Dag allemaal,
Ik heb al eerder een topic geopend aangezien mijn motor heel slecht loopt:
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=43748&highlight=
Nou had ik net het idee om weer eens de foutcodes uit te lezen en ik kwam stuitte op de code 1-2-1 bij het benzine systeem.
De vraag is: heeft dit met elkaar te maken? Wat moet ik nu precies gaan doen?
Foutcode 1-2-1
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Welk type motor heb je?
Die storingscode is,of een lekkage in het vacuumsysteem,bij een B18U de twee vacuumslangetjes achter de monopoint carburateur,in 1 slangetje zit een restrictie,
Maf sensor storing,ivm met die vacuumlekkage enz
Uit en inlaatpakking niet stuk?
Kleppen te strak?
Die storingscode is,of een lekkage in het vacuumsysteem,bij een B18U de twee vacuumslangetjes achter de monopoint carburateur,in 1 slangetje zit een restrictie,
Maf sensor storing,ivm met die vacuumlekkage enz
Uit en inlaatpakking niet stuk?
Kleppen te strak?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
frank460 schreef:1.8i uit 1996... Kleppen te strak? Hoe kom ik daar achter?
Maar heeft deze code nou ook te maken met het probleem uit die link?
Klepspeling opmeten dus!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Welk type motor is het precies
Een B18U
of een B18FP
Een B18U
of een B18FP
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
- Locatie: Rotterdam
B18U... Hoe meet je die klepspeling dan? Zoals je in die link kan zien heb ik vaker last gehad van een afslaande motor en mijn vraag was of dat dit er mee te maken heeft? Maar dit zal ik ook eens allemaal na gaan dan...
En hoe check ik de staat van de in- en uitlaatpakking?
En hoe check ik de staat van de in- en uitlaatpakking?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
121 is storing luchtdruksensor oftewel MAP sensor. (@Ramon, de MAP kan wel maf zijn, maar is geen MAF )
De MAP zit tegen de paravaan, dat is de water opvang bak onder de voorruit. De map is een klein rechthoekig kastje met GM erop, een stekker en een vacuüm slangetje wat naar het inlaatspruitstuk loopt. Check eerst het slangetje op lekkage, vooral de bocht waar het slangetje door de paravaan gaat. Dus even de 2 schroefjes losdraaien en de map eraf halen zodat je het goed kan checken.
De MAP zit tegen de paravaan, dat is de water opvang bak onder de voorruit. De map is een klein rechthoekig kastje met GM erop, een stekker en een vacuüm slangetje wat naar het inlaatspruitstuk loopt. Check eerst het slangetje op lekkage, vooral de bocht waar het slangetje door de paravaan gaat. Dus even de 2 schroefjes losdraaien en de map eraf halen zodat je het goed kan checken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Typfoutje,Maf sensor is de luchtmassameter...
Bedoelde de MAP,ivm de slangetjes die ik aangaf..
Maf is Mass Air Flow sensor..
Bedoelde de MAP,ivm de slangetjes die ik aangaf..
Maf is Mass Air Flow sensor..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
- Locatie: Rotterdam
Bedoel je dan dat zwarte echt onder de voorruit? Onder dat plastic kapje?
Dus niet in de motorruimte? Had net even gekeken maar
ik kwam niks tegen met GM er op?
Maar heeft dit dan te maken met dat de motor ook afslaat en
Onregelmatig loopt of is dit dan weer een nieuw probleem?
Dus niet in de motorruimte? Had net even gekeken maar
ik kwam niks tegen met GM er op?
Maar heeft dit dan te maken met dat de motor ook afslaat en
Onregelmatig loopt of is dit dan weer een nieuw probleem?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Onder je voorruit heb je een geul lopen, van links naar rechts. Hier komt regenwater en bladeren in terecht, dit staat in open verbinding met de buitenlucht. Aan de linkerkant zit er een zwart plastig kap, van voor naar achter en beginnend aan de linkerkant en dan een cm of 30? naar rechts toe. Hier zie je ook afwateringskanaaltjes zitten. Als je die kap wel haalt zie je de map sensor. Klein kastje, cm of 5 bij 3 ofzo. Als je de letters GM niet ziet staan, moet je hem omkeren, dan zal het wel op de onderkant staan.frank460 schreef:Bedoel je dan dat zwarte echt onder de voorruit? Onder dat plastic kapje?
Dus niet in de motorruimte? Had net even gekeken maar
ik kwam niks tegen met GM er op?
