Pagina 1 van 2

Adaptive cruisecontrl reageert op de (rechter) baan naast je

Geplaatst: 15.10.2012 - 14:22
door _Billy_
Herkent iemand dit? Ik heb veelvuldig met de adaptieve CC aan gereden op de middelste baan van de snelweg. Zodra de weg eenigszins naar links afbuigt en er op de rechterbaan naast mij een vrachtwagen rijdt dan grijpt de adaptieve CC in (autootje verschijnt in het display) en gaat hij hard remmen. Niet echt veilig voor de auto's achter me....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen?

Geplaatst: 15.10.2012 - 15:46
door bart simpson
klopt idd, dan remt hij zomaar wat af

Geplaatst: 15.10.2012 - 17:46
door ZX10r
Is logisch want deze rijdt langzamer en voor je omdat de weg afbuigt, als je dan geen stuuruitslag hebt denk de CC dat je rechtdoor rijdt.

Re: Adaptive cruisecontrl reageert op de (rechter) baan naas

Geplaatst: 15.10.2012 - 19:03
door Dirk-Pieter
_Billy_ schreef:Herkent iemand dit? Ik heb veelvuldig met de adaptieve CC aan gereden op de middelste baan van de snelweg. Zodra de weg eenigszins naar links afbuigt en er op de rechterbaan naast mij een vrachtwagen rijdt dan grijpt de adaptieve CC in (autootje verschijnt in het display) en gaat hij hard remmen. Niet echt veilig voor de auto's achter me....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen?
Mee eens, maar er is goed mee te leven.. ik hou er gewoon een beetje rekening mee..

Geplaatst: 15.10.2012 - 19:16
door _Billy_
Dank voor jullie reacties. Maar is het dan niet zo dat het systeem ook 'ziet' in welke baan ik rij?

Geplaatst: 15.10.2012 - 19:18
door ZX10r
niet zover vooruit wel als je de baan verlaat met lane dep.

Geplaatst: 15.10.2012 - 19:24
door _Billy_
Dank voor de reaties. Ik vind het system echt geweldig maar ik ben net terug van vakantie en de auto is echt en paar keer op een snelheid van 150 km per uur vol in de ankers gegaan terug naar ca 80 a 100 km per uur. Ik kan je zeggen dat dat niet prettig is voor bestuurder, inzittenden maar zeker het verkeer dat achter me rijdt..... !

@ZX10r, wat bedoelde je precies met stuurslag? Zou hij niet mogen remmen als ik mijn stuur ook gedraaid heb?

@Dirk-Pieter: Heb je tips hoe je er rekening mee houdt?

Geplaatst: 15.10.2012 - 19:56
door bart simpson
gewoon gas geven, maar eens dat het soms vervelend is

Geplaatst: 15.10.2012 - 21:20
door blue nautic
als het systeem lichtjes afremt gaan dan de rem lichten ook aan ? ik rij weleens achter wagens die continu de remlichten laten gloeien ook al zit er genoeg ruimte tussen hen en hun voorganger . en nee het is niet zo dat ik ze op de bumper hang :-)

Geplaatst: 15.10.2012 - 21:25
door Thom
Systeem is niet perfect, maar dat kan je ook niet verwachten. Het is een hulpmiddel, geen vervanging van de bestuurder. Test het voor je het aanvinkt, je weet vrij vlot of het iets voor je is. Ik heb ook de indruk dat het systeem meer remt, met name in situaties waarin je zelf zou volstaan met gaspedaal liften..

Geplaatst: 16.10.2012 - 07:16
door ZX10r
De radar kijk in de richting van je stuuruitslag

Geplaatst: 16.10.2012 - 18:16
door Dirk-Pieter
Thom schreef:Systeem is niet perfect, maar dat kan je ook niet verwachten. Het is een hulpmiddel, geen vervanging van de bestuurder. Test het voor je het aanvinkt, je weet vrij vlot of het iets voor je is. Ik heb ook de indruk dat het systeem meer remt, met name in situaties waarin je zelf zou volstaan met gaspedaal liften..
Ik sluit me aan bij de bovenstaande conclusie... daarnaast probeert het systeem ruimte te creëren d.m.v. het gas "los" te laten.. Moet wel zeggen dat het verder een perfect systeem is, op de snelweg staat adaptive cruise control er 9 van de 10 keer op..

Geplaatst: 17.10.2012 - 11:35
door selur
ik herken het ook. Ik los het op door wat links in de baan te gaan rijden.
Je moet met de aac aan wat meer vooruit kijken dus. Daarmee voorkom je ook dat je te lang rechts blijft als je een vrachtwagen nadert, waardoor de s60 ook vol in de ankers gaat.

Verder geweldig systeem.

Geplaatst: 23.10.2012 - 19:36
door rwa
Het systeem is naar mijn mening ook bedoeld om te volgen niet om in te halen.
Bij inhalen moet jezelf actiever zijn en dus gas geven boven op de ingestelde snelheid. Pas je je aan deze spelregels is het gewoon helemaal prima.
Het systeem gaat niet zomaar remmen je hebt dan toch echt al je voorganger kunnen zien en dient hier dus ook op te reageren. Andersom is het natuurlijk wel bedoeld zo, ben je aan het volgen en je let niet op sta je dus veel eerder stil!

Geplaatst: 23.10.2012 - 20:30
door lancer
En met een klein beetje gas geven gaat hij in normale CC mode (autootje gaat uit). Gebruik ik vaak in dit soort gevallen.

Geplaatst: 28.10.2012 - 08:06
door TMacD
Ik heb een aantal voor en tegens gehoord met betrekking tot de adaptieve cruise Control, en twijfel dus of dit als optie op mijn nieuwe v60 moet aanschaffen.

Ik rijd redelijk veel in de spits en / of 2 baans wegen ( dus met tegen liggers), vroeg me af of het dan de moeite waard zou zijn om de adaptieve cruise control te nemen of dat de standaard CC zou volstaan.

Geplaatst: 28.10.2012 - 09:25
door lancer
Ik wil niet meer zonder...

Geplaatst: 28.10.2012 - 10:24
door OGA244
Juist in de spits heeft het meerwaarde

Geplaatst: 28.10.2012 - 10:29
door Dirk-Pieter
lancer schreef:Ik wil niet meer zonder...
Idd top systeem.. mn vriendin heeft ook een auto, maar zonder dit systeem. Maar wel met CC, dan moet je wel extra opletten dat je nu "wel" actief moet remmen :P

Geplaatst: 28.10.2012 - 14:17
door yankeewarriah
Ik heb mijn auto nu iets meer dan 2 weken en heb al ongeveer 4300km achter de kiezen. Ik doe héél veel kilometers op de snelweg. Bij mij ligt de adaptive cruise control constant aan. In de spits of op de open weg... Ik zou het systeem niet meer kunnen missen.