Pagina 1 van 1
handgeschakelde XC90 D5
Geplaatst: 03.10.2012 - 21:44
door sjoerdbr
Zoals ik in een vorige topic al had aangegeven ben ik inmiddels eigenaar van een XC90 D5 190pk handgeschakeld.
Uiteraard heb ik bewust gekozen voor een handbak omdat de automaat enorm traag aanvoelt, zeker vergelijken met m'n oude S60 D6 185pk.
Het was wel even zoeken voordat ik geschikte gevonden had en daaruit bleek meteen dat ze vrij dun gezaaid zijn.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een handgeschakelde XC90?
Voor/nadelen/onderhoud? etc.
-sjoerd
Geplaatst: 04.10.2012 - 07:26
door bart simpson
grappig, ik zou een handbak niet eens ingeruild hebben, die zijn onverkoopbaar
Geplaatst: 04.10.2012 - 07:34
door Marc Apeldoorn
Tsja Bart,
Ik heb destijds gekozen voor een XC90 met geartronic, maar wel bewust gekozen voor een XC90 zonder trekhaak. De geartronic is op zijn zachtst gezegd niet het meest betrouwbare onderdeel van een Volvo en als die nog eens extra wordt belast (XC90 in combi met paardentrailer of afgeladen tandemasser) dan is de kans erg groot dat je daar kosten aan gaat krijgen. Dus ik snap dit wel.....
[Edit]: Ik snap dus wel dat er redenen zijn om niet te kiezen voor een geartronic. Vind automaat zelf lekkerder rijden, maar kies bij nieuwe Volvo ook voor handbak, omdat daar simpelweg minder kosten van komen...
Geplaatst: 04.10.2012 - 07:48
door bart simpson
Ik mis je punt even, een handbak is dusdanig incourant dat hij ook veel goedkoper zal zijn.
Ik geloof ook dat TS niet helemaal snapt dat een zelfde motor bak combinatie in een 600kg zwaardere auto niet alleen trager aanvoelt maar dat op zeker ook zal zijn...
Geplaatst: 04.10.2012 - 08:03
door Marc Apeldoorn
Had mijn bericht inderdaad niet helemaal afgemaakt, nu wel.
Ik bedoelde Bart, dat ik snap dat mensen persoonlijk redenen hebben om ergens voor te kiezen
Geplaatst: 04.10.2012 - 09:14
door sjoerdbr
bart simpson schreef:Ik mis je punt even, een handbak is dusdanig incourant dat hij ook veel goedkoper zal zijn.
Ik geloof ook dat TS niet helemaal snapt dat een zelfde motor bak combinatie in een 600kg zwaardere auto niet alleen trager aanvoelt maar dat op zeker ook zal zijn...
Uiteraard begrijp ik dat een auto die 600kg zwaarder is, met een zelfde motor zeker trager zal zijn. De ervaringen (diverse proefritten) die ik heb met een XC90 met automaat zijn een enigszins teleurstellend. Het traag reageren, terug schakelen op momenten dat ik dat niet wil, te lang in een versnelling i.c.m hoge toeren, etc.
Het zal ongetwijfeld een kwestie van wennen zijn maar ik houd toch liever zelf controle over het schakelen (zeker bij een wat tragere auto).
Bijkomend voordeel is dat mijn XC90 in z'n beginjaren getuned is en als ik de verhalen hier op het forum mag geloven is wordt een automaat daar ook niet beter van.
Als ik de reacties hier boven lees zijn de voordelen van een handbak minder onderhoud en icm met tunen betrouwbaarder (?)
Voordelen van een automaat zijn het rijcomfort (wellicht bij rustig rijden..)
Geplaatst: 04.10.2012 - 15:04
door Laguna-S60
Handbak zal straks nog wel een crime worden qua inruil..., bijna niemand wil een XC90 handbak
Geplaatst: 04.10.2012 - 15:12
door bart simpson
wie dan leeft
Geplaatst: 04.10.2012 - 15:16
door Marc Apeldoorn
Onzin,
Ik weet niet hoe oud die XC90 is, maar alles wat ouder is dan 10 jaar krijg je toch niets voor terug, dus als Sjoerb er een aantal jaar in wil rijden zit je daar zo aan.
Ik had er één met geartronic, ik heb daar zeer veel op afgeschreven gedurende de tijd dat ik die had.
En als er volgend jaar een nieuwe komt, dan rest er maar 1 ding, dat is oprijden, dus over het verschil tussen handbak en geartronic zou ik mij niet zo sappel maken....
Geplaatst: 04.10.2012 - 15:30
door t5power
Volgens mij is het financieel helemaal niet zo ongunstig om een handbak te nemen, de ellende die je eventueel krijgt als een geartronic de geest geeft (vooral na tunen) moet je ook in het sommetje meenemen. Zelf zou ik ook voor een handbak gaan.
Geplaatst: 04.10.2012 - 15:35
door sjoerdbr
Marc Apeldoorn schreef:Onzin,
Ik weet niet hoe oud die XC90 is, maar alles wat ouder is dan 10 jaar krijg je toch niets voor terug, dus als Sjoerb er een aantal jaar in wil rijden zit je daar zo aan.
Ik had er één met geartronic, ik heb daar zeer veel op afgeschreven gedurende de tijd dat ik die had.
En als er volgend jaar een nieuwe komt, dan rest er maar 1 ding, dat is oprijden, dus over het verschil tussen handbak en geartronic zou ik mij niet zo sappel maken....
De XC90 is van eind 2004 en heeft al 200k op de teller. Als het allemaal een beetje mee zit rij ik 'm in 4 tot 5 jaar op tot 300-350k.
Als 'ie dan nog een paar k€ oplevert vind ik het prima (zeker op een aanschaf van dik €10k valt dat reuze mee

