Pagina 1 van 1
zowat alles ...
Geplaatst: 15.10.2012 - 22:04
door charly
Forum,
Het volledige verhaal van mijn problemen met een D5 (Automaat - 2002) heeft reeds veelvuldig het voorwerp uitgemaakt van antwoorden onder het item "stomweg stilvallen". Verscheidene ingrepen zijn reeds uitgevoerd (gelukkig nog niet het vooropgestelde vervangen van de complete tankunit inclusief de ganse inwendige 'santenboetiek'). Nu wordt het pad van de injectoren bewandeld. Het zou immers kunnen zijn dat 1 of meerdere van die elledelingen een te grote lek zouden vertonen. Op dat ogenblik werd echter (mits vertaling van een - eindelijk - geregistreerde code) vastgesteld dat een slangetje naar de turbo vacuum lekte. Eerst proberen of het soelaas zou brengen. Inderdaad ... veel soepeler draaien, beter optrekken, minder rook. Het konijn kwam toch weer uit de hoed. Plots valt de ganse klokkenwinkel uit (gelukkig blijft de auto 'normaal' rijden). Na een tijdje terug indicatie doch met de niet-verwijderbare BC-melding: "SRS-AIRBAG SERVICE SPOED". Ondertussen doet het irrante stilvallen tijdens het rijden zich weerom meermaals voor (op een Britse site lyrisch "Random engine cut off" genoemd). Blijkbaar heben de Engelsen een abonnement op deze fout. Dit ganse "zowat alles"-fenomeen (klokkenwinkel - stilvallen - melding) doet zich sindsdien verscheidene malen voor op enkele tientallen kilometers. Hopelijk gaat volgende vrijdag de injectoren-handel op de testbank. Wat rest er dan nog: nog meer sensoren vervangen, printplaten van de zekeringhouders vervangen, contactslot vervangen, ..... ? Deze avond las ik nog even met een OBD-II de computer uit: juist ja ... NO CODES! Toch een bedenking: hoe kan een notoire ergerlijke en levensgevaarlijke "soms"-panne (die mogelijk de oorzaak wordt dat er een auto bij het grootvuil komt), die niet geregistreerd wordt, veroorzaakt worden door een een onderdeel dat per definitie dan toch zou moeten al dan niet werken. Is er ergens een internationale databank waar VOLVO zijn fouten opslaat. Het kan toch niet dat ik als enige een dergelijke niet te herstellen panne ondervind.
Geplaatst: 16.10.2012 - 08:55
door rvo033467
Irritant als ze niks kunnen vinden, sterkte ermee en anders opruimen die bak.
Geplaatst: 16.10.2012 - 09:22
door dutchlimits
Soms is het inderdaad een pijnlijke, dure, lange proces om je auto te repareren. De pret is er dan ook wel vanaf.
Geplaatst: 16.10.2012 - 10:19
door sbv
Klok/display uitval wil wel eens voorkomen. Er is dan wat met je DIM aan de hand, hierover zijn diverse meldingen op dit forum te vinden
SRS melding kan je enkel via Vida wissen, ik weet niet of het ook met een universele OBD-2 lezer gewist kan worden
Geplaatst: 16.10.2012 - 17:57
door V70 T5 assen
sbv schreef:Klok/display uitval wil wel eens voorkomen. Er is dan wat met je DIM aan de hand, hierover zijn diverse meldingen op dit forum te vinden
SRS melding kan je enkel via Vida wissen, ik weet niet of het ook met een universele OBD-2 lezer gewist kan worden
Ja ook gewoon te resetten met de betere obd 2 diagnose aperatuur.
Geplaatst: 16.10.2012 - 18:00
door V70/2.4D/2003
Niet toevallig met de uitgebouwde radio of airco o.i.d. het ding op contact gezet? Dan wil hij ook wel eens in de stress schieten namelijk.
