Pagina 1 van 3

Dagrijverlichting

Geplaatst: 27.09.2012 - 14:28
door Fmol11
Mede Volvo-enthousiastelingen,

Ik heb sinds ik mijn V40 besteld heb dit forum met belangstelling gevolgd, en heb nu zelf ook een vraag. Ik hoop mijn V40 overigens begin november in ontvangst te mogen nemen.

Op de V40 zit zoals jullie weten dagrijverlichting. Zeker de led-verlichting vind ik zelf mooi ogen. Alleen is het standaard zo dat bij dagrijverlichting de achterlichten niet branden. Weet iemand of dit aangepast kan worden?

Ik zou dat zelf om twee redenen graag willen. Ten eerste vind ik het niet mooi als een auto geen verlichting heeft. Daarnaast vind ik het - zeker gezien het weer in Nederland - veiliger om de achterlichten aan te hebben. Je bent daardoor veel beter zichterbaar. In mijn huidige auto heb ik ook eigenlijk altijd de lichten aan, maar deze beschikt nog niet over dagrijverlichting.

Persoonlijk vind ik het ook opmerkelijk dat dit zo geregeld is. Ik heb eens een tijdje een volvo V70 tot mijn beschikking gehad, en daarbij kon je de lichten helemaal niet uitschakelen. Vanuit veiligheidsoogpunt is ook altijd gezegd dat je lichten aan moet doen, ook overdag.

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken, en of iemand al weet of dit bij de garage aangepast kan worden.

Geplaatst: 27.09.2012 - 15:12
door Ramon&Ramon
Dat kan helaas niet, ook wettelijk gezien niet...
De enige optie is je licht aanzetten,maar dan gaat de dagrijverlichting uit...

Geplaatst: 28.09.2012 - 11:15
door Fmol11
Ramon&Ramon,

Uit welke wetgeving blijkt dat dit niet in combinatie mag? Ik heb wel gelezen dat je niet en de dagrijverlichting en andere verlichting voor mag voeren, maar over de combinatie dagrijverlichting en achterlichten lees ik nergens iets terug.

De optie van het aanzetten van het gewone licht bestaat uiteraard, maar dan zitten de Ledlampjes voor niets in de bumper, en dat vind ik ook zonde. Bovendien kun je de lampen dan niet op automatisch zetten, zodat ook niet automatisch de verlichting van het dashboard en de navi worden aangepast.

Geplaatst: 28.09.2012 - 11:54
door blastaway
Het moet wel kunnen hoor. In Denemarken viel mij op dat alle Audi's met DRL's ook de achterlichten hadden branden. Dus lijkt mij wel aan te zetten softwarematig.
Natuurlijk kijk ik dan niet naar ons wetboek.

Geplaatst: 28.09.2012 - 12:03
door Ramon&Ramon
Ook softwarematig kan het niet bij Volvo...

Geplaatst: 28.09.2012 - 12:04
door Ramon&Ramon
Dagrijlichten gaan uit als je de gewone verlichting aanzet,dan heb je dus geen achterlichten met dagrijverlichting,ook Audi heeft dat niet volgens Audi hier in De Meern..

Geplaatst: 28.09.2012 - 12:31
door JeroenSpock
En als je het stadslicht aan doet, gaat dan een apart lampje aan of blijven de led's aan?

Geplaatst: 28.09.2012 - 12:44
door Ramon&Ramon
als je het stadslicht aandoet gaat dagrij uit..

Geplaatst: 28.09.2012 - 12:53
door Fmol11
blastaway schreef:Het moet wel kunnen hoor. In Denemarken viel mij op dat alle Audi's met DRL's ook de achterlichten hadden branden. Dus lijkt mij wel aan te zetten softwarematig.
Natuurlijk kijk ik dan niet naar ons wetboek.
Ik heb gelezen dat je bij Audi in de boordcomputer iets kan veranderen (landkeuze), waardoor hierin verschillen kunnen onstataan. Bijvoorbeeld omdat de wetgeving ergens eist dat altijd lampen branden.

