Pagina 1 van 1
welke olie kan voor een 2.0d
Geplaatst: 16.10.2012 - 22:04
door henriant
In mijn instructieboekje staat de volgende olie voorgeschreven
sae 5w-30
Acea a5/b5
Nu vroeg ik mij hoe belangerijk het is om je aan de oliekwaliteit te houden.
Graag hoor ik jullie argumenten met de voors en tegens

Geplaatst: 17.10.2012 - 00:22
door Ramon&Ramon
Dat is dus zeer belangrijk!
Geplaatst: 17.10.2012 - 20:23
door henriant
Want ???? Wat als je nu een a4 kwaliteit gebruikt, is dat dan zoveel anders ?
Geplaatst: 17.10.2012 - 20:43
door Wauter
Er is geen tegen, alleen een voor. Het heet niet voor niets de 'voorgeschreven' olie. Motor is er op geconstrueerd. Turbo wordt oa gesmeerd door de olie, het gebruik van een lagere kwaliteit kan vroegtijdige slijtage (lees: dure) reparaties opleveren. Heeft je V50 al een roetfilter? Ook die heeft namelijk vroegtijdig last van de verkeerde olie.
Verder geldt de 'A'indeling voor benzinemotoren en als ik het goed heb rij je een diesel? Daar hoort een 5W30 ACEA B5 in.
Geplaatst: 17.10.2012 - 21:11
door henriant
Bedankt voor je antwoord Wauter.
Mijn v50 heeft gelukkig geen roetfilter
Welk merk olie gebruik jij dan ?
Geplaatst: 17.10.2012 - 21:15
door bart simpson
ook geen retrofit?
Geplaatst: 17.10.2012 - 21:20
door henriant
Nee, want ik heb tot nu toe geen enkel regeneratie proces meegemaakt

Geplaatst: 17.10.2012 - 21:27
door Wauter
Mijn auto gebruikt van Comma de Xtech 5W-30, zeer goede olie voor een nette prijs.
Re: welke olie kan voor een 2.0d
Geplaatst: 17.10.2012 - 23:16
door Ramon&Ramon
henriant schreef:In mijn instructieboekje staat de volgende olie voorgeschreven
sae 5w-30
Acea a5/b5
Nu vroeg ik mij hoe belangerijk het is om je aan de oliekwaliteit te houden.
Graag hoor ik jullie argumenten met de voors en tegens

Het staat niet voor niets in het boekje denk ik?
Opzich al bijzonder dat je het boekje leest,de meesten doen dat niet!

Geplaatst: 18.10.2012 - 01:33
door newfh
Wauter schreef:Mijn auto gebruikt van Comma de Xtech 5W-30, zeer goede olie voor een nette prijs.
Mijn V50 is keurig altijd dealer onderhouden (kost wat met die service 2.0, maar dan heb je ook wat) en ververst met Castrol 5W-30 volsyntheet.
Verschil tussen goedkopere olie en deze Castrol is, neem ik aan, niet zo 1,2,3 meekbaar, maar ik denk dat deze olie o.a. door andere additieven misschien op den duur wel uitmaakt. Men heeft mij weleens verteld dat de duurdere olieen minder snel verouderen en men ook minder vaak hoeft bij te vullen (indien nodig). Ik ben geen expert maar kies er toch voor om mijn 2.0 diesel met inmiddels 270.000 km met wat duurdere olie te verwennen...😘😘
Geplaatst: 18.10.2012 - 08:04
door Wauter
Merk is in eerste instantie niet belangrijk, de juiste specs wel. Qua prijs zullen die oliën elkaar niet veel ontlopen. ook Castrol heeft 'goedkope' budgetolie, alleen dat zijn, net als bij Comma voornamelijk 10W-40 oliën. Dat vreet je V50 niet

Geplaatst: 18.10.2012 - 08:15
door janvanmeer
Je kunt aan de hand van het chassisnummer zien of de auto een roetfilter heeft. Begint met YV als positie 8 een3 is heeft de auto geen roetfilter. Als positie 8 een 5 is heeft de auto wel een roetfilter.
Wat al zo vaak aan de orde is geweest is de onderhoudsinterval. Niet langer doorrijden dan max. 10.000 km met de olie. Je krijgt dan geen afzetting in de (dunne) oliekanalen die zo belangrijk zijn voor smering van de turbo. Het carter heeft slechts een inhoud van ruim 3,5 ltr.
Ik doe onderhoud zelf en heb een v50 1.6 zonder roetfilter. Heb er nu 303.000 km opzitten. Olieverbruik is minmaal (1/2 lter per 10.000 km)
Geplaatst: 18.10.2012 - 12:06
door henriant
YV1MW753142011176 is mijn chassisnummer.
Dus geen roetfilter

Geplaatst: 18.10.2012 - 12:41
door janvanmeer
henriant schreef:YV1MW753142011176 is mijn chassisnummer.
Dus geen roetfilter

Gefeliciteerd! Heb je op dat gebied, net als bij mijn volvo, geen enkel probleem.
Geplaatst: 18.10.2012 - 12:59
door henriant
Ben er ook zeer blij mee.

Geplaatst: 18.10.2012 - 22:09
door Wauter
De 2.0D van Henriant heeft meer carter inhoud dan de 1.6 van janvanmeer. Gewoon boekje aanhouden, dus juiste olie met juiste interval (20k of een jaar).