Pagina 1 van 3
Versnellingsbak temperatuur
Geplaatst: 08.10.2012 - 04:42
door Lexus76
Beste mede forumers
gisteravond iets meegemaakt. Het gaat om een xc70 D5 uit 2006 met 175k op de teller. Vanuit Groningen retourtje Schiphol gemaakt. Heen met 3 personen en bagage, kruissnelheid van 150 op cc. Terug was ik alleen. Kruissnelheid van 160 op cc. ('s nachts...)
Ter hoogte van Emmeloord (terugweg) krijg ik opeens de melding; Hoge temp versnellingsbak olie. Even gestopt op parkeerhaven, melding verdween en reis weer voortgezet. Nu met 140 op cc. Niets meer gemerkt.
Nu lees ik van alles over flushen op het forum. Iemand enig idee of ik ook Gery moet bellen of heb ik een ander probleem. Ik heb de auto nog niet zo lang en ken de voorhistorie niet.
MVG Alex
Geplaatst: 08.10.2012 - 12:33
door Ramon&Ramon
Het belangrijkste is als eerste,zit er voldoende olie in?
Geplaatst: 08.10.2012 - 12:55
door Lexus76
Hallo Ramon,
hoe kan ik dat peilen?
Geplaatst: 08.10.2012 - 13:34
door Ramon&Ramon
Even langs de dealer?
Geplaatst: 08.10.2012 - 19:11
door jaapburg
Peilstok? Bij mijn auto zit er een peilstokje, een beetje verborgen onderaan de motor.
Geplaatst: 11.10.2012 - 13:35
door Lexus76
Hmm ik ben bij de dealer geweest. Ze hebben niet gepeild, maar uitgelezen. Geen foutmelding. Kan ik het zelf peilen?
Geplaatst: 11.10.2012 - 14:50
door MarioC70
Welk type motor heb je,er kunnen verschillende bakken onder zitten.
D5244T
D5244T4
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:16
door Lexus76
@marioc70 hoe kom ik daar nu weer achter?
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:19
door MarioC70
Jeetje,ik mag toch aannemen dat je zelf weet waar je mee rijdt?
Motortype staat op het distributiedeksel en je kenteken vermeld ook het een en ander.
Geplaatst: 11.10.2012 - 16:04
door Lexus76
Ah zo bedoel je! (Sorry)
Ik heb de auto nu niet bij me, maar is D5 185 pk uit 2006. 24-xv-gl
Geplaatst: 11.10.2012 - 20:58
door Msuidgeest
Als het goed is staan er op die peilstok verschillende niveaustreepjes: warme en koude bak.
Je dient te peilen met draaiende motor na eerst een paar km gereden te hebben zodat de automaat een beetje warm is. En de stand van de olie tusen die streepjes zegt iets over het olieniveau.
Geplaatst: 11.10.2012 - 21:40
door dutchlimits
Lexus76 schreef:Ah zo bedoel je! (Sorry)
Ik heb de auto nu niet bij me, maar is D5 185 pk uit 2006. 24-xv-gl
Hij bedoeld de nummer van je motor, niet D5 maar D532323 bijvoorbeeld, dit staat op de motor.
Geplaatst: 11.10.2012 - 23:58
door Ramon&Ramon
Het gaat inderdaad om het type motor,je hebt dus een D5244T4 diesel.
Als je een M66 AWD bak hebt ,dan heb je een peilstok.
Heb je een TF-80SC bak,wat ik dus denk,dan moet je ermee naar de dealer.
Geplaatst: 16.10.2012 - 12:22
door Lexus76
Nou, ik ben bij de dealer geweest. Ze hebben de auto uitgelezen en geen storingen gevonden. Ik heb echter ook niet naar de bak zelf laten kijken. Zij adviseerden echter wel om preventief te flushen. Katsjing!!!!
Ik wilde het eerst nog even aankijken. Gisteravond wederom naar schiphol. Cc op 150, niets aan het handje. Wel merkte ik dat de auto af en toe wat doorslipte bij opschakelen. Alsof je de koppeling intrapte met je voet nog op het gas. Maar verder alles goed.
Terugweg. 160 op cc. Binnen een half uur, weer die melding. Versnellingsbak hoge olietemp.
Terug gezakt naar 100 en binnen paar minuten melding weer verdwenen. Echter merkte ik wel dat hij heeeeel vroeg terug schakelde waardoor de motor het uitjoelde. dit ging ook redelijk ruig. ik voelde hem klappen. Reis voortgezet met 150 op cc. No problems.
Tot op heden heb ik nog geen peilstok kunnen ontdekken.
Iemand nog tips?
Geplaatst: 16.10.2012 - 12:36
door Oceanracer
Katsjing???? Wat denk je dat een nieuwe bak gaat kosten als je zo (met een klappende en slippende bak) blijft rondrijden?
Geplaatst: 16.10.2012 - 13:20
door Lexus76
Oceanracer schreef:Katsjing???? Wat denk je dat een nieuwe bak gaat kosten als je zo (met een klappende en slippende bak) blijft rondrijden?
Dat begrijp ik wel, ik vind het alleen veel geld voor iets waarvan niet bekend is of dit het euvel verhelpt. Het uitlezen gaf geen resultaat, waarop men zei, flushen kan nooit kwaad. Dan vind ik 400,- heul veul geld.
Geplaatst: 16.10.2012 - 13:29
door Oceanracer
Als flushen niet helpt, gaat het pas écht geld kosten!
Geplaatst: 16.10.2012 - 13:33
door Lexus76
Oceanracer schreef:Als flushen niet helpt, gaat het pas écht geld kosten!
.... Nu maak je me bang... :shock: Maarre ik begrijp je punt.
Geplaatst: 16.10.2012 - 13:38
door Oceanracer
Het is niet mijn bedoeling jou bang te maken, maar je hebt te maken met twee problemen:
- Je olie wordt te heet. Dat heeft een oorzaak en moet worden onderzocht, anders helpt nieuwe olie ook niet.
- je olie is verhit en heeft de kwaliteit aangetast, dus moet sowieso worden vervangen om vervolgschade te voorkomen.
Even oliepeilen gaat je dus niet helpen. Succes!
Geplaatst: 16.10.2012 - 14:06
door Ramon&Ramon
Oceanracer schreef:Katsjing???? Wat denk je dat een nieuwe bak gaat kosten als je zo (met een klappende en slippende bak) blijft rondrijden?
Rond de 5000 euro,maar dan rijdt hij weer als nieuw.
