Pagina 1 van 3

1 tikje, toch 3x knipperen

Geplaatst: 03.10.2012 - 21:52
door curtiss
Heren,

Vraag: Ik heb (onvrijwillig) in een S40 gereden de afgelopen weken, 1 ding vond ik wel relaxed aan dat ding, het doorknipperen van de richtingaanwijzers na 1 tikje...

Ik had dit ook op een VW transporter die we gereden hebben, daar heb ik een relais later ingebouwd.

Mijn vraag: Bestaat dat ook (aftermarket) voor een V70 MY2006? Iemand ervaringen?

Met groet,
GERT

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:00
door Marc Apeldoorn
jazeker, CBE...
kijk maar bij volvotech

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:01
door Michel84
Jammer van het woordje onvrijwillig... en ding. Sommige mensen zijn erg blij met een S40, waaronder ikzelf. Beetje uit de hoogte doen omdat je een V70 rijdt? En inderdaad het erg handig bij inhalen, 1 tikje en toch 3 x knipperen jammer dat het niet op je V70 zit :D

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:13
door Msuidgeest
Ik vind 3 keer knipperen eigenlijk te weinig. Vijf of zes zou beter zijn, denk ik. Het valt ieder geval meer op, zeker als je dat afzet tegen de bestuurders die maar een knippertje doen.

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:20
door curtiss
Sorry, het is niet mijn bedoeling om uit de hoogte te doen (beroepsmatig wel maar niet hier) ;-)

Dat S40 rijden overkwam me doordat ik een leenwagen kreeg, rijdt prima hoor, 6 bak eronder, goed ding, mijn excuses dat het denigrerend overkwam.

grtn,
GERT

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:32
door curtiss
Thanks Marc Apeldoorn! CFE Canbus Function Extender, interessant!

Ik lees dat de spiegels inklappen als je de boel 'unlocked', ook tot de mogelijkheden behoort, zitten die servomotoren dan al in de spiegels ingebouwd?

Anybody?

Met groet,
GERT

Geplaatst: 03.10.2012 - 22:38
door w.stif
Ja heel leuk en veilig dit.
Op de door mij vaak bereden MB vito zit het ook.
Maar ik heb liever dat de mensen bij een rotonde een knippertje laten zien, vooral vijftig plussers hebben er nogal eens een handje van....net al zonder lichten rijden trouwens, als is dat weer een andere discussie.

Geplaatst: 04.10.2012 - 15:21
door janpie
w.stif schreef:Ja heel leuk en veilig dit.
Op de door mij vaak bereden MB vito zit het ook.
Maar ik heb liever dat de mensen bij een rotonde een knippertje laten zien, vooral vijftigplussers hebben er nogal eens een handje van....net al zonder lichten rijden trouwens, als is dat weer een andere discussie.
het is een vorm van desinteresse of het niet weten hoe en wat op een rotonde..
ik ben zelf ook chauffeur en ik erger mij enorm er aan, je moet het hele spul weer in werking zetten om op te trekken. Er zou meer info op de TV moeten komen om mensen te infomeeren ,of cursussen.. Maar om even terug te komen 3x knipperen is genoeg.. als het meer is dan wek je de indruk dat je afslaat op plekken waar dat kan of mogelijk is. lees op of afritten.

Geplaatst: 04.10.2012 - 15:32
door BlackSapphire
Over het hoe en wat op een rotonde - dit is wel ernstig off topic - mijn dochter heeft rijles en die leert: ga je linksaf op een rotonde (dus 3/4) dan ga je zonder knipperlicht de rotonde op, en je doet je rechter knipperlicht aan als je bij de derde afslag bent. Ga je rechtdoor, 't zelfde, maar dan je licht aan als je bij de tweede afslag bent. Ga je rechts, dan mag je meteen je rechter lampje aan doen.

