Pagina 1 van 1
Distance Alert icm Adaptieve Cruise Control
Geplaatst: 07.10.2012 - 13:41
door jaapvanharen
Wie heeft er ervaring met het gebruik van de Adaptieve Cruise Control, maar dan in de modus "Distance Alert"?
Ik heb nu een paar keer proefgereden in een XC70 met deze optie, maar ik krijg het niet voor elkaar om de Adaptieve Cruise Control om te schakelen naar een gewone, dus niet-adaptieve Cruise Control.
Volgens mijn informatie zou het zo moeten werken: normaal heb je een Adaptieve Cruise, maar als je op het knopje "Disntace Alert" drukt, schakelt de cruise het Adaptieve gedeelte uit en wordt het een gewone cruise. Dus, ongeacht de afstand tot de voorganger, wordt de snelheid vastgehouden. er is dan wel een Alert functie die aangeeft of de afstand tot je voorligger conform de instelling is, of niet.
Maar wat ik ook doe, ik merk continu dat de auto gewoon inhoudt als ik te dicht op een voorganger kom, Distance Alert ingeschakeld, of uitgeschakeld.
Wat doe ik verkeerd?
Begrijp ik het wel goed?
Grooeten,
Jaap
Geplaatst: 07.10.2012 - 13:44
door bart simpson
Dat zou pas moeten kunnen vanaf my 2013
Adaptieve cc weerkt ook niet als het sneeuwt, door te overrulen werkt de normale cc dan wel
Geplaatst: 07.10.2012 - 14:12
door Thom
Ik heb ook al van alles geprobeerd (XC70 MY2012), maar mij is het ook niet gelukt. Er zijn merken waar het wel kan na een aantal handelingen, maar het is niet anders, bij Volvo -vooralsnog- niet. Wel goed om in de overweging mee te nemen, de ACC is mij soms iets te bruusk.
Geplaatst: 07.10.2012 - 14:13
door bart simpson
klopt idd
Geplaatst: 07.10.2012 - 19:23
door jaapvanharen
Dag Bart en Thom,
Afgaand op jullie reacties doe ik blijkbaar niets verkeerd. Maar-uh: wat is dan de functie van Distance Alert en hoe gebruik je die dan?
Geplaatst: 07.10.2012 - 19:48
door jaapvanharen
bart simpson schreef:Dat zou pas moeten kunnen vanaf my 2013
Adaptieve cc weerkt ook niet als het sneeuwt, door te overrulen werkt de normale cc dan wel
Zeg Bart, volgens mij zeg je hier dat een ACC dus WEL kan functioneren als een gewone cruise. Wat bedoel je met overrulen?
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:10
door Thom
Distance Alert is onderdeel van de ACC, en daarmee meestal van de welbekende 'Driver Support Line' van Volvo, een pakket veiligheidsfeatures. De exacte werking kan ik hier wel gaan opschrijven, maar Volvo schrijft er genoeg over op haar site en in de brochures

. Met 'overrulen'bedoelt BS dat wanneer de sensoren (radar in grille + camera's achter voorruit) niet meer goed werken door hevige neerslag, de ACC verandert in een 'gewone' cruise control. Ik laat het daar nooit op aankomen, bij dergelijke omstandigheden neem ik zelf liever de controle over

