Pagina 1 van 1

Volvo C70 Cabrio geërfd

Geplaatst: 06.10.2012 - 00:19
door EvGerven
Onlangs uit een erfenis een mooie rode V70 Cabrio overgenomen. Hij gaat een Nissan Almera vervangen dus wel even een cultuurshock :)

Hij ziet er prima uit en alles lijkt goed te werken na wat reparaties aan het onderstel. Alleen de achterremmen geven nog wat problemen. Stofkappen zijn ongeveer weg en de binnenste remcylinders gaan veel te stroef en blijven tegen de schijven hangen. De schijven zien er ook aardig versleten uit dus ga ik het hele spul maar vervangen.

Spullen zijn besteld maar een toertje zit er dit weekeinde nog niet in... wellicht volgende week...

Ook vond ik bij het inbouwen van een carkit een echte Stinger radardetector.... deze heb ik maar even uitgebouwd :shock:

Iemand interesse in die Stinger voor weinig? :evil:

Voor de rest zie ik hier wat zaken voorbijkomen die mijn C70 ook heeft (water in de ruimte van het dak om mee te beginnen)

De rest van het wagenpark?
Skoda Octavia 2012
Volvo C70 cabrio 1999
Nissan Almera Sedan 1998
Honda CB500F motorfiets 1976
Trabant 601S Limo 1971

Ik ben dus wel gewend de steeksleutels te pakken en mijn handen vies te maken (en soms ook meer dan dat)

Tot zover en we horen elkaar nog wel,

Erik

Geplaatst: 06.10.2012 - 01:38
door MarioC70
Zou ook de distributieriem even goed bekijken,heeft de auto lang stilgestaan?

Geplaatst: 08.10.2012 - 00:43
door wim de jong
de binnenste remcylinders gaan veel te stroef en blijven tegen de schijven hangen. De schijven zien er ook aardig versleten uit dus ga ik het hele spul maar vervangen.
Op deze manier zijn inderdaad de schijven versleten als de remcylinders tegen de schijven aan zitten. Er moeten remblokken tussen.

Maar zonder gein.....vervang gewoon de remschijven en -blokken rondom. Controleer of alle remcylinders nog lekker soepel gaan. Kijk tevens de reschoentjes na van de parkeerrem.......ook een zwak punt van de VOLVO.

Geplaatst: 08.10.2012 - 09:56
door elianmars
Mocht de wagen in de weg staan voor de rest van je wagenpark, dan wil ik 'm wel van je overnemen (voor weinig) :D

Geplaatst: 08.10.2012 - 21:07
door EvGerven
Nee hij staat helemaal niet in de weg :) de Almera wel dus moet je die maar komen halen... voor nog weiniger :).

Remspul achter komt als het goed is morgen binnen. remcylinders, schijven, handremschoenen.
Nu maar hopen dat het oude spul makkelijk los gaat laten.

De voorremmen laat ik maar even tot de volgende ronde.

Hij heeft niet stilgestaan de laatste tijd, integendeel, hij heeft flink veel lange ritten gemaakt.

Distri moet ik idd nog even bekijken. Hij was bij een garage in onderhoud maar als ik nu die remmen bekijk dan heb ik niet echt een hoge pet op van die lui.

Ze lopen voelbaar aan en je hoort ze ruisen.
Maar dat is mooi... loopt-ie straks meteen een stuk zuiniger! :)

Geplaatst: 09.10.2012 - 14:55
door rifwachter
Heb je ook een foto voor ons van die C70?

Geplaatst: 09.10.2012 - 15:35
door Auk
Te koop aanbieden van materiaal doen we niet in deze rubriek, graag even door gaan via pm.

Geplaatst: 10.10.2012 - 00:17
door EvGerven
Het was niet bedoeld als advertentie... sorry.

Ik elk geval... het remmenspul is vandaag binnengekomen dus morgen even lekker een sleuteldagje... nu maar hopen dat alles makkelijk loskomt.

Foto komt eraan ...

Geplaatst: 10.10.2012 - 00:39
door Ramon&Ramon
Er zijn toch nog een aantal forummers die niet weten hoe en wat een PM is en ook weet men niet hoe een en ander werkt.

Geplaatst: 10.10.2012 - 09:17
door Auk
Neem aan dat jij dat ondertussen wel weet :wink:

En zo niet, er staat in iedere post een plaatje met pm.. druk er op en 't wijst zich vanzelf :o

Enfin, on-topic!

Geplaatst: 12.10.2012 - 11:32
door MartijnC70T5
Stinger is al verkocht :evil: ::lol:

Geplaatst: 15.10.2012 - 22:58
door EvGerven
Inmiddels met de achterremmen bezig geweest.
Alles ging relatief makkelijk los behalve de remleiding uit de remklauwen
Uiteindelijk hem naar de werkplaats gebracht maar daar kregen ze ze ook niet los en zijn de oude leidingen erafgezaagd..
Gelukkig liggen de nieuwe in de koffferbak.

Daar gaat mijn mooie foto-stripverhaal over hoe je de remmen reviseert.. :(

Geplaatst: 17.10.2012 - 18:15
door EvGerven
Maar de foto's die ik wel gemaakt heb wil ik jullie niet onthouden:
Afbeelding
Een zwaar versleten schijf. Tijdens het rijden ruist hij nogal en af en toe hoor je een zoemtoon (je voelt die zoemtoon ook door de hele auto)

Afbeelding
De rand is bijna 1 mm hoger dan het slijtvlak

Afbeelding
Die ging makkelijk los. behalve met de wielbouten zit de schijf met dit ene boutje vast.

Afbeelding
Bakjes van de chinees worden hier nooit weggegooid.

Afbeelding
Om te voorkomen dat de schijf op mijn tenen valt, even 1 wielbout er een stukje in. Een goeie klap met de rubber hamer en de schijf kwam keurig los.

Afbeelding
het verstelmechaniek van de handrem en daarachter de ABS sensor

Afbeelding
De handremschoenen zijn nog niet echt versleten maar omdat we toch zover zijn en ze niet veel kosten...

Afbeelding
Met een ringsleutel de schoen opzijdrukken en het verstelmechaniek verwijderen.

Afbeelding
De oude remschoenen en veren

Afbeelding
Het verstelmechaniek. Mag wel even schoon en gangbaar gemaakt.

Afbeelding
Beter zo. ook wat kopervet ertussen gedaan.

Afbeelding
Nieuwe klemveren zaten bij de schoenen verpakt

Afbeelding
De nieuwe schoenen hetzelfde gemaakt als de oude.

Afbeelding
En de nieuwe op hun plek gezet. 3 handen zijn wel fijn maar met 2 lukt het ook wel.

Afbeelding
Als laatste het verstelmechaniek er weer tussen. Wel helemaal ingedraaid

Hierna wilde ik de remleidingen van de oude remklauwen afhalen maar dat lukte totaal niet. UIteindelijk hebben ze dat karwei in de werkplaats voor me afgemaakt. (heb ik dus helaas geen foto's van)

Afbeelding
Uiteindelijk alleen nog maar de handremmen afstellen en klaar is kees.

Handremmen afstellen:
-Wiel eraf:
-handremhendel naar beneden
-kartelwieltje van het stelmechaniek met een schroevendraaier opdraaien tot de remschijf weerstand geeft
-handremhendel aan paar keer aantrekken en weer loszetten zodat de schoenen zich kunnen zetten
-kartel wieltje nog eens aandraaien en zodra je op het wiel de weerstand voelt weer een stukje terug zodat het wiel mooi vrij draait.

Klaar!