)
Geplaatst: 04.10.2012 - 15:38
door Marc Apeldoorn
dan maakt handbak vs geartronic niets uit qua verkoopprijs, sterker je loopt niet het risico 5000+ Euro lichter te zijn ingeval van nieuwe automaat...
Geplaatst: 27.10.2012 - 19:46
door jeroenh
Rij zo'n kleine 2 jaar in een handgeschakelde XC90 D5. (na een V70 2.4d)
Helemaal niets mis mee, trekt veel beter op dan een Geartronic, en niet het risico van een dure automaatbakrevisie.
Verbruik 7.2 of 7.3 liter per 100 kilometer!
Geplaatst: 28.10.2012 - 21:54
door sjoerdbr
Inmiddels rij ik er al weer een paar weken mee en het bevalt nog steeds uitstekend.
Grote voordeel vind ik nog steeds dat als je het gaspedaal flink indrukt de motor niet terugschakelt en vol in toeren gaat..
Gemiddeld verbruik op de 1e tank was 7.0L op 100km. Daarvan ongeveer 50% snelweg en 50% binnen bebouwde kom. Op de snelweg bij cruisecontrol op 120km/h op 5.1L op 100km
Al met al een top auto die nog wel een 'fatsoenlijke' tuning moet gaan krijgen

Geplaatst: 08.08.2013 - 16:46
door sjoerdbr
En inmiddels zijn we al weer bijna een jaar en 25k km verder en de XC90 bevalt nog steeds uitstekend. Nog geen enkel probleem mee gehad en ook met een flinke caravan in het heuvelachtige deel van frankrijk geen centje pijn. Ook de handbak bevalt nog steeds erg goed en zorgt voor een heerlijk rustig rijgedrag.
super auto

Geplaatst: 08.08.2013 - 20:47
door t5power
Goed om te horen, nog nieuwe tuning gedaan?
Geplaatst: 08.08.2013 - 23:35
door sjoerdbr
t5power schreef:Goed om te horen, nog nieuwe tuning gedaan?
Nee, het is nog steeds zoals 'ie al sinds de NL import (7 jaar geleden) is.
Dat is dus met de powerbox op de middelste stand. Misschien is het 'living on the edge' maar ik ga in dit geval toch meer voor 'If it ain't broke, don't fix it' principe en laat het voor wat het is en rij gewoon wat rustiger in het inmiddels al wat ouder wordend beestje
