Pagina 1 van 1

originele volvo trekhaak - kabelboom aansluiten.

Geplaatst: 19.04.2006 - 21:44
door MaVe
Hoi, ik heb me een tweedehands trekhaak gekocht. Het is een originele van Volvo, voor een phase 2 (partnr 30889089).

De montage van de trekhaak zelf is niet echt een probleem. Maar bij de kabelboom die erbij was stel ik me meer vragen. Het gaat om de volgende:
Afbeelding
(partnr 30887690)

Bij mij is de kabelboom uiteraard al eens gemonteerd geweest, en ik heb volgende uiteinden:

Afbeelding
=> de zekeringen zijn al op de paarse en oranje kabel gemonteerd, deze steken aan het einde echter samen in een klem (?). Ik vraag me af of dit zo hoort. Verder komt hier nog een gele kabel uit. Dit is het langste deel van de kabelboom.

Afbeelding
=> Dit deel bevat een stekker, waarvoor ik een aansluiting kan vinden achter in de wagen. Een beetje opzoekingswerk heeft me reeds geleerd dat deze dient voor een permanente +12V spanning te leveren. Er zijn echter nog een dikke gele en een blauw-gele kabel over. Het is me een raadsel waaraan ik deze dien te koppelen...

Heeft er toevallig iemand een idee (of nog beter, een handleiding ;)) over hoe deze moet aangesloten worden. Ik heb ook het gevoel dat ik nog een aantal kabels tekort heb. Iemand die hierover iets meer weet?

Alvast bedankt!

Geplaatst: 19.04.2006 - 22:09
door Najreg
Zelf heb ik onlangs ook een trekhaak onder mijn auto geplaatst. De paarse en de rode draad zijn volgens mij voor de achterlichten van de aanhanger, deze kun je achterop de rechter achterlichtunit vastmaken (is een vrije plaats voor) De gele is voor het rechterknipperlicht en op de zelfde manier aan te sluiten. De blauwe is voor het linkerknipperlicht, deze aansluiten op het linkerachterlich, het stekkerblokje past maar op 1 manier. Is een werkje van een paar minuutjes.

Succes

Geplaatst: 19.04.2006 - 22:34
door MaVe
Bedankt Najreg! Hiermee ben ik een stuk verder. Ik vermoed dat de overblijvende dikke gele kabel voor de mistlamp zal zijn. Ga het dit weekend eens proberen.

Geplaatst: 20.04.2006 - 21:58
door Volvorijden
ish et een 13-polige kabelboom? Dan is geel meestal de constante voedingsdraad. Om die reden ook vaak wat dikker

Geplaatst: 21.04.2006 - 11:38
door MaVe
Het is een 7 polige. Er komen slechts 6 draden uit de 2 kabelbomen, en deze zijn zichtbaar op de bovenstaande foto's. Ik zal de bekabeling eens uitmeten om te zien met welke pinnen ze verbonden zijn in de contactdoos, dat zal normaal gezien meer duidelijkheid brengen.

Geplaatst: 28.04.2006 - 00:48
door 2403l
lijkt me handiger als je de gele op de mistlamp achter aansluit ivm de nieuwe regelgeving.

Geplaatst: 26.06.2006 - 15:03
door Najreg
Zo juist heb ik mijn 7-polige stekkerdoos vervangen door een 13 polige West uitvoering i.v.m. de caravan. Volgens mij zit er in de originele kabelboom geen mistachterlicht aansluiting. De dikke gele draad is constantestroom. Weet iemand waar ik het mistlicht af kan tappen?

Geplaatst: 26.06.2006 - 15:28
door marzz
Najreg schreef:De dikke gele draad is constantestroom.
Op zowel de bruine als de gele staat constant 12V.
Deze heb ik zelf gebruikt om de wisselaar (in de kofferbak) aan te sluiten.

Geplaatst: 26.06.2006 - 16:40
door Najreg
Dat kan wel kloppen maar is de bruine niet van de verlichting? Het gaat mij erom dat in de kabelboom van een originele afneembare trekhaak van 2001 een dikke gele draad zit op de plaats waar tegenwoordig het mistlicht moet worden aangesloten. Op deze gele draad staat een constante spanning van 12 Volt ook wanneer het contact uit staat. Omdat ik nu de gele draad (12Volt) op een andere pin heb geplaatst (ik meen pin 9) kan ik het mist achterlicht van de caravan ook aansluiten op de auto. Helaas zit er geen draad voor het mistachterlicht en dus heb ik deze er bij getrokken. Nu moet ik deze nog aansluiten op het mistachterlicht van de auto, deze zit echter in de klep. Nu hoop ik dat ik deze ergens anders kan aftappen, heeft iemand een idee?

