Pagina 1 van 1

Automaat olie

Geplaatst: 19.04.2006 - 12:06
door SvenB
Weet er iemand hoeveel liter olie er in een '98er 2.0T S40 automaat bak gaat ??? De bak heeft af en toe wat problemen en wil de olie eens verversen.

Geplaatst: 19.04.2006 - 12:34
door Volvorijden
Heb je een peilstok in je bak zitten?

Geplaatst: 19.04.2006 - 13:03
door SvenB
Ja, zit een peilstok in. Wil het weten ivm. de aanshaf van de olie. Voor het vullen kan ik de peilstok wel gebruiken.

Geplaatst: 19.04.2006 - 15:06
door CaptainSchaap
De olie hadden ze ververst bij de laatste beurt van mijn ingeleverde S40, op de bon stond transmissieolie 4,8 liter.

Ik neem aan dat ze hiermee de automatische bakolie hebben ververst.

Geplaatst: 19.04.2006 - 16:59
door Volvorijden
Hoe hoog is nu het oliepeil van de bak?

Geplaatst: 19.04.2006 - 18:39
door SvenB
ietsjes boven wat het zou moeten wezen. Kan dit uitmaken ??

Geplaatst: 19.04.2006 - 19:23
door CaptainSchaap
de olie moet helder rood zijn; ietsje teveel moet niet veel uitmaken.
Maar als de olie troebel van kleur is, kan vervangen zeker geen kwaad!

Geplaatst: 19.04.2006 - 19:48
door Ludo
inclusief de oliekoeler zit er 7,7 liter in je bak.
maar... als je enkel de olie aflaat en opnieuw gaat vullen mag je er nooit zoveel indoen!.
er blijft altijd een hoeveelheid in de omvormer zitten.
best vang je de olie dan op, meten hoeveel er uitgekomen is en met dezelfde hoeveelheid vullen.
tevéél olie kan wel degelijk kwaad, bij hoge belasting gaat de olie koken.
bij een té hoge temperatuur is er dus ook hoge druk aanwezig, die zal zich hoe dan ook een weg naar buiten zoeken, meestal blaast ie dan een keerring d'ruit.
bij de AW50-42 (ook in de S40 2.0T) is er gelukkig voor zo'n gevallen een overdrukventiel aanwezig. :razz:
maar eigenlijk is flushen een betere manier om de bak van verse olie te voorzien.

Geplaatst: 21.04.2006 - 18:04
door Volvorijden
ietsjes boven wat het zou moeten wezen. Kan dit uitmaken ??
Er zijn wel versnellingsbakken die een hekel aanhebben, bijvoorbeeld de automaten van chrysler (maarja, dat is amerikaanse troep).
Maar als je de bakolie gaat verversen zou ik eerst uitproberen hoe de auto rijd als je deze halverwegen Min en Max zet. Kijken of dat soepeler schakeld dan met max stand.
Bij Mijn Oldtimer houd ik de bak op max, halverwege schakelt in dat geval niet lekker.

Geplaatst: 20.05.2006 - 19:12
door SvenB
Vandaag de automaat olie ververst, wat een verschil zeg. Voel geen stoten meer bij het schakelen en het geheel werkt veel soepeler. Kleur op de pijlstok leek redelijk OK, toen het er eenmaal uit kwam was het toch aardig aan de donkere kant. Was de prijs meer dan waard.

Voor jullie info, er ging bij 3,75 liter in.

Geplaatst: 20.05.2006 - 20:48
door Ludo
SvenB schreef:Voor jullie info, er ging bij 3,75 liter in.
3.75 liter?.
dan heb je em gewoon afgelaten en opnieuw bijgevuld?.
en de kleur ziet er nu alweer hetzelfde uit?.
welke olie heb je gebruikt?.

Geplaatst: 21.05.2006 - 04:00
door Oscar
die olie koeler waar zit deze??
ik heb als ik hoge snelheden rij last van een knipperend lampje dat er iets mis is met de versnellingsbak

Geplaatst: 21.05.2006 - 14:18
door Ludo
de oliekoeler is een apart circuit in de radiator.
maar een knipperend lampje kan vele oorzaken hebben.
als het werkelijk een koelprobleem is, treed dat ook op bij lagere snelheid.
laten uitlezen is dus een betere optie.

Geplaatst: 21.05.2006 - 14:50
door SvenB
Heb inderdaad gewoon afgelaten en opnieuw bijgevult. De kleur is al stukken beter geworden. Misschien dat binnenkort nog een keer aflaten lopen en bijvullen de kleur helemaal goed krijgt.

Geplaatst: 21.05.2006 - 15:04
door Ramon&Ramon
Tja