Pagina 1 van 1
controle lampjes blijven branden
Geplaatst: 07.10.2012 - 22:01
door yvonnedv
Wij hebben sinds gisteren een 245 uit 79.
de controlelampjes op het dashboard (oa park brake en amp) blijven branden. Bij 120 km gaan ze uit.
Hij laadt wel bij 13,7 v
Ik heb het idee dat het een aarde kwestie is, iemand enig idee waar ik dat moet zoeken?
Geplaatst: 08.10.2012 - 12:31
door Ramon&Ramon
Het parkbrakelampje zit waarschijnlijk in de handremschakelaar en het dynamolampje in de koolborstelbrug van de dynamo zelf denk ik.
Geplaatst: 08.10.2012 - 12:47
door yvonnedv
Ik heb niet de indruk dat dit allemaal afzonderlijke problemen zijn. Het andere rem lampje (weet ff niet zo gauw wat daar op staat) en lampje dat aangeeft dat er een lamp stuk is branden ook. zo gauw ik ca 120 rij gaan ze allemaal tegelijk uit.
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:35
door Ramon&Ramon
Meten is weten dan,ik heb er ook weinig verstand van verder!
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:45
door MarioC70
Waarom geef je dan een antwoord?

Geplaatst: 08.10.2012 - 13:54
door yvonnedv
Er valt in mijn ogen weinig te meten. De lampjes krijgen stroom anders zouden ze niet branden.
Mijn hoop is dat iemand hier het probleem herkent en zegt daar moet je het zoeken.
Maar ik heb de stille hoop dat het vocht is want toen ik hem net startte brandde ze nog maar heel flauwtjes
Geplaatst: 08.10.2012 - 14:00
door Oceanracer
Dus toch ergens een massaprobleempje....
Geplaatst: 08.10.2012 - 14:07
door Ramon&Ramon
Het feit dat de lampjes stroom krijgen,zegt natuurlijk niets,
Het kan inderdaad een massaprobleem zijn van het dashboard,massa punten en bedrading controleren,dus meten is de enige optie,het kan ook een massa probleem zijn in de bedrading.
Dashboard demonteren en kijken of alle bedrading er goed opzit en eventueel de massapunten goed bekijken.
Geplaatst: 08.10.2012 - 14:41
door Voorheen VW
Ik had laatst ongeveer hetzelfde na het schoonspuiten vd motorruimte.
Het was weg na twee dagen drogen in de zomerzon met de motorkap open.
Heb er geen verstand van maar het zou idd vocht kunnen zijn.
Geplaatst: 08.10.2012 - 15:07
door MarioC70
Even goed meten die electra en het probleem is zo opgelost,er zit geen ingewikkelde electronica in zo,n auto,dus is het vaak simpel te vinden de storing.
Geplaatst: 08.10.2012 - 15:37
door Ramon&Ramon
Wat voor motor zit er in de Volvo?
Is het een Yazaki of VDO dashboard?
Geplaatst: 08.10.2012 - 21:21
door yvonnedv
Ramon&Ramon schreef:Wat voor motor zit er in de Volvo?
Het is een rood onderblok.
Dashboard is dacht ik VDO maar ik zal morgen voor de zekerheid even kijken.
Volgens de verkoper heeft de auto 5 maanden buiten stil gestaan. Met de proefrit en de weg naar huis brandde de lampjes, toen ik ca 120 reed gingen ze uit. vanmorgen op contact gezet, toen brandde alleen het olielampje en het park break lampje, Handrem er af en toen ging het park break lampje uit. Na starten brandde ze heel flauwtjes. Maar even aankijken wat er gebeurd bij regelmatig gebruik en anders zal ik het dashboard er wel uithalen.
Bedankt voor alle reacties.
Geplaatst: 08.10.2012 - 21:33
door VolvoTech
Hmmms, heb me ook rot gezocht naar een foutmelding verlichting die maar bleef branden in een 1984 245... bleek gewoon een "verkeerd" lampje te zijn EN een slecht contactje ergens...
(dus, extra weerstand ergens en DUS dat lampje aan).
Gezien de leeftijd zou ik vooral eerst eens zoeken in de zekeringkast en daar alle contactjes GOED corrosie vrijmaken, en vervolgens (als dat niet helpt) de contacten nalopen per onderwerp, schoonmaken etc. en weer terugsteken.
check?
Geplaatst: 08.10.2012 - 22:01
door jos245
Schroef even de spanningsregelaar van de dynamo af en check de koolborstels.
Redelijke kans dat ze ver versleten zijn.
Geplaatst: 08.10.2012 - 23:49
door yvonnedv
Dan zou hij toch niet bijladen?
Geplaatst: 09.10.2012 - 09:38
door Iroll
Met versleten koolborstels laadt de dynamo niet goed en met haperingen. Dat je 13,7v laadstroom meet kan daar een teken van zijn. De laadspanning is niet meer optimaal, die hoort tussen de 14,5v en 13,8v te zitten. Dus ik zou de koolborstels checken en de aard aansluitingen achter het dashboard. 1 van die 2 moet de oorzaak van je storingen zijn schat ik zo in.