Geplaatst: 27.06.2006 - 18:38
door MaVe
De dikke gele is idd de constantstroom, op de 7 polige stekker is de constantstroom pin dezelfde als deze voor de mistlamp. Het hangt er dus gewoon vanaf hoe deze aangesloten is in de wagen, Volvo verkiest blijkbaar om dit aan de constantstroom te doen.
Ik heb deze bij mij voorlopig niet aangesloten, en ging het eens uitzoeken hoe ik de kabel aan de mistlamp kon verbinden als ik eens wat tijd had. Heb er ondertussen nog steeds niet kunnen naar kijken, en ben eigenlijk ook wel geïnteresseerd in een oplossing voor dit probleem.

Geplaatst: 28.06.2006 - 14:11
door Najreg
Ik had wat tijd over en ben even aan het zoeken en meten gegaan. In de kabelboom in de linker D-stijl zit een lichtblauwe draad, deze gaat naar het mistachterlicht. Deze draad heb ik onderbroken en via een schakelaar in de stekkerdoos weer aangesloten. Waneer er geen aanhanger is aangesloten dan brand het mistlicht op de auto, sluit ik er wel een aan dan wordt het mistlicht van de auto uitgeschakeld en brand alleen het mistlicht op de aanhanger. Het heeft mij 20 euro en een uurtje van mijn tijd gekost.

Geplaatst: 29.06.2006 - 07:14
door Rode T4
Zat even mee te lezen. De 7-polige stekker is nooit ontworpen voor het aansluiten van een mistachterlicht wel voor een constante stroomdraad. Natuurlijk kan je de pin voor d constante stroomdraad gebruiken voor je mistlamp. Dat gebeurd nu ook vaak aangezien een mistachterlicht verplicht is vanaf bepaalde bouwjaren
Het zal dan soms wel en soms niet werken afhankelijk van de aanhanger/caravan (leeftijd). Dus altijd even controleren voordat je gaat rijden met een "vreemde" aanhanger. Wel eens aanhangers gezien op de weg met een permanent brandend mistachterlicht? Ik wel. Die lui rijden een auto (vaak wat ouder) met een aansluiting volgens het boekje en een aanhanger met een mistlamp op de permanente stroomdraad.

Geplaatst: 10.09.2006 - 20:15
door super7
Ik moet eveneens de bedrading aanpassen voor mijn Volvo V40 T4 uit 1999 i.v.m. de permanente stroomdraad die momenteel op de aansluiting zit waar het mistachterlicht voor de caravan zit aangesloten (pool 2). Ik heb eens even gekeken en zie links bij het achterlicht wel een blauwe draad zitten wat van het mistachterlicht zou moeten zijn. Maar hoe ik verder de draad moet leggen om bij de trekhaak draadboom uit te komen is mij niet duidelijk.

Enig idee wat ik hiervoor moet demonteren aan panelen (en vooral hoe zijn deze bevestigd), en wat er aan bedrading moet worden veranderd? Heeft iemand toevallig een werkplaatshandboek waar een dergelijke plaatje in staat?

M.vr.gr.

Jan

Geplaatst: 10.09.2006 - 20:59
door Najreg
Even zo uit mijn hoofd. Het kofferbak lichtje er uit wippen, daar achter zit een schroef, het speakerkapje los wippen en daar zit ook een schroef. Wanneer je deze er uit hebt kun je de kap los trekken. Uiteraard met enig beleid. Ook de kap aan de achterkant van de kofferbak kun je volgens mij los trekken, zit met klemmetjes vast. Als het goed is zie je de kabelboom van naar de trekhaak door een rubberdop naar buiten gaan. Deze komt aan de binnenkant van de bumper uit. De blauwedraad door knippen en een dubbeledraad naar de trekhaak brengen vanaf de lokatie waar je de draad hebt doorgeknipt. De stroom loopt dan via de trekhaak naar het mistlicht.l
Ik hoop dat dit verhaal het een beetje duidelijker maakt. Helaas heb ik er geen tekeningen bij.

Succes

Geplaatst: 10.09.2006 - 21:19
door super7
Hartelijk dank voor deze snelle reaktie. Ik ga morgen meteen kijken hoe en ander met beleid is los te halen.

M.vr.gr.

Jan

Geplaatst: 11.09.2006 - 09:52
door darth den
Ik heb de mijne onlangs er af gehaald en zo zaten de draden in het vrouwtje vast:

blauw: 5/58R
rood: 6/54
groen: 1/L
bruin: 3/31
geel: 4/R
zwart: midden

Geplaatst: 14.09.2006 - 15:54
door super7
Eindelijk de zaak aangesloten. Blijkt dat hier weer een andere variant aanwezig is (Volvo T4 1999):

Zo zit de stekker aangesloten:

1 - blauw/geel
2 - rood
3 - zwart
4 - geel
5 - oranje
6 - groen
7 - paars

Permanente stroomdraad is dus rood. Blauwe draad in de auto afgetapt en rode draad richting stekkerdoos losgekoppeld van de permante stroomdraad in de auto (is reeds een stekker verbinding) en dat deel aangesloten op de blauwe draad: OK.