Ik vind het zelf nogal hinderlijk als mensen zo de rotonde op gaan. Je weet nooit precies wat ze gaan doen. Ik doe daarom mijn linkerknipperlicht aan als ik de rotonde 3/4 moet gaan nemen, en als ik dan bij afslag 3 ben gooi ik mijn rechter lampje aan.

Geplaatst: 04.10.2012 - 15:38
door Ramon&Ramon
Als je de rotonde verlaat moet je richting aangeven en eerder niet,zo staat het in de verkeerswetgeving.

Geplaatst: 04.10.2012 - 15:42
door Rob Bakker
Ik heb geleerd bij het oprijden al richting naar links aan te geven als je driekwart ga, na 1 kwart uit, en de halve rotonde knipper naar rechts aan.

Het 3x knipperen mis ik ook bij de S80, ben er behoorlijk aan gewend in de andere auto's dat ik het soms toch vergeet.

Geplaatst: 04.10.2012 - 15:44
door Ramon&Ramon
50 plussers doen het anders las ik net. :)
Geen idee wat er mee bedoelt wordt!


Die onnozele linksrijders,dat is vele malen erger vind ik persoonlijk.

Geplaatst: 04.10.2012 - 16:06
door BlackSapphire
Ik weet, Ramon2 dat de verkeerswetgeving het zo aangeeft. Daarom leert mijn dochter het nu ook zo. Maar ik vind het onhandig als ik het niet zie wat iemand van plan is. En allesbehalve logisch dat het zo moet. Dus doe ik het zoals ik het doe :D

Geplaatst: 04.10.2012 - 16:24
door Battlecruiser
Jouw methode gebruik ik ook, want veel veiliger. Dan ziet tegemoetkomend verkeer dat je nog een tijdje op de rotonde wilt blijven rijden en heb je minder gauw dat ze vlak vóór je langsschieten. Eigenlijk is het ook veiliger zo, omdat de helft van de automobilisten het rechterknipperlicht niet gebruikt bij het verlaten van de rotonde en voorkom je zo dus dat een ander denkt dat je dat ook zo doet.

Geplaatst: 04.10.2012 - 17:12
door lint
Ik geef ook alleen richting aan bij het verlaten van een rotonde, tot dat moment blijf ik op de rotonde rijden en gebruik dus geen richtingaanwijzers.

Het 3 maal knipperen is overigens wel heel handig bij inhalen/wisselen van rijstrook op de autoweg!

Geplaatst: 04.10.2012 - 17:16
door bart simpson
ik mis in dit verhaal even de verplichting in Duitsland om (minimaal) 3 keer te knipperen

Geplaatst: 04.10.2012 - 17:25
door janpie
BlackSapphire schreef:Ik weet, Ramon2 dat de verkeerswetgeving het zo aangeeft. Daarom leert mijn dochter het nu ook zo. Maar ik vind het onhandig als ik het niet zie wat iemand van plan is. En allesbehalve logisch dat het zo moet. Dus doe ik het zoals ik het doe :D
Mee eens.. dat is het sociaalst..

Geplaatst: 04.10.2012 - 17:29
door janpie
bart simpson schreef:ik mis in dit verhaal even de verplichting in Duitsland om (minimaal) 3 keer te knipperen
Niet alleen in Duitsland.. ook hier in NL is elke zijderlinkse verplaatsing off terwijl verandering van rijbaan richting aangeven verplicht.

Geplaatst: 04.10.2012 - 17:43
door tip
Als je in die drie keer knipperen van baan wisselt ben je een tikje (te) snel vind ik. Vier of vijf keer is netter. Geeft ook anderen reaktietijd.

Geplaatst: 04.10.2012 - 18:06
door janpie
tip schreef:Als je in die drie keer knipperen van baan wisselt ben je een tikje (te) snel vind ik. Vier of vijf keer is netter. Geeft ook anderen reaktietijd.
Je gaat hem er toch niet voor zetten als er een vanachteren een nadert?