Pagina 1 van 2
440 automaat
Geplaatst: 17.10.2012 - 11:01
door Marlien
Hallo,
Vorig jaar heb ik als eerste auto een 440 gekocht met een CVT automaat. Helaas was de auto niet goed en kon ik hem na drie maanden naar de sloop brengen. Op dit moment ben ik op zoek naar een andere auto, en aangezien ik heel graag (of eigenlijk zeker weet) dat ik weer een 440 of 460 wil, loop ik tegen het volgende aan; ik mag alleen maar automaat rijden, en ik durf geen CVT meer aan. Zijn er 440's of 460's met een andere automaat? En waar moet ik dan op letten?
Alvast bedankt!
Groet, Marlien
Geplaatst: 17.10.2012 - 11:40
door Walter
Hallo Marlien, welkom op het forum.
Je hebt 2 soorten automaat, beetje afhankelijk van bouwjaar en motor. De CVT (officieel HTA) is perfect voor rustig rijden maar inderdaad niet betrouwbaar. Té hightech zegmaar. De gewone automaat herken je aan de cijfers bij de keuzehendel; de CVT heeft alleen P-R-N-D-L (die laatste twijfel ik aan), de gewone automaat heeft ook nog een 2 en een 3 daar staan als ik het goed heb
Geplaatst: 17.10.2012 - 11:48
door Marlien
Bedankt voor je reactie, na een beetje research heb ik begrepen dat de 1.8 een CVT heeft, en de 1.7 en de 2.0 een andere automaat? Ik had vorig jaar inderdaad een 1.8. Een CVT is inderdaad fijn, maar ik moet er iedere dag mee naar mijn werk en ik heb geen zin om stil te komen staan.
Geplaatst: 17.10.2012 - 11:51
door Marlien
Oja en natuurlijk ook niet onbelangrijk, is de andere automaat dan wel betrouwbaar?
Geplaatst: 17.10.2012 - 13:02
door Iroll
De CVT zit idd alleen maar in de 1.8i. In de 1.7i en 2.0i zit de veel betrouwbaardere ZF4 automaat. Vooral icm met de 2.0i (B20F motor) is het een goede combi. Let wel op dat je van de 2.0i geen '93er aanschaft, daarvan hebben de motoren meestal een enorm olieverbruik. De latere bouwjaren hebben dat probleem niet meer. Die zijn makkelijk te herkennen aan een groene oliepeilstok, de "foute" motoren hebben een rode oliepeilstok. Dit gaat dus alleen op voor de B20F motoren, de 1.7i heeft dat probleem nooit gehad.
Mits de automaat regelmatig zijn atf olie ververst heft gehad kunnen ze lang mee. Mocht dat niet het geval zijn dan kunnen ze rond de 200dkm problemen gaan geven. Ze moeten mooi, soepel schakelen, maar bij volgas geven (de kickdown) mogen ze best met een schok terug schakelen. Zolang ze maar direct reageren is het ok. Trek de peilstok van de automaat eruit en kijk of de olie aan de peilstok mooi helder rood is, een bruine kleur die ook nog eens verbrand ruikt is een no no. Eventueel de olie v.d. peilstok afvegen met een witte tissue, dan is het makkelijker te zien wat de kleur is.
Geplaatst: 17.10.2012 - 13:52
door Marlien
Super! Bedankt voor de info! Nu kan ik verder met mijn zoektocht en dan weer lekker in mijn wagentje rijen. (Rij nu in een Mercedes, de liefde van mijn vriend, heilig schennis, I know!)
Geplaatst: 17.10.2012 - 14:26
door Ramon&Ramon
In de technische data komt een 1.7 bij een 440/460 niet voor.
1.7 komt voor bij de 300 serie.
Dit is een orginele volvo fabriekslijst!
Geplaatst: 17.10.2012 - 14:35
door Ramon&Ramon
Hier de cilinderaanduidingen,1721cc klopt,maar de aanduiding1.7 niet!
Zie hier het lijstje,die fout wordt namelijk heel vaak gemaakt!
