Pagina 1 van 1

trage koude start

Geplaatst: 26.10.2012 - 15:29
door Chrizzle D5
hallo mensen,
Naarmate de wereld na de zomer weer aan het afkoelen is, merk ik dat mijn D5 (met al weer 360.000 km) steeds slechter start. In de zomer slaat hij aan na 1 seconde ongeveer. Bij ca 12 graden ging het steeds langer duren voor hij aansloeg. En vanochtend bij 7 graden moest ik zelfs zo'n 10 seconden starten voordat ie aansloeg. Startmotor is prima, en als de motor eenmaal loopt, loopt ie direct prima zonder horten. Het gaat om de echte koude start na een nacht (of 2, 3 nachten) stilstaan. En dubbelgloeien helpt helemaal niet. Als de motor eerder op de dag heeft gedraaid, start hij bijv. diezelfde avond nog lekker snel. Dan is er niets aan de hand. Ook als de motortemp helemaal is teruggelopen.

Voordat ik de garage bel, wil ik graag zelf graag een vermoeden hebben wat er aan de hand is. Er is ooit bij de garage gezegd dat de verstuivers mogelijk wat minder werden (binnen de marge overigens). Of misschien zijn het de gloeispiralen. Bij slechte verstuivers, dan zou ik toch ook last moeten hebben van slecht stationair draaien? Zijn er nog ander kenmerken van slechte verstuivers? Is er een manier om er zelf achter te komen dat de gloeispiralen het minder of niet meer doen?

alvast dank voor het meedenken

Geplaatst: 26.10.2012 - 16:14
door s 60 summum
Ik ben er bijna van overtuigd dat het de accu is.
De dynamo zou ook nog kunnen,maar als je makkelijk start na een eerder gereden rit,ook al is het wat later,is het de accu,en laad de dynamo gewoon bij.
Waarschijnlijk een cel stuk,heb ik namelijk ook gehad.
Dit is eenvoudig te meten.

Perry.

Geplaatst: 26.10.2012 - 16:26
door MarioC70
Hij heeft het over slecht aanslaan,is iets anders dan slecht starten..

Geplaatst: 26.10.2012 - 21:26
door s 60 summum
Sorry

Geplaatst: 26.10.2012 - 21:33
door V70/2.4D/2003
Laat eens kijken naar de gloeipluggen. Even doormeten of zoiets, verstuivers zou ik niet gelijk aan denken en indien dat uiteindelijk wel zo is......ga jij financieel niet blij worden.

Geplaatst: 27.10.2012 - 00:33
door Musicus
Mochten het wel verstuivers zijn, bij auto Rima in Druten schijnen ze voor een zeer aantrekkelijke prijs te worden aangeboden!!

Geplaatst: 27.10.2012 - 08:48
door V70/2.4D/2003
Musicus, Voor U een +1

Geplaatst: 27.10.2012 - 09:36
door Chrizzle D5
Hoi mensen,
er is idd ruim een half jaar terug al eens gedacht aan de verstuivers. Maar na doormeten, bleken deze (toen) nog wel op redelijke waarden te zitten.

Zijn er misschien mensen die symptomen kennen van overleden gloeispiralen (afgezien van doormeten)? Bijv. dat twee keer voorgloeien nog wel of juist niet meer werkt.

Of andersom symptomen van versleten verstuivers? Bijv. dat ook de warme start (aanslaan) problematisch is, of dat je het dan alleen zou moeten merken als het koud wordt?

Misschien dat ik teveel zelf doktertje wil spelen, maar ik vind het altijd fijn om een beetje achtergrond info te weten als ik in gesprek ga met de garage...

groet en dank voor het meedenken

Geplaatst: 27.10.2012 - 16:06
door Dr-D5
Had ik ook met de 2001 D5, maar al vanaf ca 265000km. Precies zoals jij het beschrijft. Gloeiblok 3 was wat minder aan t worden vgls de VIDA-kast bij Scholten Nijmegen. Verder niks. Waarschijnlijk is toch de accu minder aan het worden. De inspuitpomp heeft nl een minimum toerental - lees druk - nodig om aan te slaan. Ik dacht iets van 240 rpm. Motormanagement spuit onder dat toerental niks in. Iets met roetvorming / miljeu. Mijn accu was nog origineel. Heb ik niks aan laten doen. Maakte de 10 of 20 seconden startcyclus elders wel goed tijdens de rit. 8)

Geplaatst: 27.10.2012 - 16:44
door sbv
Lekke injector ?
Kan je eventueel (laten) testen door brandstof retour te meten

Geplaatst: 27.10.2012 - 17:46
door Chrizzle D5
Dr-D5 schreef:Had ik ook met de 2001 D5, maar al vanaf ca 265000km. Precies zoals jij het beschrijft. Gloeiblok 3 was wat minder aan t worden vgls de VIDA-kast bij Scholten Nijmegen. Verder niks. Waarschijnlijk is toch de accu minder aan het worden. De inspuitpomp heeft nl een minimum toerental - lees druk - nodig om aan te slaan. Ik dacht iets van 240 rpm. Motormanagement spuit onder dat toerental niks in. Iets met roetvorming / miljeu. Mijn accu was nog origineel. Heb ik niks aan laten doen. Maakte de 10 of 20 seconden startcyclus elders wel goed tijdens de rit. 8)
Ik vind dit wel een interessante optie. Geeft misschien ook hoop om deze winter door te komen :) Ik heb mijn auto nu ruim 4 jaar en ruim 120.000 km, en in elk geval in deze periode is er nooit iets aan de accu gebeurd. En daarvoor zie ik in de historie ook niets.

Maar 20 seconden de startmotor laten draaien voordat ie aanslaat is ook niet nix voor de accu? Zeker als het echt -0 gaat worden. En helemaal als de accu zelf ook nog eens minder goed geworden is? Heeft ie je nooit echt laten staan op zo'n koude ochtend?

Geplaatst: 27.10.2012 - 18:05
door Dr-D5
Nee hoor, zelfs op een koude winterweek, 4 dagen parkeren bij menige nachten -12 op Eindhoven Airport. Starten, 8 seconden later lopen en gas erop. Enige keer dat ik stilviel, was wegens onvoldoende overpompen van linker- naar rechter tank. Toen had ik even ANWB nodig voor 10 liter diesel. Maar achteraf had dat met tweemaal-driemaal contact erop draaien en wachten op de startoverpompcyclus ook gelukt om verder te rijden. Dat trucje kende ik echter toen nog niet . Tot zover off-topic. :roll:

Geplaatst: 27.10.2012 - 18:36
door Dr-D5
trouwens, langer dan 10 seconden is niet echt best voor de startmotor. die loopt een beetje warm zo. Beste is dan even 30 seconden wachten om eea af te laten koelen. Anders wordt t een beetje penny-wise pound-foolish. Heeft ie bij mij toch zo 3 winters uitgehouden tot 347k.

Geplaatst: 27.10.2012 - 21:37
door sbv
Ik blijf erbij handmatig brandstof retour meten.

retour slangen loshalen en bijv zoiets aansluiten
http://www.vdhtools.nl/index.php?main_p ... ts_id=2410

Ik leen zo een set meestal op mijn werk en zo al eens geconstateerd dat er een lekke injector was