Pagina 1 van 4
Winterbanden verplicht in Luxemburg
Geplaatst: 10.10.2012 - 20:11
door BlackcurrantV70
We gaan binnen enkel dagen enkele dagen naar de Jura streek, alhoewel het nog vrij warm is, ga ik toch dit weekend mijn 18" Cratus velgen met Pirelli winterbanden maar op de XC monteren, blijkbaar zijn winterbanden nu verplicht in Luxemburg en daar moeten we echt doorheen om de tank te gan vullen

Geplaatst: 10.10.2012 - 20:15
door diesel01
Mijn pa en ma zijn net terug gekomen uit Zuid Frankrijk en hebben in midden Frankrijk hoge tempraturen gehad.
Zeker met AWD zou ik nog op zomerbanden gaan
Geplaatst: 10.10.2012 - 20:20
door NJ8
zijn ze altijd verplicht, of net als in duitsland "als de omstandigheden het noodzakelijk achten"?
Geplaatst: 10.10.2012 - 20:39
door BlackcurrantV70
In winterse omstandigheden las ik, maar mijn zomerbanden hebben nog een 3tal mm profiel, de nieuwe winterbanden 11mm !!
Ze moeten er toch binnenkort op, dus ga ik er geen boete voor riskeren, als ik bvb wegens aquaplanning de XC in de prak zou rijden en thuis een set spiksplinternieuwe banden staan heb, sla ik mezelf voor de kop.
Geplaatst: 10.10.2012 - 20:49
door diesel01
Ahh oke dan zou ik ook voor winterschoeisel gaan.
Geplaatst: 11.10.2012 - 14:33
door Quota
nog even gezocht, maar zo snel niet gevonden, weet iemand of dat het wettelijk is toegestaan om een winterband met een lagere snelheids index (T ipv H) te monteren in de winter? Maakt per band wel een behoorlijk verschil in de kostprijs zeg maar...
Geplaatst: 11.10.2012 - 14:51
door Patrickv
wat ik begreep zijn ze er in Duitsland tegenwoordig niet meer zo happig op...
heb de overweging ook gemaakt..
heb zomerbanden met een W index.. winter nu met een V index (max 240km/u)
lagere index had ik geen trek in...
Geplaatst: 11.10.2012 - 14:56
door MyDJ
Quota schreef:nog even gezocht, maar zo snel niet gevonden, weet iemand of dat het wettelijk is toegestaan om een winterband met een lagere snelheids index (T ipv H) te monteren in de winter? Maakt per band wel een behoorlijk verschil in de kostprijs zeg maar...
Dat mag, Plak echter wel een stickertje of iets dergelijks op je dashboard met daarop de maximum snelheid van die banden (verplicht in Duitsland).
Wat betreft die verplichting in Luxemburg... Mooi nu in NL nog!

Geplaatst: 11.10.2012 - 15:08
door Laguna-S60
MyDJ schreef:
Wat betreft die verplichting in Luxemburg... Mooi nu in NL nog!

nou liever niet.... :?
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:08
door Patrickv
maar even de Google er op na geslagen..
Anders als bei Sommerreifen ist es bei Winterreifen auch erlaubt, Reifen mit
niedrigerem Geschwindigkeitsindex einzusetzen – abweichend von den Angaben des Fahrzeugscheins. Auch dabei ist die M+S-Kennzeichnung ausschlaggebend, die übrigens auch Ganzjahresreifen aufweisen können. In Deutschland ist in diesem Fall ein Aufkleber mit der zulässigen Höchstgeschwindigkeit im Blickfeld des Fahrzeugführers anzubringen. Auch in manchen Ländern, in denen ein allgemeines Tempolimit auf Autobahnen gilt, ist diese Kennzeichnung vorgeschrieben.
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:14
door MyDJ
Laguna-S60 schreef:MyDJ schreef:
Wat betreft die verplichting in Luxemburg... Mooi nu in NL nog!

nou liever niet.... :?
Waarom niet?
Wacht jij maar tot je je rijbewijs hebt en een keer een noodstop moet maken, dan kun je het aan den lijve ondervinden waarom wél...