Over het algemeen zou ik zeggen, loop ALLE luchtslangetjes een na, er is een behoorlijke kans dat na al die jaren er scheurtjes in zijn ontstaan. Veelal is dit bij overgangen of op plekken waar ze langs andere slangen/draden/carrosserie schuren. Besteed hier echt even goed aandacht aan.
2e ding is, maak al je electrische contacten(van sensoren) eens goed schoon. Stekkers los halen, contactvlakken opschuren, contactspray erop en weer aansluiting. 'klem' contacten weer even met een schroevendraaier aandrukken, zodat ze weer goed klemmen.
Grote kans dat je problemen 'kosteloos' te verhelpen zijn door bovenstaande...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Hier zit ie onder:
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 27.05.2012 - 23:32
Het is alweer even geleden dat ik nog sleutelde aan de 400 serie, maar in mijn beleving hadden die B18U motoren geregeld last van een lekke inlaatspruitstukpakking wat genoemde klacht ook kan veroorzaken.
Volvo V50 2.0D '04, 200k+
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat klopt,dat was al voorbij gekomen,zou zomaar kunnen.
Denk dat je beter keer bij iemand langs kunt gaan met kennis van de B18U motor.
Als je zelf al niet weet wat wat is,dan wordt het moeilijk zoeken!
Denk dat je beter keer bij iemand langs kunt gaan met kennis van de B18U motor.
Als je zelf al niet weet wat wat is,dan wordt het moeilijk zoeken!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
- Locatie: Rotterdam
Ik heb de map sensor eens los gehaald om te kijken wat het nou precies is.
Vervolgens ben ik een rondje gaan rijden en de auto reed weer perfect
Heb de foutcode nog niet uitgelezen maar kan/mag ik concluderen dat de map
sensor het probleem is of...?
Vervolgens ben ik een rondje gaan rijden en de auto reed weer perfect
Heb de foutcode nog niet uitgelezen maar kan/mag ik concluderen dat de map
sensor het probleem is of...?
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1290
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Dat betwijfel ik, als er niks op het slangetje zit zuigt ie valse lucht aan. En, de map geeft natuurlijk waardes door aan de ecu, dus als je die weghaalt, misleid je de ecu.
Maar, haal er eens 1 van de sloop. Kun je het proberen. Ik dacht dat je de map sensor ook door kan meten.
Maar, haal er eens 1 van de sloop. Kun je het proberen. Ik dacht dat je de map sensor ook door kan meten.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 27.02.2011 - 22:50
- Locatie: Rotterdam
Gisteren heb ik dus even de map sensor los gehaald en weer terug gedaan.
Vervolgens ging ik rijden en het leek alsof al m'n problemen waren verholpen.
M'n vader heeft de auto een dag mee gehad en die zei ook dat de
auto gewoon goed reed.
Vanavond weer uitgelezen maar kreeg toch een 1-2-1 foutmelding.
Het bizarre is dat de motor weer heel onregelmatig liep, zie link aan begin van deze topic,
en toen ik de map sensor er een keer even los had gehaald weer liep als nooit te voren.
In kort, ik heb om de zoveel tijd dat de auto heel veel moeite heeft om de motor draaiende te houden of gewoon af slaan. Toen heb ik weer eens een keer de auto uitgelezen en kreeg ik de 1-2-1 foutmelding en ben ik deze topic gestart.
Begrijpen jullie het nog?
Vervolgens ging ik rijden en het leek alsof al m'n problemen waren verholpen.
M'n vader heeft de auto een dag mee gehad en die zei ook dat de
auto gewoon goed reed.
Vanavond weer uitgelezen maar kreeg toch een 1-2-1 foutmelding.
Het bizarre is dat de motor weer heel onregelmatig liep, zie link aan begin van deze topic,
en toen ik de map sensor er een keer even los had gehaald weer liep als nooit te voren.
In kort, ik heb om de zoveel tijd dat de auto heel veel moeite heeft om de motor draaiende te houden of gewoon af slaan. Toen heb ik weer eens een keer de auto uitgelezen en kreeg ik de 1-2-1 foutmelding en ben ik deze topic gestart.
Begrijpen jullie het nog?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Zijn de slangetjes heel die achter de monopiont zitten en degeen die naar de MAP gaat?
Is er in de stekker van de map geen draadje los,even onder het afdichtrubbertje kijken of er niets stuk is of groen uitgeslagen.
Zit de restrictie in het vacuumslangetje naar de map toe?
Dat is een klein koperen busje.
Is er in de stekker van de map geen draadje los,even onder het afdichtrubbertje kijken of er niets stuk is of groen uitgeslagen.
Zit de restrictie in het vacuumslangetje naar de map toe?
Dat is een klein koperen busje.