Pagina 1 van 2
Verbruik plotseling hoger
Geplaatst: 30.09.2012 - 11:53
door Darmee
Mijn V70 D5 Geartronic heeft altijd rond 1:14,2 gebruikt. Sinds een paar maanden is het verbruik rond de 1:13.
Dat is niet wat die zwakzinnige boordcomputer meldt, maar de uitkomst van een berekening van de getankte liters en de kilometerstanden.
De motor is een oer D5, dus zonder roetfilter van fabriekswege. Toen ik de auto kocht bij kilometerstand 72.000 is er het gratis Volvo after market roetfilter onder gehangen. De kilometerstand is nu 200.000.
Zover ik weet wordt dat roetfilter niet geregenereerd. Zou het kunnen zijn dat dat roetfilter vol zit? En wat moet je dan doen?
Of kunnen er heel andere oorzaken zijn?
Geplaatst: 30.09.2012 - 13:02
door Steven Volvo
Tank je steeds dezelfde brandstof? Rijd je dagelijks nog dezelfde stukken? Meer cruise control dan vroeger? Magische kabouter?
Geplaatst: 30.09.2012 - 13:38
door Ramon&Ramon
Als de buitentemperatuur daalt,wordt het verbruik meestal iets hoger.
Is de auto al is uitgelezen?Distributie onlangs vervangen?
Luchtfilter niet vervuild?
Inlaat lucht lekkage?Intercooler!
Geplaatst: 30.09.2012 - 13:56
door wtr_s60
Ik zeg dat 't die rotfilter is.
Geplaatst: 30.09.2012 - 14:07
door Ramon&Ramon
Je bedoeld denk ik Ro(e)tfilter
Geplaatst: 30.09.2012 - 14:36
door w.stif
Wanneeer heeft hij voor het laatst een goede beurt gehad.
Eentje met alles d'r op en d'r aan.
Banden spanning dus ook.
Hoe is de uitlijning.
Heb zo'n verhaal ook ooit eens gehoord, en toen hadden ze in de route naar
het werk maarliefst vier rotondes gemaakt.
Of heeft zoon lief misschien zijn rijbewijs gehaald, en dus ook gebruiker van je wagen
Geplaatst: 30.09.2012 - 14:39
door MarioC70
Of de tank lek,sjonge jonge.

Geplaatst: 30.09.2012 - 19:24
door wtr_s60
Ramon&Ramon schreef:Je bedoeld denk ik Ro(e)tfilter
Nee ik bedoelde echt wel
ROTfilter. Is geen typfout.
Geplaatst: 01.10.2012 - 20:01
door ovlov058
Dat rotfilter andersom plaatsen, is ie zo propergeblazen
Maar wel in nederland doen

Geplaatst: 01.10.2012 - 20:42
door Plein69
Komt hij goed op temperatuur?
Ik bemerkte bij mijn S80 dat het verbruik iets hoger werd en langer er over deed om op temperatuur te komen.
(2 weken terug in oostenrijk zeker was het 2 graden en berg op liep de temperatuur meter terug richting koud)
Thermostaat vervangen en weer snel op temperatuur en verbruik weer normaal. Nadat hij er uit was constateerde ik dat hij een aardig stukje open bleef.
Richard
Geplaatst: 01.10.2012 - 22:17
door Bakboord1
Theoretisch rijdt je met koude lucht zuiniger omdat hier meer zuurstof in zit. Het duurt echter wel langer voordat je auto op temperatuur is.
Geplaatst: 01.10.2012 - 22:25
door sbv
aftermarket filter vol ?
Geplaatst: 02.10.2012 - 12:57
door Rippie V70
aftermarket filter vol ?
Aftermarket is een half-open filter. Kan dus niet verstopt raken.
Ik zou het eerde in het inlaattraject en de verstuivers zoeken.
Geplaatst: 02.10.2012 - 13:10
door dutchlimits
Ik dacht toch ook dat als je thermostaat niet deugt dat de auto ook meer verbruikt?
Geplaatst: 02.10.2012 - 18:23
door sbv
Rippie V70 schreef:aftermarket filter vol ?
Aftermarket is een half-open filter. Kan dus niet verstopt raken.
Ik zou het eerde in het inlaattraject en de verstuivers zoeken.
Wel waar, deze is niet regenererend na x aantal tijd zit deze vol/verstopt en werkt deze niet meer.
Forumlid Taranis heeft recent zoiets gehad. Buis leeg getikt en verbruikt weer omlaag(en power terug)
Geplaatst: 02.10.2012 - 23:46
door pieneman
@sbv, kan je die retrofit controleren op verstoppingen? En, is deze eenvoudig te demonteren zodat je hem kan 'leegkloppen'?
Geplaatst: 03.10.2012 - 08:24
door Sandeman
Ik had de afgelopen maanden ook een enorm oplopend brandstofverbruik (1L/100 km meer dan normaal). Ik ben erachter gekomen dat het bij mij de aircocompressor is. Die was al niet al te best maar kennelijk is hij flink zwaarder gaan lopen. Airco helemaal uit = normaal verbruik.
Het is bij jou vast iets anders maar je weet maar nooit.
ps. Ik heb nog geen Volvo hoor, maar zoiets zou het natuurlijk ook "gewoon" kunnen zijn.
Geplaatst: 03.10.2012 - 11:54
door sbv
pieneman schreef:@sbv, kan je die retrofit controleren op verstoppingen? En, is deze eenvoudig te demonteren zodat je hem kan 'leegkloppen'?
Het is niet leeg te kloppen.
Open snijden en dan met een hamer alles eruit meppen en dichtlassen heel lomp gezegd.
Stuur anders Taranis eens een bericht, hij kan er meer over zeggen. Hij leest niet zo heel vaak hier
Geplaatst: 03.10.2012 - 11:58
door MarioC70
sbv schreef:pieneman schreef:@sbv, kan je die retrofit controleren op verstoppingen? En, is deze eenvoudig te demonteren zodat je hem kan 'leegkloppen'?
Het is niet leeg te kloppen.
Open snijden en dan met een hamer alles eruit meppen en dichtlassen heel lomp gezegd.
Stuur anders Taranis eens een bericht, hij kan er meer over zeggen. Hij leest niet zo heel vaak hier
Hoe je daar bij komt weet ik niet,maar er zijn bedrijven die roetfilters reinigen,bijv buchli in Harderwijk,maar er zijn er meerdere die dat doen.
Geplaatst: 11.10.2012 - 22:31
door Darmee
Dank jullie allemaal voor je suggesties.
Een paar dagen geleden is de auto voor een onderhoudsbeurt naar de specialist geweest. Computer uitgelezen: geen meldingen die iets met verbruik te maken kunnen hebben. ook is er naar de intercooler gekeken en geluisterd: die lijkt gezond.
Suggesties van de specialist:
Kan de samenstelling van de dieselolie zijn veranderd? Sinds ik in Rijnmond het pijpleiding netwerk tussen de grote oliebedrijven heb gezien, geloof ik eerlijk gezegd niet zo in die kwaliteitsverschillen. Ik tank vrijwel altijd bij hetzelfde onbemande Shell station. Iemand iets bekend of Shell de samenstelling van de diesel heeft veranderd?
Tweede suggestie: probeer de uitlaat heet te stoken zodat eventueel teveel roet wordt verbrand. Dus op de snelwerg in manual zetten en terugschakelen zodat de motor flink toeren maakt. En natuurlijk ook stoplichtsprintjes: altijd leuk met een gechipte motor.