Pagina 1 van 1
Wel of geen DSTC en voorbereiding stoelverwarming V70
Geplaatst: 26.09.2012 - 22:30
door Classic
Ik ben op zoek naar een V70 D5 automaat van modeljaar 2005, 2006 of 2007. Twee opties die ik per se wil, zijn DSTC (volwaardig ESP, niet alleen traction control, dus) en stoelverwarming. In verband daarmee heb ik 2 vragen:
1) Heel vaak zie ik auto's aangeboden worden die volgens de advertentie wel DSTC (of in de volksmond ESP) hebben, maar vervolgens zie ik niet de bekende DSTC-knop onder aan de middenconsole. Vrijwel altijd zijn dat auto's uit 2006 of 2007. Zat bij de laatste bouwjaren de DSTC-knop niet meer op die plek of kloppen de advertenties gewoon niet?
2) Is bij auto's die geen stoelverwarming hebben (dan zitten er twee loze knoppen op de middenconsole) deze wel voorbereid/voorbedraad? Alleen een kwestie van schakelaars of moeten er ook verwarmingsmatjes in? En hoeveel kost het in dat geval als je de dealer de stoelverwarming werkend wilt laten maken?
Geplaatst: 26.09.2012 - 22:37
door Herbe089
@1) DSTC is bij deze modellen in- of uit te schakelen met de linker handel op je dash, heb zelf een D5 MY2007 met DSTC
@2) Weet ik niet, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.......
Geplaatst: 26.09.2012 - 22:42
door Diesel70
Op de eerste vraag kan ik je antwoorden dat de DSTC-knop van het dashboard is verdwenen en verhuisd naar de handel van de boardcomputer.
(is in ieder geval bij een MY07 zo)
Stoelverwarming kan ik je niet zeggen. Volgens mij is het niet voorbereid. Er zijn een aantal op het forum die het later hebben ingebouwd, maar de kosten waren volgens mij vrij hoog. Ook geen idee of dit nog wel kan bij de modellen van na de face-lift in 2004. (iets met aanmelden in de computer, ECC-softwareopnieuw laden en dan maar hopen dat het werkt)
Waarom niet meteen even verder kijken naar een wagen met stoelverwarming? De meeste hebben het wel en de meerprijs van een compleet uitgerust model is waarschijnlijk net zo veel als het later installeren van stoelverwarming.
Geplaatst: 26.09.2012 - 22:43
door Turbodesk
DSTC is volgens mij standaard geleverd vanaf de modellen 2006. En deze schakel je in en uit met de hendel waar je ook je boordcomputer mee bediend.
Als er geen stoelverwarming aanwezig is, is het bijna ondoenlijk om dat zelf nog te maken. De matten zitten dan niet in de stoelen, de knoppen zijn niet aanwezig. Bedrading zal er wel zijn. De benodigde software is niet geladen.
Kortom een hele poespas.
Geplaatst: 26.09.2012 - 22:50
door Diesel70
Gaat snel met de antwoorden....
Geplaatst: 26.09.2012 - 23:19
door Classic
Thanks, duidelijk. Achteraf stoelverwarming monteren is dus geen optie en DTSC-bediening zit op latere modellen elders.
Geplaatst: 26.09.2012 - 23:44
door w.stif
Ik heb een DSTC knop links op mijn middenconsole, mijn V is van 2002 en dat was toen een optie.
Stoel verwarming achteraf in/ombouwen is niet mogelijk. Te amslachtig
Ik heb dit nagevraagd toen ik mijn oude "kaal plukte" om mijn nieuwe op te leuken.
Had nml half leer met stoelverwarming.
Heb nu vol leer zonder stoel verwarming maar met stand kachel!
Geplaatst: 27.09.2012 - 06:15
door dieselpower
[quote="Turbodesk"]DSTC is volgens mij standaard geleverd vanaf de modellen 2006. En deze schakel je in en uit met de hendel waar je ook je boordcomputer mee bediend.
quote]
Ik heb een V70, my2006 (27-06-2006), en bij zij zit de knop voor DSTC nog in de middenconsole.
Enuhhhh, stoelverwarming heb ik ook.