. Op de site van Volvo staat nu dat je ook conventionele cruise kan inschakelen, wellicht nieuw per modeljaar 2013?
No offense verder, maar u vertelde dat u al meerdere keren een testrit hebt gemaakt met een XC70, kon/kan de dealer/verkoper u niet van deze informatie voorzien? Deze features zijn bij uitstek usp's van de huidige generatie Volvo's namelijk..
Thom
http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... 939a77a480
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:39
door bart simpson
jaapvanharen schreef:Dag Bart en Thom,
Afgaand op jullie reacties doe ik blijkbaar niets verkeerd. Maar-uh: wat is dan de functie van Distance Alert en hoe gebruik je die dan?
bij de XC70 heb je een tweetal drukknoppen met pijltjes erop, een lange en een korte, daarmee stel je de afstand in die de acc gaat houden ten opzichte van de auto voor je
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:39
door bart simpson
jaapvanharen schreef:bart simpson schreef:Dat zou pas moeten kunnen vanaf my 2013
Adaptieve cc weerkt ook niet als het sneeuwt, door te overrulen werkt de normale cc dan wel
Zeg Bart, volgens mij zeg je hier dat een ACC dus WEL kan functioneren als een gewone cruise. Wat bedoel je met overrulen?
pas vanaf my 2013
Geplaatst: 07.10.2012 - 23:25
door jaapvanharen
Wel, ummm.
De eerste keren dat ik er mee reed, wist ik niet van Distance Alert, en het indrukken van dat ene knopje deed verder niets. En om eoa reden kwam het er niet van om dat te bespreken.
De laatste keer dat ik er mee reed, wist ik (dacht ik) dat het knopje dus van de ACC een gewone AC maakte, maar dat deed het dus niet. En ook toen weer kwam het er niet van om dat te bespreken.
Over "overrulen": ik lees het bericht van Bart zo dat Bart zelf er voor kiest om de ACC te overrulen. En als dat zo is zou ik graag weten hoe Bart dat doet.
Over "Distance Alert": Bart schrijft dat je dat instelt met de pijltjestoetsen maar ook dat je daarmee de door de ACC aan te houden afstand instelt. Volgens mij is dat niet de bedoelde ALERT, maar gewoon het instellen van de ACC.
Ik bedoel: wat gebeurt er (of zou moeten gebeuren) als het knopje in het dashboard linksonder (die met dat i-tje tussen de twee auto's) wordt ingeschakeld. Ik lees in een webversie van de ownersmanual het volgende: "De afstandswaarschuwing (Distance Alert) is een functie die u inlicht over de volgtijd ten opzichte van de voorligger. Distance Alert is actief bij snelheden hoger dan 30 km/h en reageert uitsluitend op voorliggers die in dezelfde richting als u rijden. Voor voertuigen
die langzaam in tegengestelde richting rijden of stilstaan wordt geen afstandsinformatie gegeven."
Er staat ook bij "De afstandswaarschuwing is uitgeschakeld,
zolang de adaptieve cruisecontrol actief is." en ook nog "Distance Alert reageert alleen, als de afstand tot voorliggers korter is dan de ingestelde
waarde – de rijsnelheid wordt niet aangepast."
Ik lees hier uit dat er OF een ACC actief is, OF een gewone CC met een Distance Alert die piept (maar niet ingrijpt) als je te dicht op een voorganger kruipt.
Ik heb de pagina als attachtment bijgevoegd. Toegegeven, het is een print uit een vandaag gedownloade manual en de auto in kwestie is uit 2008.
Ik hoor graag jullie reactie(s).
Groet,
Jaap
Geplaatst: 08.10.2012 - 06:56
door nklaver
In mijn V70 MY12 is de cruise control altijd adaptive en kan niet als conventionele cruise controle werken zonder de automatische afstand. Bij zware regenval en al bij lichte natte sneeuw schakelt het systeem zichzelf uit en heb je helemaal geen cruise control meer en ook geen distance alert!
Distance alert is alleen een waarschuwing en grijpt niet in. Die waarschuwing is de oranje lamp onder de voorruit die langzaam oplicht van licht oranje tot fel oranje afhankelijk van de afstand tot je voorligger.
Als acc is ingeschakeld zal de oranje lamp niet gaan branden, de auto grijpt immers zelf in. Als acc is uitgeschakeld bepaald gaat de lamp aan op de afstand waarop anders de acc zou ingrijpen on de snelheid te verminderen. Bij een korte ingesteldenvolgafstand komt de waarschuwing dus later.
Als het te gek wordt gaat er een rode lamp branden en hoor je een alarm piep. Dit kan bij ingeschakelde acc omdat er meer remdruk nodig is om snelheid te minderen dan de acc zelf kan genereren (ongeveer 40% kan het systeem zelf). Dit alarm is hetzelfde als de Colission warning die tot 50km/h aktief is. Bij uitgeschakelde acc en alleen distance alert heb ik dit alarm nog nooit gehoord/gezien ook niet als de grootste volgafstand is ingesteld en ik zo ongeveer als aanhanger op mijn voorligger rijd.
Dus wel weer een goede toevoeging van Volvo om op MY13 de cruise contole ook weer zonder adaptieve te kunnen gebruiken, jammer dat het niet door een update ook op eerdere modellen is in te stellen. Helaas was het inruil bod te laag anders was ik overgestapt in een my13.
Geplaatst: 08.10.2012 - 11:53
door BLACK DIESEL
Wat ik, bij zware regenval heb waargenomen, is dat de adaptive CC de voor mij rijdende auto niet meer ziet. Hij begint dan hij doodleuk gas te geven totdat ik te dicht op mijn voorganger zit!

Geplaatst: 08.10.2012 - 12:06
door v70bio
Ja, heb ik van het weekend ook gemerkt.
nklaver: ik heb dit alarm meerdere keren gezien, ga maar eens dicht op een voorganger rijden in een stad, wanneer je voorganger af wil slaan en er lang overdoet om de bocht door te komen dan zal de "rode" kermisverlichting gaan oplichten.
Overigens heb ik ook meegemaakt (nu 2x) dat wanneer je in een file rijdt met ACC aan de rode lichten ook aan kunnen gaan, of bedoel jij dat ook met je opmerking? Systeem is niet 100% perfect maar ik vind het een hele goede veiligheidsvoorziening
Geplaatst: 08.10.2012 - 15:00
door nklaver
@v70bio, ja dat bedoel ik inderdaad. Als je voorligger hard remt en je rijd op adaptive cruise control dan kan de rode lamp ook aangaan als teken dat je mee moet helpen remmen.
In de stad heb ik het ook wel gehad als de voorligger afsloeg maar dan lag mijn snelheid onder de 50km/h dus verwacht ik dat het de colission warning was die de rode lamp activeerde.
De auto snapt niet dat afslaande auto's voor hem vanzelf verdwijnen tegen de tijd dat je op die plek komt. Heel veel bestuurders trouwens ook niet. lety maar eens op hoeveel mensen er dan om een auto heen rijden die er al niet meer is.
Geplaatst: 08.10.2012 - 20:00
door Thom
Dit alarm is hetzelfde als de Colission warning die tot 50km/h aktief is.
Dat is de City Safety, MY2012 is tot 30km/u, MY2013 tot 50km/u. Die is standaard, ook zonder Driver Support Line. Vanaf dus de 30 of 50km/u neemt de Collision Warning het 'over' (in beperkte mate, zoals reeds beschreven).
Sowieso veranderen die systemen voortdurend, Volvo ontwikkelt ze continu door (goede zaak!). Zo is de ACC op een MY08 een andere qua mogelijkheden dan eentje van nu.
Mede daarom postte ik eerder ook die link, daar vind je de laatste info!