Geplaatst: 11.10.2012 - 15:16
door MarioC70
Als je de laatste test van winterbanden mag geloven van de ANWB en Autoweek,somige winterbanden zijn slechter in de sneeuw dan de zomerbanden,weggegooid geld?
Het is een hype aan het worden lijkt wel,maar of je er echt iets mee opschiet is nog maar de vraag!
Sommige winterbanden zijn op een nat wegdek levensgevaarlijk!
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:17
door Laguna-S60
MyDJ schreef:Laguna-S60 schreef:MyDJ schreef:
Wat betreft die verplichting in Luxemburg... Mooi nu in NL nog!

nou liever niet.... :?
Waarom niet?
Wacht jij maar tot je je rijbewijs hebt en een keer een noodstop moet maken, dan kun je het aan den lijve ondervinden waarom wél...

Omdat wij 2 auto's hebben waarvan 1 de meeste tijd stilstaat en je daar wel winterbanden voor moet hebben, en dat kost klauwen met geld.
ten tweede, winterbanden werken alleen in regen, koude temperaturen en losse sneeuw.
en 9/10x is de sneeuw al plat gereden, is het warmer en droog en in die gevallen zijn winter banden gevaarlijker dan goede zomerbanden.
dus met goed anticiperen kom je een stuk verder...
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:18
door Laguna-S60
MarioC70 schreef:Als je de laatste test van winterbanden mag geloven van de ANWB en Autoweek,somige winterbanden zijn slechter in de sneeuw dan de zomerbanden,weggegooid geld?
Het is een hype aan het worden lijkt wel,maar of je er echt iets mee opschiet is nog maar de vraag!
Sommige winterbanden zijn op een nat wegdek levensgevaarlijk!
bedoel ik.., iedereen doet mega heilig over die dingen maar met een noodstop op platgereden sneeuw ben je in beide gevallen gewoon de lul..
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:26
door MyDJ
Ben ik niet met je eens, op plat gereden sneeuw sta je op winterbanden veel sneller stil (zorg echter wel dat je een goed A-merk hebt geen hang-wang-po), dan hebben we het nog niet eens over een zijdelingse verplaatsing (remmen -/uitwijken).
Autorijden kost gewoon geld, maar als je van plan bent om met de R ook in de winter te rijden zou ik het zeker overwegen... schade aan de R kost vele malen meer dan een set goede winterbanden...
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:26
door Ramon&Ramon
En mensen maar denken dat je harder kunt rijden met winterbanden,omdat het veiliger zou zijn.
Het is voor de bandenhandel een mooie bron van inkomsten en voor de garagebedrijven,het twee keer per jaar wisselen van de wielen,90 euro ex btw per keer.
De aanschaf en opslag enz.
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:30
door Laguna-S60
MyDJ schreef:Ben ik niet met je eens, op plat gereden sneeuw sta je op winterbanden veel sneller stil (zorg echter wel dat je een goed A-merk hebt geen hang-wang-po), dan hebben we het nog niet eens over een zijdelingse verplaatsing (remmen -/uitwijken).
Autorijden kost gewoon geld, maar als je van plan bent om met de R ook in de winter te rijden zou ik het zeker overwegen... schade aan de R kost vele malen meer dan een set goede winterbanden...
Ben ik het niet mee eens.., platgereden sneeuw is als ijs en of je nou ski's of een stuk rubber onder je auto hebt het reageert hetzelfde. Zijdelingse verplaatsen zal misschien wat schelen op echte losse sneeuw maar op platgereden sneeuw echt niet...
En ik snap dat autorijden geld kost

maar om 6/700 euro uittegeven aan winterbanden die dan misschien 100km rijden en daarvan 99km niet eens sneeuw zien vind ik dat zonde.., En ja winterbanden zijn goedkoper dan schade maar ik zie het voordeel echt niet in winterbanden, ja misschien als je sochtends de eerste bent die de wijk uit moet rijden, dan zou het voordeel hebben maar daar voor de rest vind ik winterbanden alleen maar gevaarlijker op de o/a de snelweg.
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:31
door Laguna-S60
Ramon&Ramon schreef:En mensen maar denken dat je harder kunt rijden met winterbanden,omdat het veiliger zou zijn.
Het is voor de bandenhandel een mooie bron van inkomsten en voor de garagebedrijven,het twee keer per jaar wisselen van de wielen,90 euro ex btw per keer.
De aanschaf en opslag enz.
das idd ook een leuke.., leasrijders die je met 140 voorbij komen zetten met sneeuw op de snelweg omdat ze op winterbanden rijden... :x
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:39
door Paul
Je bespaart op je zomerbanden Amigo! Dus die 700-800 euro...
En ben het echt absoluut niet met je eens, heb ergens gereden met winterbanden waar je echt niet weg kon komen met zomerbanden.
Geplaatst: 11.10.2012 - 15:42
door Laguna-S60
100km zul je niet echt merken hoor.....