Geplaatst: 27.09.2012 - 10:12
door Jers3n
Vanaf MY05 (dus vanaf medio 2004, tegelijk met facelift) is DTSC standaard.
In de eerste jaren na de facelift zat de knop hiervoor nog op de middenconsole, vanaf MY07 (medio 2006, te herkennen aan de knippers in de spiegels) geschied het bedienen van de DTSC middels de board-computer (draai- en resetknop op linker hendel).
Behalve de voor de R daar zit de knop onveranderd op de middenconsole.
Of bij de post-facelift modellen de bedrading van de stoelverwarming is voorbereid durf ik niet te zeggen, daar deze bij deze modeljaren geheel los van het CANBUS netwerk functioneert, met naar ik begrepen heb losse bedrading.
Maar ook mijn advies zoek er een die de stoelverwarming al heeft, prijs verschil zal gering zijn en inbouwen is zeker duurder, zo niet onmogelijk.
Geplaatst: 27.09.2012 - 10:19
door ivoandriessen
Jers3n schreef:
Of bij de post-facelift modellen de bedrading van de stoelverwarming is voorbereid durf ik niet te zeggen, daar deze bij deze modeljaren geheel los van het CANBUS netwerk functioneert, met naar ik begrepen heb losse bedrading.
Dit klopt niet hoor, stoelverwarming loopt wel degelijk via de canbus. Al durf ik ook niet te zeggen of de bedrading voorbereid is, bij mij zat het er al in.
Geplaatst: 27.09.2012 - 11:13
door Jers3n
ivoandriessen schreef:Jers3n schreef:
Of bij de post-facelift modellen de bedrading van de stoelverwarming is voorbereid durf ik niet te zeggen, daar deze bij deze modeljaren geheel los van het CANBUS netwerk functioneert, met naar ik begrepen heb losse bedrading.
Dit klopt niet hoor, stoelverwarming loopt wel degelijk via de canbus. Al durf ik ook niet te zeggen of de bedrading voorbereid is, bij mij zat het er al in.
Ik heb het over de na-facelift modeljaren, vraag het anders even na bij M@rcel, ik heb begrepen hij kan deze niet aansturen omdat ze niet op de CANBUS zitten.
Geplaatst: 27.09.2012 - 11:31
door Jers3n
Even gezocht en
onderstaande gevonden:
M@rcel schreef:Ik heb vandaag een aantal uren gemeten aan een V70/MY2007. Ik heb geconstateerd dat deze auto softwarematig identiek is aan de S80/MY2005 waar ik al eerder aan heb gemeten. Dat is mooi.
Inmiddels heb ik ook het sterke vermoeden dat de XC90 ondersteund kan worden. Ook dat is mooi. Ik zoek daarom twee XC90's (MY2003 en MY2004) voor een korte test.
Minder mooi is dat de struktuur van deze auto's (lees: alle S60, V/XC70, S80, XC90 van MY2005 en nieuwer/later/jonger) ernstige gevolgen heeft voor de extra funktionaliteit die ik kan realiseren middels de VCE-software.
Ik heb hieronder een overzichtje staan van de funktionaliteit zoals die in de nieuwe versie (5.x) van de VCE-software geboden zal gaan worden. Per onderdeel heb ik aangegeven of een optie wel/niet gerealiseerd kan worden voor de modellen vanaf MY2005. Graag zou ik horen of het dan nog steeds interessant genoeg is voor eigenaren van deze auto's om de investering te doen. Voor alle duidelijkheid: de prijs voor deze auto's blijft gelijk aan de prijs voor de oudere modellen.
S60, V/XC70, S80, XC90 2005 en jonger
- Deuren:
- ontgrendelen bij voorportier openen: OK
- Spiegels:
- Ramen:
- auto-up: niet nodig
- wis na wis/was: niet mogelijk (SWM niet op canbus, wissermotor niet via LScan)
- ramen/dak via AB:
- voorramen/dak: OK
- achterramen niet mogelijk (motoren niet aanstuurbaar)
- Verlichting:
- Knipperlichten: niet mogelijk (SWM niet op canbus)
- groot licht uitbreiden met mistlichten: niet mogelijk (mistlicht niet via LScan)
- approch uitbreiden
- dimlichten en mistlichten: niet mogelijk (lichten niet op LScan)
- achteruitrijlichten: OK
- klimaat:
- standkachel: waarschijnlijk OK
- stoelverwarmingen: niet mogelijk (niet op canbus)
- diversen:
- gaugesweep: waarschijnlijk OK
- HUxxx volunme laag bij achteruit: OK
- TrackScan: OK
Geplaatst: 28.09.2012 - 08:58
door ivoandriessen
Oh ja, aloude vergissing tussen pre en post. Mea culpa.
Misschien beter om in MY te spreken

Geplaatst: 28.09.2012 - 20:15
door Bakboord1
In een ander topic is dit al voorbij gekomen en daar was het voorbereid. Betreft een 2001 bouwjaar.
Geplaatst: 28.09.2012 - 20:29
door ivoandriessen

dat was inderdaad ook al de conclusie...
Geplaatst: 29.09.2012 - 10:52
door Bakboord1
Aangezien het VCE verhaal na jouw post dit tegensprak heb ik nog eens in normaal nederlands de conclusie getrokken. Kan me voorstellen dat het voor sommigen te technisch wordt met canbus, vce, etc.
Geplaatst: 30.09.2012 - 08:21
door ivoandriessen

ik moet gewoon eens leren lezen