Ik ben benieuwd of zoiets voor de V40 ook mogelijk is. Wellicht een software aanpassing, of het koppelen van een ander draadje of zoiets. Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn, zodra de motor aangaat gaan de achterlichten branden. De voor verlichting is dan afhankelijk van de lichtsensor.

Geplaatst: 28.09.2012 - 13:20
door MarioC70
Kan niet bij een Volvo!
Is softwarematig niet aan te passen...

Geplaatst: 28.09.2012 - 13:32
door diesel01
Afgelopen maandagnacht iemand in een V50 achter mij in de buurt van Beilen die, of zijn dagrijverlichting samen met dimlicht had branden of xenon in zijn breedstraler had, gezien de waas van verlichting.
Hij reed mij achterop, ik had 150 op de klok waarna hij voor mij bleef rijden en niet door trok.
Eenmaal er voorbij bleef hij achter ons rijden een drivE komt tov een D5 "on the long run" dan toch te kort. @hashtag Beilen-Assen in 7 minuten.

Geplaatst: 28.09.2012 - 13:34
door MarioC70
Als de importeur zegt dat het niet aan te passen is,dan ben ik benieuwd naar degeen die het wel voor elkaar krijgt!

Geplaatst: 28.09.2012 - 13:40
door JeroenSpock
Dat is bij alle merken toch zo? Dealer (importeur, ook goed) zegt dat het niet kan, en vervolgens krijg je iets toch voor elkaar. Maar het kan echt niet hoor.

Dus dit ook, desnoods met een paar extra draden en diodes.

Geplaatst: 28.09.2012 - 14:09
door Ramon&Ramon
canbus in de knoop helpen is zo gebeurd!

Geplaatst: 28.09.2012 - 14:38
door Giesti
Heb het hier in België eens aan een dealer gevraagd..
Het zal wel op één of andere manier te omzeilen zijn.
Hangt er dan wel vanaf of dit softwarematig moet gebeuren of als dit technisch (elektro-mechanisch) kan.

En hoeveel dit kost kan ik niet inschatten.
Opzoekwerk + uitvoeren, dat kan gaan van 120 euro tot 300 euro excl. BTW (denk ik, is moeilijk in te schatten, 120 euro gaat over 2 uren werk).

Geplaatst: 28.09.2012 - 14:44
door Ramon&Ramon
Fijn advies dan,die weten dus niet waar ze het over hebben..
Bij knoeien is de garantie ook voorbij namelijk.

Geplaatst: 28.09.2012 - 14:56
door jaapburg
Dagrijverlichting is alleen aan als de dimlichten uit zijn, dit ter veiligheid/zichtbaarheid overdag als mensen veelal zonder licht rijden.

Als je dimlicht inschakeld gaat je dagrijverlichting uit, of brand het nog op 30%.

Volvo rijders hebben over het algemeen het dimlicht gewoon aan, zoals het hoort, voor en achter goed zichtbaar resulteert toch in minder ongelukken.

Dagrijverlichting is gewoon een hype, net als die domme bochtenverlichting waarbij je mistlicht aangaat als je de bocht neemt. Echter dagrijverlichting is verplicht geworden bij auto's vanwege het veiligheidsaspect.

Geplaatst: 28.09.2012 - 15:16
door MarioC70
Ik zie het nut van dagrij verlichting niet zo,als de achterlichten niet mee branden,heeft niet zo veel met veiligheid van doen op deze manier.
Voor moet je gezien worden,maar achter is totaal onbelangrijk,rare regelgeving,maar dat zijn we in dit land wel gewend.

Geplaatst: 28.09.2012 - 15:22
door diesel01
MarioC70 schreef:Ik zie het nut van dagrij verlichting niet zo,als de achterlichten niet mee branden,heeft niet zo veel met veiligheid van doen op deze manier.
Voor moet je gezien worden,maar achter is totaal onbelangrijk,rare regelgeving,maar dat zijn we in dit land wel gewend.
Europa, het is een europese wet die verplicht dagrij verlichting te hebben.

Geplaatst: 28.09.2012 - 15:27
door MarioC70
Ja,dan nog!