Geplaatst: 21.10.2012 - 18:44
door Pikantje
Oei oei, doet me denken aan de Peu(kuch)geot 206 die ik ooit had: het begon met een simpele melding "Storing airbag" en eindigde enkele maanden later met willekeurig inschakelende ruitenwissers, verlichting, knipperlichten en soms niet willen starten door de startblokkering.
Ik had gelukkig nog fabrieksgarantie, want de auto heeft in 6 maanden tijd alles bij elkaar wel 14 dagen bij de dealer gestaan. De dealer kon het niet oplossen en heeft via een soort 'hulplijn' bij de fabriek de oorzaak gevonden: een storing in de kabelboom ergens rechts achterin de auto die ervoor zorgde dat de hele CAN-BUS overstuur raakte...
Er gloort misschien hoop voor je: bij de Peus hebben ze het uiteindelijk wel kunnen oplossen...
Re: zowat alles ...
Geplaatst: 21.10.2012 - 20:26
door Jak
charly schreef:Forum,
Het volledige verhaal van mijn problemen met een D5 (Automaat - 2002) heeft reeds veelvuldig het voorwerp uitgemaakt van antwoorden onder het item "stomweg stilvallen". Verscheidene ingrepen zijn reeds uitgevoerd (gelukkig nog niet het vooropgestelde vervangen van de complete tankunit inclusief de ganse inwendige 'santenboetiek'). Nu wordt het pad van de injectoren bewandeld. Het zou immers kunnen zijn dat 1 of meerdere van die elledelingen een te grote lek zouden vertonen. Op dat ogenblik werd echter (mits vertaling van een - eindelijk - geregistreerde code) vastgesteld dat een slangetje naar de turbo vacuum lekte. Eerst proberen of het soelaas zou brengen. Inderdaad ... veel soepeler draaien, beter optrekken, minder rook. Het konijn kwam toch weer uit de hoed. Plots valt de ganse klokkenwinkel uit (gelukkig blijft de auto 'normaal' rijden). Na een tijdje terug indicatie doch met de niet-verwijderbare BC-melding: "SRS-AIRBAG SERVICE SPOED". Ondertussen doet het irrante stilvallen tijdens het rijden zich weerom meermaals voor (op een Britse site lyrisch "Random engine cut off" genoemd). Blijkbaar heben de Engelsen een abonnement op deze fout. Dit ganse "zowat alles"-fenomeen (klokkenwinkel - stilvallen - melding) doet zich sindsdien verscheidene malen voor op enkele tientallen kilometers. Hopelijk gaat volgende vrijdag de injectoren-handel op de testbank. Wat rest er dan nog: nog meer sensoren vervangen, printplaten van de zekeringhouders vervangen, contactslot vervangen, ..... ? Deze avond las ik nog even met een OBD-II de computer uit: juist ja ... NO CODES! Toch een bedenking: hoe kan een notoire ergerlijke en levensgevaarlijke "soms"-panne (die mogelijk de oorzaak wordt dat er een auto bij het grootvuil komt), die niet geregistreerd wordt, veroorzaakt worden door een een onderdeel dat per definitie dan toch zou moeten al dan niet werken. Is er ergens een internationale databank waar VOLVO zijn fouten opslaat. Het kan toch niet dat ik als enige een dergelijke niet te herstellen panne ondervind.
Heb je alarm ? Dan loont het de moeite om de aarding van de sirene na te kijken en schoon te maken
Geplaatst: 21.10.2012 - 21:03
door Msuidgeest
Aarding.
Dat woord valt vaker en in veel gevallen is dat dan ook nog de oorzaak. Opvallend. Net of Volvo niet goed de connectors aan het chassis kan krijgen.