Bij de 440/460/480 kent volvo alleen de 1.8 versies als type aanduiding.
Geplaatst: 17.10.2012 - 17:22
door Iroll
De 1.7 motoren typeringen zijn idd B18F, B18FT enz. Maar als je ernaar gaat zoeken moet je dat op Volvo 440/460 1.7i doen. Dit om het onderscheid te maken met de monopoint 1.8i met B18U motor.
Google en MP staan vol met 1.7i 440/460
Geplaatst: 18.10.2012 - 08:53
door Walter
Iroll schreef:De 1.7 motoren typeringen zijn idd B18F, B18FT enz. Maar als je ernaar gaat zoeken moet je dat op Volvo 440/460 1.7i doen. Dit om het onderscheid te maken met de monopoint 1.8i met B18U motor.
Google en MP staan vol met 1.7i 440/460
We hebben het over iets anders; ramon&ramon over de interne codes, Iroll en ik over de benamingen die in de verkoop gebruikt werden. Daar staat 1.7, het is een 1721cc dus is het 1.7. Ook al is de code B18F, in de folder staat 1.7.
Geplaatst: 18.10.2012 - 12:42
door Blade
Is een s40 van voor 2000 niet iets voor je?
Staan zat te koop icm automaat.
Geplaatst: 18.10.2012 - 12:49
door Marlien
Heb ik ook aan zitten denken, maar een 440 is zo lekker goedkoop. Heb pas 1 schadevrij jaar, dus betaal nog redelijk wat verzekering. Ik heb gelijk even gekeken bij de wegenbelasting, die zou dan 70 euro per kwartaal omhoog gaan.
Geplaatst: 18.10.2012 - 12:50
door Marlien
Geplaatst: 18.10.2012 - 13:19
door Walter
die 460 spreekt mij qua uitvoering wel aan, lekker luxe maar jammer dat 'ie geen airco heeft. Leuk dat prullenbakje, originele accessoire. En de CT503 cd speler, was een dure radio destijds. De andere hebben wel een interessantere kilometerstand en hebben airco. Is volgens mij dezelfde uitvoering
Geplaatst: 18.10.2012 - 15:04
door Blade
Alle 3 spreken ze mij niet aan!
Er staat op MP ook een hele mooie beaurdeaux rode 2.0 automaat met 120.000 op de klok.
Ook geen airco, maar heel netjes zonder roest.
Geplaatst: 18.10.2012 - 16:11
door Ramon&Ramon
Het ging ook om de benaming vanuit volvo,niet wat er in verkoop praatjes staat.
Geplaatst: 18.10.2012 - 17:02
door Walter
Dat is alleen interessant vanuit werkplaatsoogpunt, de berijder en eigenaar kijken anders.
Geplaatst: 19.10.2012 - 00:30
door Marlien
@ poika, mag ik vragen waarom deze 3 u niet aanspreken? Welke bordeaux rode, kunt u een link sturen? Ik zie er alleen 1 die ze geruild wil hebben, of een bod van 2000. Lijkt me niet redelijk die prijs.
Geplaatst: 19.10.2012 - 11:32
door Ramon&Ramon
Investeren in een 440/460 is eigenlijk zonde van je geld,het is altijd wel wat met zo,n auto,heeft ook weinig met Volvo van doen behalve het typeplaatje achterop.
Je kunt denk ik beter gaan voor een wat oudere S40,rijdt een stuk beter,blijft langer heel,is veiliger enz enz.
Geplaatst: 19.10.2012 - 16:30
door Marlien
Ik wil een 440 omdat ik goedkoper wil gaan rijden, aangezien ik er elke dag mee naar mijn werk ga en dat is een stukje rijden. Als ik een s40 zou kopen zou ik wat betreft de financien net zo goed in de Mercedes kunnen blijven rijden die ik nu heb.Ik vind een 440 wel fijn rijden en om de veiligheid maak ik me niet zo druk. Het maakt mij eerlijk gezegd ook niet zoveel uit dat u het niet veel met volvo van doen vindt. Als ik kon kiezen had ik ook het liefste in de nieuwste S60 gereden, maarja.