Pagina 1 van 2

hulp gezocht bij het schoonmaken EGR/turbodruksensor 2.0d

Geplaatst: 18.10.2012 - 14:32
door henriant
hallo,

wie zou mij willen helpen met het schoonmaken van de EGR pijp en de EGR zelf, tevens wil ik de turbodruk sensor schoonmaken.

alvast bedankt :wink:

Geplaatst: 18.10.2012 - 19:36
door henriant
Nobody ? :(

Geplaatst: 18.10.2012 - 19:42
door Fredhead
Turbodruk sensor is een klusje van max 2 minuten.
Met een beetje zoeken op het forum kom je daar de "handleiding" nog wel van tegen

Geplaatst: 18.10.2012 - 19:46
door henriant
Ok, dat snap ik.
Maar heb een beetje koudwater vrees.

Als ik het een keer gezien heb, dan weet ik voor de volgende keer ;)

Geplaatst: 18.10.2012 - 20:27
door Oceanracer
henriant schreef:Nobody ? :(
Ik denk dat je de titel van je topic moet aanpassen om wat meer hits en daarmee ook meer reacties te genereren.

Geplaatst: 18.10.2012 - 21:09
door henriant
Thanks voor de tip Oceanracer ;)

Geplaatst: 18.10.2012 - 21:18
door Oceanracer
Graag gedaan! Veel beter zo...

Geplaatst: 19.10.2012 - 23:03
door henriant
Ff een upje :)

Geplaatst: 20.10.2012 - 12:28
door Dave07
Eruit klussen en met remreiniger alle zwarte uitlaat roet/olie en zooi verwijderen.

Geplaatst: 20.10.2012 - 21:27
door henriant
Nou dave als je me helpen wil, heel graag.

Geplaatst: 22.10.2012 - 09:42
door BG_Volvoforum
Die terugkerende EGR klep toch,

ik dacht er ook aan dat maar eens te doen, dat is nu iets wat een leek ook zou kunnen; paar bouten los, pijp eruit, dan klep eruit en erin duiken.

Mijn auto had er problemen mee, dus is die klep nu effe losgekoppeld, stekkertje eruit, tot ik ze eens gereinigd heb, en dan gaat ie er weer in.

Alleen, nu die stekker eruit is, heb ik de indruk dat de auto nog nooit zo vinnig en snel gereden heeft.

en om alles wat makkelijker te maken, heb ik een plaatje voor 5 euro gekocht, dat straks tssn klep en pijp gaat, en het enige wat ik moet doen is twee schroefjes wat lossen, zelfs nog niet eruit halen, want de maker vh plaatje was slim genoeg om sleufjes te maken ipv schroefgaten.

Klepje dicht, motortje vinnig, baasje kontent.

Geplaatst: 22.10.2012 - 19:39
door Dave07
Heb zelf geen 2.0 d dus weet niet waar die zit.

Maar egr afdoppen word ook vaak gedaan.

Motor loopt op een mengsel van brandstof en zuurstof.
Niet op uitlaatgassen...

Helaas ziet de overheid dit niet zo.

Geplaatst: 22.10.2012 - 19:50
door henriant
Heb even wat foto's gemaakt

1. Turbodruk sensor ?
2. Stekker EGR ?
3. Buis van de EGR ?

Geplaatst: 22.10.2012 - 20:40
door Fredhead
Foto 1 is in ieder geval juist, haal dat groene blokje eens los en daarachter zit de turbodruk sensor

Geplaatst: 22.10.2012 - 21:14
door henriant
Eruit halen en schoonmaken met WD40 of remmenreiniger ?

Geplaatst: 22.10.2012 - 21:22
door Wauter
Foto 2 en 3 zijn ook juist. Let wel op met loshalen EGR klep, zijn 4 bouten in totaal en het beugeltje om de EGR buis (moer en dan bout waar aan weerskanten schroefdraad op zit). Laat die EGR koeler voor wat ie is voor wat ie is, anders moet je koelvloeistof opvangen etc.

Geplaatst: 22.10.2012 - 21:22
door Fredhead
Klopt, aan het groene "blokje" zit een buisje waarin vuil kan gaan zitten.
Even schoonspuiten en dan kan het zomaar zijn dat de auto ineens een stukje fijner rijd.

Mijn ex-V50 hield bij volgas een klein beetje in, dit duurde een seconde of iets langer en ging daarna weer ongestoord door.
Na het schoonmaken was dat inhouden compleet verdwenen en reed de auto in het hele toerenbereik een stuk fijner

Geplaatst: 22.10.2012 - 21:39
door henriant
@wauter

Aan welke kant zit de klep dan ?

Mijn bedoeling was om alleen de buis eraf te halen en schoon te maken.
De koeler waar zit die dan en ik zie zo ook geen beugel ?
Er zitten toch alleen maar 2 bouten per kant ?

@ferdi
Bedankt voor je reacties, morgen meteen proberen ;)

Geplaatst: 22.10.2012 - 22:03
door Wauter
Op foto 2 heb je een pijl naar de stekker op de EGR klep. De pijp zit er met 2 bouten op. Die losmaken en daarna de 4 van de klep zelf. Zit met 2 bouten regen de kop vast (sleutel 8) en met 2 tegen de koeler (sleutel 10). De koeler is die 'buis' die je achter de kop zit, waar dus waterleidingen op zitten.

Om de buis zit een beugeltje, maar goed mogelijk dat iemand die al eens los heeft gehad en niet meer teruggeplaatst.

Overigens vraag ik me gezien je vragen wel af of je dit zelf moet doen. Wellicht keertje op een sleuteldag een beter idee ;)

Geplaatst: 22.10.2012 - 22:17
door henriant
Snap het wauter, probeer het toch. Wil het niet, dan is er altijd nog de sleuteldag ;)

To be continued dus :)