Pagina 1 van 2
overdrive schakelt niet in bij koude omstandigheden
Geplaatst: 07.10.2012 - 21:35
door xnozemx
Al sinds vorig jaar dit probleem. Na ca. 10 minuten wil de OD pas inschakelen, des te kouder het buiten is, des te langer duurt het voordat de OD wil inschakelen. Eenmaal ingeschakeld is er geen probleem, in- en uitschakelen gaat dan prima.
's Zomers (uiteraard) nauwelijks een probleem, maar nu begint het weer.
Als graadmeter: zodra temperatuurmeter netjes op N staat is het meestal ook mogelijk OD in te schakelen.
Het lijkt er dus op dat door wrijving de bakolie wat op moet warmen, of het heeft te maken met het opwarmen van andere materialen waardoor er net iets losser komt.
Heb al redelijk wat gezocht (en gevonden) op het net, maar helaas heb ik nog nooit zelf een OD uit elkaar gehaald en zodoende de werking leren begrijpen.
Het lijkt mij geen relais probleem.
Wie herkent dit, of kan een oorzaak dan wel oplossing voor dit probleem aandragen?
Geplaatst: 07.10.2012 - 21:37
door VolvoTech
Electrische of handgeschakeld od?
Geplaatst: 07.10.2012 - 21:49
door xnozemx
Handgeschakeld is toch een 'gewone 5' (?) Elektrisch dus in mijn geval. Ga morgen avond eens eronder kruipen om het type bak vast te stellen.
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:01
door Msuidgeest
Ik dacht aan een M41 maar weet het niet meer zeker.
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:10
door VolvoTech
Heb je knopje op je pook of gewoon een "5e versnelling" ?
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:51
door laptoprob
wat voor olie zit erin?
Geplaatst: 08.10.2012 - 07:47
door xnozemx
xnozemx schreef:Handgeschakeld is toch een 'gewone 5' (?) Elektrisch dus in mijn geval. Ga morgen avond eens eronder kruipen om het type bak vast te stellen.
Knopje!
Olie zat ik ook al aan te denken, kan ik deze ook vullen door de pook te demonteren? (eerst leeglaten lopen uiteraard)
Zal er 80W90 ingooien, of stellen jullie iets anders voor?
Geplaatst: 08.10.2012 - 08:08
door Battlecruiser
ATF al ververst?
Geplaatst: 08.10.2012 - 09:18
door VolvoTech
80w90? Geen idee even uit mijn hoofd, laatst vervangen maar 80w90 komt me geheel niet bekend voor...
Check even goed in de boekjes!
Ik heb de mijne laatst geheel gedemonteerd en compleet schoongemaakt, wat mij opviel was dat de piston en alles wat daar aan vast zat erg vies was (olieachtige smurrie) waardoor het maar zou zou kunnen zijn dat bij koudere temperaturen de boel even net te dik is voor beweging.
(maar die van mij doet en deed het wel altijd trouwens, dus dit is even een "gokje").
Geplaatst: 08.10.2012 - 11:58
door Iroll
Overdrive van de M41 moet gewoon motorolie in. Dus zeker geen ATF of 80W90. Het
Volvo manual schrijft 20W40 voor.
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:14
door xnozemx
Mijn amazon onderhanden moeten nemen, druklage stuk, en de rest ook vervangen, heirvoor staat 80w90 voorgeschreven, vandaar mijn gok.
Hoop ook dat het met smurrie te maken heeft.
Is het gemakkelijk te demonteren?
En hoe bij te vullen?
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:17
door VolvoTech
Ho let op, je overdrive zit in een aparte huis!!
(en dat is dus NIET je normale versnellingsbak huis!)
Demonteren redelijk eenvoudig, mits je een brug hebt...
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:38
door Ramon&Ramon
Bedrading in de pook niet defect,dat komt vaak voor namelijk of het relais stuk.
Of de solenoid op de bak defect of vervuild!
Het is simpel te onderzoeken,krijg je spanning op de solenoid van de bak als je het knopje bediend?
Wel in zijn vijfde versnelling dit testen.
Geplaatst: 08.10.2012 - 14:48
door xnozemx
Ik weet hem wel te zitten, maar heb geen benul of ik deze gewoon los kan nemen, of dan de versnellingsbakolie er direct uitloopt en dat soort verrassingen.
Ik heb trouwens een apart knopje voor de bediening van het ODrelais, nooit mijn originele pook gekregen (was me wel beloofd).
Ik ga voorlopig niet uit van kapotte bedrading of relais, aangezien hij het telkens doet onder de boven genoemde omstandigheden.
Fijn dat er zo wordt meegedacht, zodra ik weer tijd heb (en de auto even gemist kan worden) zal ik de solenoid demonteren.
Geplaatst: 08.10.2012 - 18:55
door arjan_de_jong
Check dan eerst voor het gemak even of je wel spanning krijgt op de solenoid bij inschakelen. Ook elektronica kan problemen geven onder een bepaalde temp.
Geplaatst: 08.10.2012 - 19:32
door xnozemx
Zal ik zeker doen, zal dan direct checken of ik voltage verschil meet bij koud systeem ten opzichte van een warme situatie.
Hier (
http://web.archive.org/web/200206160349 ... 1/JOD1.htm ) staat erg veel info, helaas in het Engels, wat voor mij het lezen bemoeilijk en vooral vertraagd.
Als het woensdag droog is, kruip ik er maar eens onder, heb geen brug:(.
De manual van Iroll was trouwens ook zeer welkom. Ben hem aan het lezen. Gelukkig kan ik best wat (volvo speciaal-)gereedschap lenen, al weet ik niet of alles voor handen is wat het manual beschrijft.
Geplaatst: 08.10.2012 - 19:44
door VolvoTech
Wow, wat een mooi en net gedocumenteerd verhaal daar!
Ik had het geluk een antieke Volvo monteur naast me te hebben staan, maar met deze manual was ik er ook aan begonnen zonder hem!
Geplaatst: 08.10.2012 - 19:54
door xnozemx
Eigenlijk zou mijn monteur het nog altijd een keer oplossen, maar dat duurt maar en duurt maar....ga in ieder geval niet de hele OD uit elkaar trekken, maar begin wel aan de lichte klusje om al wat uit te sluiten. Auto wordt bijna dagelijks gebruikt en vrouwlief stuur ik geen dag werken in de ama.
Geplaatst: 09.10.2012 - 21:16
door xnozemx
Edit:
Vandaag monteur weer eens gesproken over het (oude vertrouwde) probleem, zijn redenatie blijft bij het relais, anders zou het OD lampje branden, zonder daadwerkelijk in te schakelen. Klinkt eigenlijk wel logisch, denk ik, anders zou er een contact moeten zitten op de selonoid, die schakelt wanneer de OD daadwerkelijk in functie is. Maar die ben ik in de tekeningen nog nergens tegengekomen.
Wacht nog maar even af (voer de druk wat op) en beloof dat ik het verloop hier blijf posten.
Geplaatst: 09.10.2012 - 22:18
door VolvoTech
Relais heb je zo 123 in je handen... zit achter de midden console. Rechter plaatje losmaken en even voelen, zitten er waarschijnlijk 3. Even auto in 4 zetten en knopje indrukken, dan voel je 'm tikken.
Ding er uit en als je kunt, reflowen (alles nasolderen).