Pagina 1 van 1

XC90 tuning kastje

Geplaatst: 18.10.2012 - 21:37
door sjoerdbr
Onlangs ben ik overgestapt van een S60 naar een XC90.
In een ander topic is het tuning aspect van deze XC90 al eens aan bod geweest. Het gaat namelijk om een 163pk -> ~190pk tune die is uitgevoerd voordat de auto naar NL is geïmporteerd.

Nu kwam ik vandaag min of meer toevallig het tuningkastje tegen onder de motorkap:

Afbeelding
Afbeelding

Daarop is te zien dat het mogelijk lijkt om de 'power' in te stellen.
Is er iemand bekend met dit type tune kastje en heeft het zin om de instellingen te veranderen?


-sjoerd

Geplaatst: 19.10.2012 - 09:23
door Laguna-S60
oow bah een powerbox...

Geplaatst: 19.10.2012 - 09:46
door FrankS60
Als je auto je lief is, haal hem er uit...

Geplaatst: 19.10.2012 - 10:10
door V70/2.4D/2003
FrankS60, jij haalt mij de woorden uit de mond.

Geplaatst: 19.10.2012 - 10:12
door FrankS60
Ja ik kan er niks anders van maken, en zoals mijn onderschrift wellicht doet vermoeden ben ik zeker niet vies van een beetje "tuning" zoals dat nu de verzamelnaam is geworden!

Geplaatst: 19.10.2012 - 10:14
door Laguna-S60
Powerbox is gewoon een goedkope en vooral slechte oplossing...

Geplaatst: 19.10.2012 - 12:13
door sjoerdbr
Oei.. dat klinkt niet goed.
Wat zijn de nadelen van deze powerboxen t.o.v een 'normale tune'?
Zijn er op dit forum gevallen bekend waarbij de motor schade heeft opgelopen?

Voor zover ik weet heeft de auto er bijna 200k mee gelopen en motorisch klinkt het allemaal nog prima.

bedankt voor de info.

Geplaatst: 19.10.2012 - 12:34
door V70/2.4D/2003
Het verschil is het best als volgt te omschrijven:

Powerbox: Is bedoeld voor de leaserijder die niet mag tunen. Voor elke beurt pak je het ding er even af en draait de motor op zijn reguliere software. Vermogen (power) is deels zelf te bepalen door een knop of whatever op het kastje. Dat ding is niet precies en doet zijn werk "in de marge".

Tuning: nieuwe software die ingeladen is, kan zonodig aangepast worden aan de specifieke wens van de klant. Is per defenitie veiliger (voor zover tuning op software veilig is) en is dus altijd te traceren. Nadeel: bij elke software-update bij de dealer loop je de kans dat de tuning daardoor wordt gewist.

Geplaatst: 19.10.2012 - 13:33
door sjoerdbr
Bedankt voor de info. Is er ook bekend wat voor schade zo'n kastje eventueel kan aanrichten aan de motor/onderdelen?

En is het verstandiger om dit kastje er uit te halen en een 'fatsoenlijke' tune uit te laten voeren?

Geplaatst: 19.10.2012 - 13:38
door FrankS60
En die powerboxen werken vaak door sensoren te foppen in plaats van daadwerkelijk de kenvelden van het motormanagement aan te passen. Je komt dus als het ware in een deel van de grafiek waar je niet hoort te zitten bij de heersende omstandigheden, maar waarvan het management denkt dat het goed is omdat de sensoren een (door de powerbox) aangepaste waarde geven.

Eigenlijk dus gerommel, je werkt hiermee om het gedrag van het motormanagement heen door de zaak te foppen. Bij software geladen tuning krijg je andere kenvelden/grafieken die aangepast zijn om een hoger vermogen te halen, precies op de manier waarop een fabrikant ook bepaald hoeveel vermogen er uit een motorblok moet komen.

Overigens niet te verwarren met dingen als de isoftloader, BSR PPC enz waarbij je een kastje hebt waarmee je zelf die software kunt overschrijven. Dat is heel iets anders dan een kastje inpluggen om de sensoren te foppen. Het handige van bijvoorbeeld de PPC is dat je ten alle tijden zelf weer de originele software terug kunt zetten. En bij een dealerupdate waarbij het motormanagement weer origineel zou worden, kun je (ik meen gratis) een update krijgen om weer getuned te rijden.

Geplaatst: 19.10.2012 - 13:41
door FrankS60
Schades zijn bijvoorbeeld te rijk lopen (roetvorming, katalysator schade, onnodig hoog brandstofverbruik) of te arm lopen (hitte ontwikkeling -> schade mogelijk aan zuigers en kleppen).

Ik zou het kastje er zeker uit halen en een fatsoenlijke tuning laten doen, als je dat vermogen daadwerkelijk zou willen hebben.

Geplaatst: 19.10.2012 - 16:45
door Laguna-S60
omdat de sensoren gefopt worden kan het ook nog zo zijn dat wanneer zo'n sensor stuk gaat je blok in de soep loopt omdat ie verkeerde waardes krijgt...