus.
Geplaatst: 25.09.2012 - 17:45
door Musicus
Kijk eens naar de achterste motorsteun. Dat is de steun van de versnellingsbak. Het rubber wil wel eens 'op' zijn en daardoor zijn er geluiden hoorbaar of moeilijker schakelen. Makkelijk zelf te vervangen, er staat een super goede handleiding op het forum.
Geplaatst: 25.09.2012 - 18:24
door Email
Heb je het dan over de volgende motorsteun
Geplaatst: 25.09.2012 - 19:02
door Ramon&Ramon
Inderdaad,
Geplaatst: 25.09.2012 - 19:39
door Email
Voor +- 50 euro altijd het proberen waard natuurlijk.
Heb hem vandaag wel gezien en monteur heeft zijn schroevendraaier er tussen gehad maar dat is geen 200 Nm of meer.
Geplaatst: 25.09.2012 - 20:10
door elianmars
Dat ding heet "torsiesteun". Dat was ook het eerste dat bij me opkwam, toen ik je eerste post las.
Haal 'm maar eens los (is zo gebeurd). Zo is-ie beter te controleren dan met een schroevendraaier ertussen.
Geplaatst: 25.09.2012 - 22:06
door Gast
Dan ziet het er zo uit:
Geplaatst: 26.09.2012 - 05:27
door kuupertie
Aandrijfassen gecontroleerd ?
Geplaatst: 26.09.2012 - 08:59
door Email
Ga van de week of volgende week de torsiesteun er eens van onder halen en de olie van de versnellingsbak vervangen.
De rechter aandrijfas heeft ook speling maar dat is het echt niet.
Het lijkt toch echt uit de versnellingsbak te komen.
Geplaatst: 28.09.2012 - 15:19
door Email
Vandaag even de handen laten wapperen.
Olie versnellingsbak vervangen, een beetje verse olie is altijd lekker maar heeft niet geholpen.
Torsiesteun er van onder gehad en deze vergeleken met een nieuwe.
Ze hadden allebei evenveel speling dus dat is hem ook niet.
Heb ook 2 bouten met conisch rubber geplaatst voor de aandrijfassen.
Verder onderzoek heeft niks opgeleverd. Het is heel jammer dat er geen inspectie gat zit om je dual massa vliegwiel speling te bekijken.
Helaas nog geen vinger op de zere plek kunnen leggen maar verdenk zelf nog steeds het DM vliegwiel.
Dit omdat er ook radiale veren in zitten die misschien teveel speling hebben of vast zitten en dan juist een bonk veroorzaken bij het ont- en koppelen en stevig pulsgewijs gas geven
Niemand ervaring me teveel speling in het DM vliegwiel
Geplaatst: 28.09.2012 - 15:21
door MarioC70
Volgens mij ben je bij iemand geweest met verstand van zaken en heeft je advies gegeven?
Wat was de uitslag daarvan?
Degeen waar je geweest bent heeft al een honderdtal van die vliegwielen vervangen,die weet dus van de hoed en de rand.
Vliegwielen gaan inderdaad wel is stuk,maar dan hoor je vaak flink ratelen of rammelen enz en vaak loopt de motor dan ook onregelmatig..
De bakken zelf rammelen ook vaak door de tandwiel en hoofdas spelingen,die bij elkaar opgeteld,die spelingen,veroorzaken een rammel in de bak,waar weinig aan te doen is,dat komt vaak voor!
Geplaatst: 28.09.2012 - 15:39
door Ramon&Ramon
Er is maar een manier om daar achter te komen,een nieuwe monteren!
Vliegwiel plus koppeling!
Geplaatst: 28.09.2012 - 15:44
door MarioC70
Ramon&Ramon schreef:Er is maar een manier om daar achter te komen,een nieuwe monteren!
Vliegwiel plus koppeling!
Weet je wat dat kost!

Geplaatst: 28.09.2012 - 15:54
door Email
De uitslag stond in het vorige bericht en heeft allemaal niks opgeleverd.
Ik heb deze auto nu 2 jaar en dit euvel heeft er van begin nooit ingezeten.
Het is echt iets van de afgelopen maanden.
Heb inderdaad links en rechts advies gewonnen maar ook zij hebben allen niet gelijk een verklaarbaar antwoord en dat van de hoed en de rand dat weet ik soms nog niet.
Natuurlijk dat alle spelingen bij elkaar een redelijke speling is maar meerdere hebben dat gehoord en vinden het normaal klinken.
Geplaatst: 28.09.2012 - 16:14
door Ramon&Ramon
Degeen waar je bent geweest die weet er wel wat van af weet ik uit ervaring!
Geplaatst: 28.09.2012 - 16:21
door Email
die reactie had ik wel verwacht maar dat is niet degene die ik bedoel,
dat is de volvospecialist.