Pagina 1 van 1

V70 D5 MY2007->V70 ?? MY 2010

Geplaatst: 01.10.2012 - 21:30
door PeterS
Mijn V70 D5 uit 2006 word na 200000 km een beetje vermoeid in de gewrichten, en omdat ik niet bij elke reparatie een kosten-baten analyse wil maken ben ik dus op zoek naar een een jongere versie, zeg maar vanaf 2010. De merk en modelkeuze zijn niet moeilijk, :wink: maar de keuze voor de motor vindt ik minder eenvoudig. Het liefst had ik weer een D5, maar als je er al een vindt dan zit de prijs ruim boven budget. Dan zijn er nog de 2.0d, D3, en de 2.4d. Een detail is misschien dat ik veel snelwegkilometers maak, en het op dit moment erg prettig vind om een inhaalactie niet uren vooraf te hoeven plannen. Daar komt bij dat ik geregeld per dag een km of vijf a zeshonderd maak, en dus graag vooraf zou weten of bijvoorbeeld de 2.0d vermoeiender is dan de D3. Zijn er forummers die deze overstap hebben gemaakt, en hun ervaring willen delen? Ook ervaringen met getunede motoren zijn welkom!

Ps: er loopt hierover al een draadje, maar dat spitst zich meer toe op verbruik. Waar het mij om gaat is dus het rijcomfort

Geplaatst: 02.10.2012 - 04:13
door Thijs
Een 2.4D is toch gewoon de D5? Alleen iets minder vermogen. Ik mis meer vermogen in deze motor eigenlijk niet. Dan rij je toch met een 5 pitter!

Geplaatst: 02.10.2012 - 06:39
door V70/2.4D/2003
Een 2007 2.4D is een 163 PK, als je daar vermogen meent te missen dan weet ik het ook niet meer, dat kreng is zo sterk als een heks.
De nieuwe D3 schijnt een hele mooie 5 pitter te zijn met ook 163 paardjes maar dan uit een 2 liter, niks mis mee.

Geplaatst: 02.10.2012 - 10:09
door Hans oet Twent
Hmmm.. de 2 liter heb ik dan in de Mondeo zitten. Enne die vermoeid niet hoor. Inhaalactie's plan ik nooit in vol d'r op en hij gaat. Ja ook ik heb dagen erbij dat ik 600 of meer km maak. Geen probleem.
Het omhulsel van de 2 litr diesel geeft in de vorm van een V70 wellicht minder vermoeidheid verschijnselen dan zo'n......
Nou ja maw nix mis met de 4cyl. 2 litr 140/143PK diesel. Ik zou me voor kunnen stellen dat Volvo een iets ander management in de auto heeft geplot dan bij de Mondeo....

Geplaatst: 02.10.2012 - 18:30
door BlackcurrantV70
Wij hebben de 2.0D 4 cyl in onze eerste C70 MY10 gehad en nu de D3 2.0 in de 2e C70, beide waren automaat. (eerste Powershift en nu GT)

De 2.0D 4cyl is wat tammer dan de D3, de laatste is vrij brutaal tussen 2-3000rpm, en echt een pak snediger dan de 2.0D.

Heb je echt tekort aan pk met de 2.0D, nee niet echt maar de D3 is veel meer fun to drive.
Downside, de D3 nodigt meer uit om te planken (althans in de C70)

Geplaatst: 03.10.2012 - 11:15
door nklaver
Ik heb altijd begrepen dan de 2.0D van PSA kwam en niet van Ford.
Zelf een 2.0D gehad en nu een T4. Kan niets zeggen over de D3 maar de 2.0D kwam niets tekort. inderdaad wel redelijk tam omdat vermogensopbouw heel geleidelijk verloopt, lekker ontspannen auto hoor.
De T4 komt er wat onrustiger in waardoor het feller overkomt maar per saldo doet de 2.0D alles op een rustige en adequate manier, zeker niet onder gemotoriseerd.

Geplaatst: 26.10.2012 - 21:55
door PeterS
Zo, proefritten gemaakt en nu weet ik het zeker. De 2.0D komt qua vermogen en koppel niet veel te kort, maar produceert wel een aanwezige viercinderronk. Deze ronk gaf al in de eerste seconde een gevoel van herkenning, van een vorige auto, een zafira 2 lietr diesel. En hiervan wist ik dat dit op den duur vermoeiend werd na lange dagritten. Daarna gereden in een 2.4d geartronic, en dat vond ik een verademing. Die gaat het dus worden :D

Geplaatst: 26.10.2012 - 21:56
door V70/2.4D/2003
U is de goeiste en verstandigste! Hieprdepiep ende hoera :D

Geplaatst: 27.10.2012 - 21:06
door Frederick
V70/2.4D/2003 schreef:U is de goeiste en verstandigste! Hieprdepiep ende hoera :D
+1

Heb sinds enkele maanden ook een 2.4D geartronic..nog geen moment spijt van! Super vlot, geruisloos maar een heerlijke grom bij steviger accelereren... :D

Geplaatst: 09.11.2012 - 14:54
door PeterS
...en het is geworden een V70 2.4D Limited edition uit 2010, met geartronic. Ondertussen al een redelijk stukkie in gereden, en bevalt prima. Stiller dan de `oude`D5, en mede door de automaat ontspannender rijden. Ook heeft hij al aan de Autobahn mogen ruiken, en ondanks de 10 pk minder kun je redelijk mee.. (Ja, hij heeft ook al in de begrenzer gezeten..) Audio is goed, gemakkelijker te bedienen dan de Imiv, wat niet verwonderlijk is. Kortom, ik kan er weer ff tegen..

Geplaatst: 09.11.2012 - 15:16
door NJ8
proficiat. Foto's worden gewaardeerd ;-)

Geplaatst: 09.11.2012 - 20:00
door Frederik Welvaert
Proficiat! Mocht je toch ooit vermogen tekort komen, de 2.4D vanaf 2010 is dezelfde motor als de biturbo D5 (205pk) er zijn enkele forumsponsors die daar wel weg mee kunnen ;-)

Geplaatst: 09.11.2012 - 21:53
door Mart van der Steeg
Mooi, ggede keuze, zo zie je maar weer, scoort de 5-pitter toch weer beter. En Volvo wil daar van af................ :-x