Geplaatst: 21.10.2012 - 21:52
door ovlov058
En niet alleen volvo. De eerst auto op de foto hieronder had er ook aardig last van (doorgesmolten massakabel, tussen chassis en motor, de vonken vlogen eruit)
Geplaatst: 04.11.2012 - 15:47
door charly
Forum,
Eindelijk (hoop ik toch) wat goed nieuws. Mijn interventies staan reeds onder verschillende topics zoals o.a. ' stomweg stillvallen'. Nadat de ganse klokkenwinkel de geest gaf heb ik op het internet een hersteller gevonden in West-Vlaanderen (Gits / Hooglede) die vooral zijn handen vol heeft met de reparatie van VOLVO- en SAABdashboards. Mijn klokken waren behept met alle mogelijk denkbare en ondenkbare fouten die Yazaki er toentertijd (moedwillig?) heeft ingestopt. Zelfs de verlichting was voor 80% geneuveld. Drie uur later, voor een fractie van de vervangprijs bij de dealer, bekwam ik een betere dan een nieuwe unit. Ondertussen werd door een lokale auto-elektrotechnicus het geprinte circuit van de hoofdfusebox totaal opgefrist (ze vertonen dikwijls scheurtjes - ook van Yazaki misschien?). Elders werd nog een vacuumlekje ontdekt en hersteld. De lampjes van het dashboard diende ik stomweg te vervangen door Volvo-peertjes. 13 stuks (3 W en 1,2 W) voor niet minder dan een schandalige € 45! Enfin ... alles werkt beter dan voorheen: geen Chinese BC-mededelingen meer, de zijruit werkt weer zonder nerveuse storingen, de buitenspiegel komt weer zonder morren op zijn plaats, de automaat schakelt zachter, de motor trekt beter, er is minder zwarte rook, de 'seat belt'-indicatie werkt weer en hij valt (tot nog toe toch ...) niet meer stomweg stil. Zelfs de plaatverlichting was geneuveld. Alleen is er een eigenaardigheid: de thermometer die vroeger onvermoeibaar pal in het midden stond, staat nu een half streepje meer naar rechts (kent iemand de mogelijke oorzaak?). Ondertussen blijven mijn vingers gekruist tot ik weer mijn Volvo-vertrouwen heb teruggevonden.
Geplaatst: 04.11.2012 - 18:20
door Steven Volvo
leuk voor je!
Aangaande je temperatuurmeter:
-of je hebt te weinig koelvloeistof in je systeem waardoor de warmteafvoer te laag is
-de thermostaat gaat niet helemaal open als de behoefte er wel is.
Opzich merkwaardgig dat na een hoop softare/elektronica fixs dit dan gebeurt. Moet zo een metertje misschien gecalibreerd worden of zo?
succes,
steven
Geplaatst: 04.11.2012 - 19:12
door charly
Neen, koelvloeistof staat op peil. Thermostaat is nog steeds dezelfde als een week en 100 km geleden. Toen was alles perfect (toch wat die ene meter betrof ...). Ik denk ook eerder in de richting van een calibrering. Vermoedelijk moet er een spanningsstabilisator (aangezien zowel de thermometer als de brandstofmeter toch een weerstandsmeting doen). Iedereen die ooit met de oudere Engelse wagens gereden heeft kent toch nog de spanningsstabilisatoren van Lucas (Prince of Darkness) die achterop het dashboard stond en dikwijls raar deed. Openprutsen was de boodschap en wat proberen te verbuigen of bij te vijzen. Mijn vraag is of Yazaki ook in dat bedje ziek was (is)? Nu ik weet dat het hier om een detail gaat maar show must go on nietwaar.
Geplaatst: 04.11.2012 - 19:19
door truckingwally
zijn bij de reparatie van het instrumentenpaneel de wijzertjes misschien gedemonteerd geweest, en is dat wijzertje daarna een halfstreepje naar rechts teruggeplaatst?
Geplaatst: 04.11.2012 - 21:08
door edraket
Zou het dan toch... Ik hoop echt dat je het probleem hiermee gevonden hebt. Er is bijna niets vervelender als een auto waar je niet op kunt vertrouwen.
