Pagina 1 van 5
Ervaringen met V50 2.4i op LPG G3?
Geplaatst: 06.10.2012 - 09:30
door GerbenV50
Beste forum leden,
Ik overweeg de aanschaf van een V50 met de 2.4i 170 pk motor om daar vervolgens een LPG-G3 installatie in te zetten.
Ik heb 2 vragen:
- Zijn er mensen met ervaringen met deze combinatie (positief en negatief) die deze met mij willen delen?
- Is de 2.4 en 2.4i motor die in de V50 is gebruikt van 2004 tot 2007 technisch identiek aan de V70 motoren (2.4 en 2.4i)?
In de V70 is natuurlijk bekend dat deze motoren zeer hoge kilometrages kunnen bereiken op LPG.
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten, Gerben
Geplaatst: 06.10.2012 - 10:41
door hugha002
Ik heb mijn V70, van begin 2001 met 140 pk, voor deze zomer op LPG gezet. En geen enkel probleem. De kilometerstand is nu 159.000 km. En het verbruik is ca. 1 op 8,2 tot 1 op 9,5 (als mijn vrouw rijdt). De tank van 69 liter ligt netjes in de reservewielbak.
Of de motoren identiek zijn weet ik niet. Volgens mij wel, met hier en daar aanpassingen wellicht.
Veel succes en blijf lachen bij de pomp.
Geplaatst: 06.10.2012 - 21:49
door GerbenV50
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat er nog v50 ervaringen volgen, dan kan ik een goede afweging maken.
Geplaatst: 06.10.2012 - 22:04
door EVV
De V70 die het zo goed doen op LPG zijn helaas niet van de 2000 of nieuwere generatie maar ouder, dus de oude 2,5 liters. Nieuwere motoren geven toch wat meer problemen door het ontbreken van zelf stellende kleppen.
Re: Ervaringen met V50 2.4i op LPG G3?
Geplaatst: 06.10.2012 - 22:32
door bart simpson
GerbenV50 schreef:Is de 2.4 en 2.4i motor die in de V50 is gebruikt van 2004 tot 2007 technisch identiek aan de V70 motoren (2.4 en 2.4i)?
die motoren zijn technisch niet identiek... zou lekker een diesel nemen
Geplaatst: 07.10.2012 - 09:25
door GerbenV50
Ik ga bewust voor LPG wat betreft mijn toekomstige auto dus ik ben niet op zoek naar feedback van personen die een voorkeur hebben voor diesel boven lpg in het algemeen, maar ben op zoek naar ervaringen van V50 rijders met LPG icm met de 2.4 motor.
Geplaatst: 07.10.2012 - 09:27
door sbv
Er zijn maar een handvol in Nederland die met een V50 op gas rijden, veel ervaring zal hier dan ook niet zijn
Geplaatst: 07.10.2012 - 09:45
door bart simpson
mijn ervaringen zijn negatief, maar daar ik een voorkeur voor diesel heb zal ik je mijn negatieve lpg ervaringen verder besparen
Geplaatst: 07.10.2012 - 14:50
door Ramon&Ramon
GerbenV50 schreef:Ik ga bewust voor LPG wat betreft mijn toekomstige auto dus ik ben niet op zoek naar feedback van personen die een voorkeur hebben voor diesel boven lpg in het algemeen, maar ben op zoek naar ervaringen van V50 rijders met LPG icm met de 2.4 motor.
Klepspeling idd belangrijk.voor je een auto aanschaft,eerst laten controleren is verstandig.
Is een dure reparatie,kleppen stellen.Rond de 1000 euro.
Geplaatst: 07.10.2012 - 21:55
door VolvoTech
Motorisch zal er niet zo heel snel iets helemaal fout gaan.
De 5 cylinders (Volvo motoren) zijn erg sterk en de mogelijke verhoging van temperaturen (door LPG) kunnen ze hebben.
Heb zelfs een getune-de R langs gehad laatst op LPG.
Op zich natuurlijk niet voor zo'n auto bedoeld (vind ik persoonlijk) maar zelfs na tuning en een redelijk kietelig rechtervoetje... prima kar.
(had 't genoegen 'm even te mogen verplaatsen).
Ik zeg dus definitief; doen, al blijft LPG / Diesel natuurlijk iets persoonlijks / financieels.
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:03
door Marc Apeldoorn
@Volvotech, die volvo ken ik.........
Gewoon doen.
Voor mij was het simpel. Mijn vrouw rijdt erin als daily drive, en dan tuft het auto'tje rustig rond op LPG. Als ik erin rij en het beestje wakker maak, zet ik hem op benzine. Zo rijd die 95% van alle km's op LPG rond.
En ja, hou rekening met kleppen stellen per 100.000 km , of een pomp.
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:09
door VolvoTech
Precies Marc!
(ik noem nooit namen zonder dat iemand daar zelf over begint

Geplaatst: 08.10.2012 - 10:19
door Dave07
Tegenwoordig kan je bij de betere gas installaties een toevoeging mee laten spuiten met het gas. Dit spul houd de kleppen enigzins nat/smerent .Hierdoor is er minder slijtage.
Men zegt dat het dan net zo is als gewoon met benzine.
Geplaatst: 08.10.2012 - 10:21
door Marc Apeldoorn
Ik heb een flashlube systeem, druppelt 500 ml per 10.000 km's op de kleppen. Dit vermindert de slijtage, maar stopt deze niet...
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:22
door VolvoTech
Maar de kosten van de flashlube en de installatie daarvan vind ik zeker WEL opwegen tegen de relatief lage kosten ervan, MITS je vaak veel vermogen afneemt. Rijd je normaal, dan helpt het iets maar kan ik statistisch niet aantonen dat het schade weg houdt. (wat overigens net als een benzine of diesel auto is, daar zit wmbt geen verschil tussen dan!)
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:26
door Ramon&Ramon
Daar is een topic over geweest in het verleden.
Ik heb toen twee cilinderkoppen gedemonteerd met een verbrande klep,eentje met en eentje zonder die voorziening,het verschil was te verwaarlozen.
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:28
door VolvoTech
Ramon&Ramon schreef:Daar is een topic over geweest in het verleden.
Ik heb toen twee cilinderkoppen gedemonteerd met een verbrande klep,eentje met en eentje zonder die voorziening,het verschil was te verwaarlozen.
Hier zijn we het dus wel eens:
". Rijd je normaal, dan helpt het iets maar kan ik statistisch niet aantonen dat het schade weg houdt. "
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:31
door Ramon&Ramon
Er zijn ook Volvo,s die veel kilometers rijden op lpg zonder problemen,de samenstelling van lpg is ook niet overal het zelfde,verschil in zomer en winter lpg is aantoonbaar in ieder geval.
Geplaatst: 09.10.2012 - 19:33
door Dave07
Ramon&Ramon schreef:Daar is een topic over geweest in het verleden.
Ik heb toen twee cilinderkoppen gedemonteerd met een verbrande klep,eentje met en eentje zonder die voorziening,het verschil was te verwaarlozen.
Bijde zelfde motor type en km standen?
Zat trouwens eens in mijn onderhoud/service boekje te kijken en daar word alleen klepspelling controleren voor de benzine 1.6 4 cillinder genoemt. Geen van alle andere motor types worden genoemd voor de s40 en v50. Dan toch hydrolische klepstoters??
Geplaatst: 09.10.2012 - 20:20
door Ramon&Ramon
5 cilinders hebben stelbare kleppen!