Geplaatst: 05.11.2012 - 21:14
door charly
De toekomst zal het zeggen. Wie leeft zal zien.
Geplaatst: 08.11.2012 - 23:32
door veeeseventy
Blij voor je dat je eruit bent!
Na met een ford 11 keer bijde dealer te zijn geweest in een jaar, met een renault laguna 17 keer aan garagerelatieverbeteringte hebben gewerkt en met een megane met een gat in het carter ter grootte van een tennisbal, met een passat waarvan volkswagen in zijn geheel de ruiten antennekabel, antenne, externe antenne te hebben uitgewisseld om de radioontvangst nog steeds niet op de rit te hebben gebracht, snap ik het als geen ander dat dit soort irritaties zelfs je nieuwe grote liefde op de sloop of marktplaats kunnen doen laten belanden!
Geplaatst: 24.02.2013 - 18:12
door charly
Forum,
Al mijn problemen zijn opgelost. Dader: de hoofdfusbox onder de motorkap.
Niemand (ik bedoel de dealers-specialisten) kon de zaak van het random stilvallen een plaats geven. In dit verband verwijs ik ook naar mijn volledige verhalenbundel onder het item "stomweg stilvallen". In de hoop dat er iemand iets aan heeft, rij ik na vervanging (van de sloop inclu alle relais en zekeringen voor €100, kwartiertje werk!) zonder enig probleem. Onmiddellijke start, geen inhouden meer, vooral niet meer stilvallen. Gelukkig heb ik al de exotische voorstellen van de dealers niet uitgevoerd. Een attentvol forumlid heeft de zaak in een stroomversnelling gezet. Ook waren de veelvuldige Engelse klachten op hun forum. Steeds weer opnieuw: in de vroege (2002) D5's hebben de Zweden elektronische brol (dashboard / tankopvoerpomp / fusebox) van de bovenste plank gestoken. Eind goed, al goed. Alhoewel; ik ben nog niet ten volle bekomen van de schrikmomenten die het stilvallen veroorzaken. Wat mij vooral ergert is dat er, voor zo'n een merk met veiligheid hoog in het vaandel, schijnbaar geen centrale technische ondersteuning (in Zweden) bestaat die deze en andere toch wel zeer zware klachten bundelt om er dan hun dealernet mee te confronteren teneinde een gestructureerde oplossing aan te bieden (vermoedelijk leest men toch ook de fora, hoop ik!).
Geplaatst: 24.02.2013 - 18:34
door jpwg001
En nu in de verkoop? Of geef je hem de kans om jouw vertrouwen terug te krijgen?
Geplaatst: 24.02.2013 - 18:59
door charly
Neen, geen verkoop. Restwaarde export € 2000? Hij krijgt (geleidelijk) terug mijn vertrouwen.
Nog dit: de fout was er voor enkele maanden eveneens uit (zie mijn melding); doch het stilvallen kwam er enkele weken geleden in alle hevigheid weer terug. De motor viel omzeggens alle 5 km uit. Dit samen met een defecte tankpomp (waarvan een dealer opperde dat ook mijn ECU geraakt was / men moet natuurlijk wel de juiste stroomdraad aanduiden!). Namelijk blauw-rode draad onder linker zitting i.p.v. blauwe draad onder rechter zitting! De pomp heb ik zelf vervangen door een sloper-item. Dankzij de Haynes-manual een doenbaar maar toch arbeidsintensief werkje. Voor de controle ga ik toch een LED-je installeren op het dashboard dat aangeeft wanneer (en of) de pomp werkt. Mag slechts enkele seconden bij het starten werken en bij het overhevelen van de tankhelften. Controlefreak geworden (uit schrik). ben namelijk enkele malen zonder brandstof gevallen met nog 200km op BC; dus hevelsysteem werkte niet. Hopelijk nu wel: dus LED.